Is deze bijberoep constructie legaal ?

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

Is deze bijberoep constructie legaal ?

#1 , 28 apr 2011 17:18

Een kennis heeft wel een zeer originele manier gevonden om een zaak te runnen.

Deze kennis en zijn vrouw zijn beide in loondienst. Hij is al jaren zogenaamd depressief en als voormalig psychiatrisch patiënt heeft hij een of andere deal met zijn werkgever dat deze hem uitbetaalt om thuis te zitten. Hij heeft de kunst geleerd om zijn zogenaamde ziekte te faken.

Thuis runt hij een welbekende hifi zaak (en is helemaal niet depressief maar erg opgewekt), maar deze zaak staat in naam van zijn vrouw. Dit wil dus zeggen dat zijn vrouw een BTW nummer heeft en in bijberoep de hifi zaak runt als éénmanszaak. Alle officiële documenten en facturen gaan via zijn vrouw, maar eigenlijk runt hij die hifi zaak gezien zijn vrouw er weinig van kent. In de geschreven pers staan genoeg bewijzen dat hij de zaak runt en organisator is van hifi shows, want hij staat tegenwoordig vaak in the picture.

Hij omzeilt o.a. de hoge sociale bijdrages van een echte zelfstandige. Verder vraag ik me af of je zomaar een bijberoep kan uitoefenen in iemands anders naam.

Vraag is: kan dit zomaar ? Hij beweert dat hij al juridisch advies ingewonnen heeft en ze hem niks kunnen maken.

Maar als hardwerkende zelfstandige vind ik zijn constructie verre van fair. Ik ben dus wel een echte hifi dealer met een volwaardig zelfstandig statuut, en combineer een informatica freelance activiteit overdag met een hifi activiteit 's avonds en in 't weekend. Ik betaal ridicuul hoge sociale bijdrages (vorig jaar bijna 15.000 eur, mijn 4e jaar 't was kassa bij de sociale kas door een zeer goed 1e jaar 4 jaar terug) om dit soort personen mij te zien voorbij gaan kwa hifi verkopen en mijn distributeurs me vertellen dat deze persoon het niet slecht doet.

Deze distributeurs weten dat hij het spel niet fair speelt, maar gezien zijn goede verkopen hebben ze diplomatisch geen mening over deze situatie.

Ook de andere hifi dealers lopen gefrustreerd door deze situatie, maar niemand doet er iets aan. Niet dat hij een echte concurrent is gezien hij in een andere streek zit, maar ik wordt door de importeurs wel vergeleken en afgemeten op zijn prestaties (gezien wij beide onze zaak thuis hebben), die natuurlijk groter zijn gezien hij betaald wordt om thuis te zitten, en met al die gratis betaalde tijd een 2e inkomen via een obscure weg verwerft.

Deze kerel kan 8 uur per dag aan zijn hifi zaak besteden terwijl hij op een of andere uitkering of andere deal zit en weg komt met de verlaagde bijdrages en lasten van een bijberoeper via zijn vrouw, terwijl ik hooguit 2 uur over hou per dag, gezien ik nog een andere activiteit uitoefen, en voor beide dus moet gaan werken en de volle kost draag van een echte zelfstandige.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 28 apr 2011 20:08

En bij welke werkgever zou hij dan nog betaald krijgen???
sociale inspectie, arbeidsinspectie, inspectie sociale wetten, BIB .....om er maar enkele te noemen
een eenmanszaak met personeel???
Vraag bij controle in zaak wie bent u wat doet u hier en mogen we uw SIS kaart???

westhoek
Berichten: 395

#3 , 28 apr 2011 20:09

Ik geloof uw verhaal 100%, zo loopt er in de familie ook zo ne parasiet rond. Ook de kunst om dokters te kunnen manipuleren, gevolg een ziektepensioen voor de rest van zijn zielig leventje. Heb dit in dit forum ook al eens aangehaald en kreeg het verwijt geen dokter te zijn. Nochthans kon ik zijn psychiatrisch lezen die ooit is opgemaakt na de gevangenis zijn ingevlogen voor zware feiten (daar zijn ze dan niet ziek voor). 't Stond er met zoveel woorden in.
Bon, heb ook even mijn frustratie afgeschreven en op uw vraag te antwoorden : wat kunnen we doen ? Ewel NIETS. Ze hebben het geluk in dit luilekkerlandje geboren te zijn, en waarom dachten wij daar niet aan om zo te 'werken' ? Tja, omdat we eerlijk zijn zeker ? Maar mocht ik het geweten hebben,...
Is het je al opgevallen dat de 'ziekte' CVS nooit voorkomt bij zelfstandigen en maar zo goed als weinig bij mensen die hun botten moeten afdraaien in de privé ? (laat staan i andere landen waar geen SZ is ?)
Heeft mijn antwoord enige betekenis in dit forum ? Nope. Maar toch iets meer waar we met z'n allen belastingen betalen voor die profiteurs.

Reclame

westhoek
Berichten: 395

#4 , 28 apr 2011 20:16

En bij welke werkgever zou hij dan nog betaald krijgen???
sociale inspectie, arbeidsinspectie, inspectie sociale wetten, BIB .....om er maar enkele te noemen
een eenmanszaak met personeel???
Vraag bij controle in zaak wie bent u wat doet u hier en mogen we uw SIS kaart???
'Controle' Fransiscus aljeblieft, 'k breek mijne bek nie open,...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 apr 2011 11:28

Waarom zou deze man zijn vrouw die zelfstandig is niet mogen helpen, natuurlijk als hij een ziekte vergoeding(vervangings inkomen) krijgt kan dit niet.

Klacht neer legen bij de arbeidsinspektie!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#6 , 29 apr 2011 22:18

als hij dan toch zo veel verdient, zij het onder de naam van zijn vrouw zal er ook nadien wel een afrekening volgen van de sociale bijdragen.

ik maak me wel zelf de bedenking dat als u zoveel sociale bijdragen moest bijbetalen als bijberoeper u niet beter een v.o.f. opricht een hieruit een dividend opneemt zodat u alvast geen sociale bijdragen verschuldigd bent

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#7 , 30 apr 2011 13:26

@hanse:

Ik ben zelfstandige in hoofdberoep, dus geen loontrekker + bijberoep. Mijn eerste jaar was bijzonder goed, daardoor heb ik drie jaar later hoge bijdrages aan mijn been.

De profiteur zoals in de openingspost die geen sociale bijdrages betaalt omdat hij een zelfstandige activiteit uitbaat in naam van zijn echtgenoot die zelf in hoofdberoep overdag als loontrekkende gaat werken geniet hierdoor van een zeer gunstig sociaal statuut.

Hij betaalt niet de bijdrages van een echte zelfstandige door zijn activiteit in te schrijven in naam van zijn vrouw, die door reeds loontrekkende te zijn, hierdoor met het verlaagd tarief van een bijberoep er vanaf komt.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#8 , 30 apr 2011 14:02

beste,

het is niet zo dat u als bijberoeper definitieve sociale bijdragen betaald. Vanaf dat u een bepaald inkomen hebt (en dat is echt niet zo veel) betaalt u meer sociale bijdragen en vanaf een inkomen van ongeveer 10.000 euro betaal je evenveel als een zelfstandige in hoofdberoep

westhoek
Berichten: 395

#9 , 01 mei 2011 08:54

Maar daar gaat het niet over Hanse. Het feit dat iemand al een zaak start met een mooie vergoeding in de achterzak is strijden met ongelijke wapens. Daar kan je niet tegen concureren. Zo zijn er ook brugpensioeners die in mijne werkvijver komen vissen onder de prijs, want elke euro is voor hen winst, nu moet je mij eens vertellen hoe ik daar tegen op kan ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 mei 2011 11:07

Ik denk dat dit zeer veel gebeurd, heb klanten gehad die loopbaan onderbreking namen, die hebben ook een vergoeding van meer dan 950 euro per maand, dan heb je die zelfstandigen in Bijberoep die geen BTW moeten afdragen omdat hun omzet lager is dan 5200 € per jaar, en sommige bijberoepen lenen zich daar perfect toe, zoals geluidstechniekers den helft in het zwart en den andere helft op faktuur zonder BTW die kunnen perfect veel goedkoper werken (-21% BTW).

Dit is vechten tegen windmolens en er is daar niks aan te doen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ub4b
Topic Starter
Berichten: 154

#11 , 02 mei 2011 12:34

@westhoek:

In bijna alle sociale vangnetten waarbij loontrekkenden van één of andere uitkering leven, wordt deze uitkering geschrapt van zodra het inkomen als bijberoeper een zekere limiet overschrijdt. Ik ken mensen op rustpensioen waarbij dit bedrag rond de 800 eur ligt. Als ze meer dan dat bedrag suprplus verdienen zijn ze hun rustpensioen dat jaar kwijt. Of bvb een bijberoeper die op de dop staat, zijn inkomsten als zelfstandige zijn ook beperkt tot enkele duizenden euro's of de uitkering wordt niet langer uitgekeerd.

Deze persoon zit in een gelijkaardige situatie: hij kan (zogenaamd) niet meer gaan werken, heeft een vast bedrag per maand in één of ander vangnet, maar kan eigenlijk wel gaan werken (gezien zijn goed lopende fulltime zaak en het faken van zijn ziekte of de reden tot uitekering) en blijft het volledig bedrag maandelijks ontvangen.

Hij eet van twee walletjes en verliest zijn vangnet niet omdat hij zijn activiteit onder iemand anders naam voert.

westhoek
Berichten: 395

#12 , 02 mei 2011 17:44

Ik ken die beperkingen ub4b, en dat is nu net het probleem. Als je er zo een paar in uw buurt hebt, ben je eraan voor de moeite.
Eigenlijk begrijp ik dat niet goed, willen sommigen op hun pensioen of niet ? Wat is het nu ? En inderdaad voor die werklozen, ik weet nu of het nog zo is, maar vroeger kon je moeiteloos je bijberoep blijven uitoefenen met je dop en zo komen ze aan een mooi loon, waarom nog werken ? Maar als werkloze kan je zo niet starten, t'is alles of niets.
Zo is er iemand i de buurt die vrachtwagencheuffeur is op zelfstandige basis. Hij heeft verschillende contracten verloren omdat het hoofdbedrijf die taken nu laat uitvoeren door (brug)pensioeners en anderen. Die man zit in zak en as omdat ie gewoonweg niet kan aan die prijs te werken.
Voor die 'zieken' is dat hetzelfde. Geen controle of niets, vooral de ambetenaarkens komen daar mooi mee weg. CVS en lap, ze zitten thuis en kunnen de kinderen gaan meehelpen met 'den bouw' of zoiets.

Terug naar “Handelspraktijken”