Vrijstelling Sociale bijdragen

Rockaway
Topic Starter
Berichten: 30

Vrijstelling Sociale bijdragen

#1 , 27 apr 2011 12:33

Bijberoepers die niet meer verdienen dan 1341.96€ netto belastbaar inkomen hoeven geen sociale bijdragen te betalen.

Gaat dit dan om 1341.96€ OMZET of 1341.96 WINST

Stel ik heb een omzet van 2000€ maar 800€ kosten, dan zit ik er ook onder hé, en hoef ik ook geen sociale bijdragen te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek
Berichten: 395

#2 , 27 apr 2011 13:10

Op het belastbaar inkomen normaal gezien hé.
"t zou anders wat zijn als we dat moeten betalen op de omzet :-( :shock:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2011 16:16

Men gaat toch geen btw nummer nemen als men geen 1341.96 € winst maakt op 12 maanden ???

Dit is elke maand maar een 4 uur werk !!

 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

westhoek
Berichten: 395

#4 , 28 apr 2011 01:50

Men gaat toch geen btw nummer nemen als men geen 1341.96 € winst maakt op 12 maanden ???

Dit is elke maand maar een 4 uur werk !!

 
Wat bedoel je daarmee ?
De OP werkt op een eerlijke manier, en wat is daar verkeerd aan ? Regelmatige inkomsten moet je aangeven en je kan soms niet anders dan een zaak als bijdiense starten.
Anders zou men de inkomsten als 'diverse' kunnen aangeven, maar als de inkomsten regelmatig zijn gaat men hiermee niet akkoord.

Hollywood
Berichten: 5

#5 , 12 mei 2011 17:47

Wie kan me helpen bij deze vraag:

Ik heb een fulltime job in het onderwijs en zou in het weekend een bijverdienste willen opstarten.
Mijn idee is om in het weekend: zaterdag en zondag een 4 tal uur per dag een café openhouden.

Nu heb ik gelezen dat men bij max. 1300 Euro/jaar winst geen btw nummer moet aanvragen en geen sociale bijdragen moet betalen.

Kan ik dit beginnen zonder de bijdragen,btw,....
Wie kan er mij meer info of antwoorden hierop.

Bedankt op voorhand!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 mei 2011 19:42

Uw bijverdienste zou dan maximaal 3,25 € per uur mogen opbrengen.

Hollywood
Berichten: 5

#7 , 12 mei 2011 21:25

Mava105 bedankt om te reageren alvast.

Maar uw berekening klopt niet volledig want ik moet toch kosten maken?
( aankoop bakken bier,frisdrank,...)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 mei 2011 12:26

Mava105 bedankt om te reageren alvast.

Maar uw berekening klopt niet volledig want ik moet toch kosten maken?
( aankoop bakken bier,frisdrank,...)
Ook openingstaks niet vergeten. Een dure aangelegenheid, tenzij je die kan "huren" van de brouwer.
Ik weet echter niet of je met 2 x 4 uren per week een cafe openhouden uit de kosten zal komen. Ik twijfel daar zeer sterk aan. Heb zelf bijna 30 jaar met horeca te maken gehad, en weet dus waarover ik spreek.

Hollywood
Berichten: 5

#9 , 13 mei 2011 16:09

De openingstaks voor cafés werd vanaf 1 januari 2002 afgeschaft.......

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 13 mei 2011 19:52

De openingstaks voor cafés werd vanaf 1 januari 2002 afgeschaft.......
Klopt, maar is wel vervangen door een belasting gelijk aan drie (3) maal de jaarlijkse huurwaarde. Dat is toch ook al een behoorlijk bedrag.
Vergissing komt omdat ik al bijna 7 jaar geniet van een rustig pensioen, en dus niet meer dagelijks in dat wereldje zit. Het was deze belasting die ik eigenlijk bedoelde, maar uit gewoonte nog door velen "openingstaks" genoemd.

Hollywood
Berichten: 5

#11 , 14 mei 2011 10:22

Specifieke formaliteiten voor cafés
Als je bier of wijn serveert zonder bijhorende maaltijd, moet je minstens 15 dagen voor de opening aangifte doen van de openingsbelasting voor slijterijen van gegiste dranken.
Deze aangifte wordt gedaan bij de gemeente. Je moet hiervoor niet betalen.Je moet in je zaak de tekst van de Besluitwet van 14 november 1939 inzake de beteugeling van de dronkenschap ophangen op een duidelijk zichtbare plaats.

Ik woon dus wel degelijk in een handelspand, vroeger had ik een videotheek met een beschikbare ruimte van ongeveer 100 m², het gelijksvloers staat nu leeg en daar zou ik willen openhouden dus die 3 x jaarlijkse huurwaarde is niet van toepassing bij mij of wel? Een toog heb ik,frigo's ook. Zou enkel werken met bakken zonder vaten of brouwercontracten.

Het beste zou zijn dat ik een degelijke boekhouder contacteer die dit eens deftig kan napluizen.

Redrum
Berichten: 574

#12 , 08 jun 2011 10:22

Wie kan me helpen bij deze vraag:
Nu heb ik gelezen dat men bij max. 1300 Euro/jaar winst geen btw nummer moet aanvragen en geen sociale bijdragen moet betalen.
Je hebt dat fout gelezen. Je hebt steeds een ondernemingsnummer nodig en een activatie bij de btw. Voor de sociale bijdrage geldt inderdaad een vrijstelling onder de 1300, voor de btw is dat zelfs onder de 5580 euro maar dat betreft wel de omzet. Wanneer je btw-vrijstelling bekomt, kan je zelf echter ook je btw niet aftrekken.

Beste raad: stap naar een ondernemingsloket en daar zal je alle info krijgen

TTom
Berichten: 4

#13 , 11 sep 2011 19:38

Ik heb een dergelijke vrijstelling in bijberoep omdat ik als zaakvoerder ervoor gekozen heb 'onbezoldigd' te werken tot mijn zaak goed draait. Als startende zelfstandige heb je immers wel wat tijd nodig voor je poen gaat scheppen, de winst stroomt nu rechtstreeks terug in het bedrijf en dat is handig want de uitbouw van je zaak kost ook wel wat geld. Het voordeel van bijberoepers is dat ze toch nog geld verdienen in hoofdberoep (waar ze natuurlijk wel RSZ op betalen) en dit dus kunnen maken. Ik geef echter toe dat het natuurlijk zwaar werken is in deze combinatie, maar - hopelijk - loont het uiteindelijk wel.

De boekhouder heeft dit voor mij geregeld. Ik raad je aan eveneens bij een boekhouder langs te gaan. Die kunnen je exact vertellen hoe alles in zijn werk gaat.

Terug naar “Handelspraktijken”