Aannemer laat niet meer van zich horen.....

Bennydi
Topic Starter
Berichten: 2

Aannemer laat niet meer van zich horen.....

#1 , 02 mei 2011 11:14

Hallo,

Een aannemer heeft in juni 2009 onze tuin aangelegd. Hiervoor werd er een overeenkomst ondertekend.
De overeenkomst bepaalde dat de werken uitgevoerd zouden worden volgens het bestek van de tuinarchitect.

Na de werken hebben wij vastgesteld dat alle bepalingen niet werden nageleefd.
Bijvoorbeeld, de blauwe hardsteen was 2cm dik ipv de voorgeschreven 5cm, vlechtwerk in de vijver was 30cm hoog en geen 100cm zoals gevraagd, en nog enkele tekortkomingen...
Op zich niet zo erg als de aannemer dit zou verwerken in zijn eindberekening.

Op het factuur dat ons werd toegestuurd stond echter de originele offerteprijs en zijn de tekortkomingen niet verrekend.
Wij hebben daarop aangetekend een brief gestuurd met een opsomming van de tekortkomingen (met foto's) en gevraagd om deze punten eerst op te lossen of om de tekortkomingen op de eindfactuur in mindering te brengen.

Wij hebben niks meer gehoord van de aannemer tot januari 2010. We kregen opnieuw de factuur toegestuurd met de vermelding: "Herinnering".
Omdat wij geen reactie gekregen hebben op ons aangetekend schrijven is er langs onze kant ook geen gevolg gegeven aan de herinnering factuur.
Daarna tot heden hebben wij niks meer gehoord.

Mijn vraag is nu:
- Kunnen wij blijven wachten op reactie op ons aangetekend schrijven, en hoelang?
- Moeten wij zelf stappen ondernemen om de factuur te betalen, met een aangepaste prijs natuurlijk?
- Is er een vervalperiode tot wanneer de aannemer facturen kan blijven sturen?
- Suggesties?


Alvast bedankt!

Benny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 02 mei 2011 11:24

Je hebt correct gehandeld. De gebreken vermeld in een aangetekende brief en gevraagd om in mindering te brengen. Je kan veiligheidshalve nog een keer reageren met nog een aangetekende brief waarin je verwijst naar de vorige aangetekende brief over de onvolkomenheden en de foute factuur. Wat je wel moet doen is een deel van de factuur alvast betalen als teken van goede wil en om later voor de rechtbank een eerlijke indruk te maken: "je wil de factuur gerust betalen, maar alleen als de werken correct verrekend worden". De aannemer speelt hier een spelletje blufpoker.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 03 mei 2011 08:23

Ongeacht wat is diegene die een factuur voor uitgevoerde werken ontvangt verplicht om op zijn minst dat deel van de factuur te betalen dat niet betwist is en/of billijk blijkt tov de uitgevoerde werken. U kan dus geen volledige factuur achterhouden voor niet volledig uitgevoerde of correct uitgevoerde werken .
Wees dus daarvoor op uw hoede. Betaald u niks dan staat u in een gevaarlijke positie.
De aannemer speelt dus niet zomaar blijfpoker. Als u helemaal niks betaald en uw aannemer zit met een advocaat die de klappen van de zweep kent bent u
er waarschijnlijk aan voor de moeite.
Dat wil niet zeggen dat u op het einde van de rit geen gelijk zou kunnen krijgen. Wat niet is uitgevoerd of niet goed werd uitgevoerd en niet werd hersteld zoals
overeengekomen moet u nooit betalen maar op het deel dat wel goed is en u betaald ook dat niet kunnen interesten en schadevergoedingen worden gevraagd.
U hebt u zelf dus maar voor een deeltje vrijgesteld
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Gebruiker34
Berichten: 334

#4 , 03 mei 2011 14:44

Hallo,

Een aannemer heeft in juni 2009 onze tuin aangelegd. Hiervoor werd er een overeenkomst ondertekend.
De overeenkomst bepaalde dat de werken uitgevoerd zouden worden volgens het bestek van de tuinarchitect.

Na de werken hebben wij vastgesteld dat alle bepalingen niet werden nageleefd.
Bijvoorbeeld, de blauwe hardsteen was 2cm dik ipv de voorgeschreven 5cm, vlechtwerk in de vijver was 30cm hoog en geen 100cm zoals gevraagd, en nog enkele tekortkomingen...
Op zich niet zo erg als de aannemer dit zou verwerken in zijn eindberekening.

Op het factuur dat ons werd toegestuurd stond echter de originele offerteprijs en zijn de tekortkomingen niet verrekend.
Wij hebben daarop aangetekend een brief gestuurd met een opsomming van de tekortkomingen (met foto's) en gevraagd om deze punten eerst op te lossen of om de tekortkomingen op de eindfactuur in mindering te brengen.

Wij hebben niks meer gehoord van de aannemer tot januari 2010. We kregen opnieuw de factuur toegestuurd met de vermelding: "Herinnering".
Omdat wij geen reactie gekregen hebben op ons aangetekend schrijven is er langs onze kant ook geen gevolg gegeven aan de herinnering factuur.
Daarna tot heden hebben wij niks meer gehoord.

Mijn vraag is nu:
- Kunnen wij blijven wachten op reactie op ons aangetekend schrijven, en hoelang?
- Moeten wij zelf stappen ondernemen om de factuur te betalen, met een aangepaste prijs natuurlijk?
- Is er een vervalperiode tot wanneer de aannemer facturen kan blijven sturen?
- Suggesties?


Alvast bedankt!

Benny
U zou wel eens aan het kortste eind kunnen trekken.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 03 mei 2011 15:57

Waarom zou de TS aan het kortste eind trekken? Zolang de TS een deel van de factuur betaalt (als teken van goede wil, hoeft maar 50% te zijn) staat ze zeer sterk. De aannemer heeft niet het gevraagde werk geleverd, zelfs ondermaats werk geleverd (bv. een boordsteen van 2 cm zal in de winter makkelijker stuk kunnen vriezen dan een boordsteen van 5 cm) en werd aangetekend op de hoogte gebracht van de fouten. De aannemer zal nog een paar keer een herinnering sturen in de hoop zelf niet naar de rechtbank te moeten stappen. Het enige dat de TS moet doen is alles goed documenteren en bijhouden en het been stijf houden. Dus nogmaals, de aannemer zal blufpoker spelen: nog een paar herinneringen, een paar aangetekende dreigbrieven, een brief van de advocaat... misschien uiteindelijk een dagvaarding. Alle brieven en aanmaningen rustig en objectief beantwoorden.

Bennydi
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 03 mei 2011 21:14

Allen bedankt voor jullie reacties en raad !

Voor mij is nu net het probleem dat ik niks meer hoor van de aannemer.
Hij stuurt sinds begin 2010 geen facturen meer noch dreigbrieven.
Toen hij aan het werk was bij ons gaf hij al een verwarde indruk en had het véél te druk.
Uiteindelijk waren wij maar een kleine vis tov het cliënteel dat hij normaal heeft.

Wat als ik er bv na 3 jaar of langer nog niks van gehoord heb?


Benny

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 03 mei 2011 21:51

Zie antwoord bartvdv, u betaalt een gedeelte van de factuur voor het gedeelte van het werk dat correct is uitgevoerd en vraagt aangetekend een herberekening van het andere gedeelte op basis van de niet geleverde prestaties en verkeerd gebruikte materialen. persoonlijk lijkt 50% betalen mij een correct cijfer dat het voor de aannemer bijzonder moeilijk zal maken een geding zonder verdere bemiddeling aan te spannen. Uiteraard haalt u in uw as uitvoerig de reeds eerder hierover gevoerde correspondentie aan.

Terug naar “Handelspraktijken”