verhuurder wilt ineens niet meer verhuren

vickske
Topic Starter
Berichten: 4

verhuurder wilt ineens niet meer verhuren

#1 , 12 mar 2011 10:29

Wij hebben een huurcontract opgesteld met de verhuurder,er is een plaatsbeschrijving gebeurt. Wij hebben al verschillende offertes laten maken en de aannemers zijn al ter plaatse geweest verschillende keren. Wij moesten enkel nog onder tekenen en we zouden de sleutel krijgen. Nu krijgen we ineens een mail: 'de verhuurders hebben besloten niet meer te verhuren' Kan dit zomaar,wij moeten dan ook nog eens uit ons ander pand tegen 1 juni!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 mar 2011 18:12

Als de verhuurder het kontrakt heeft ondertekend en er geen oposchortende voorwaarden instaan kan hij niet weigeren te verhuren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sedlex
Berichten: 83

#3 , 12 mar 2011 23:43

Je spreekt over aannemers e.d.?

Hoe dan ook: zelfs als er nog niet getekend is, kan de verhuurder gehouden zijn tot schadevergoeding/contracteren omwille van het abrupt afbreken van de onderhandelingen en het schenden van jouw gewettigd vertrouwen dat de verhuurder zou verhuren.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 13 mar 2011 00:10

Je spreekt over aannemers e.d.?

Hoe dan ook: zelfs als er nog niet getekend is, kan de verhuurder gehouden zijn tot schadevergoeding/contracteren omwille van het abrupt afbreken van de onderhandelingen en het schenden van jouw gewettigd vertrouwen dat de verhuurder zou verhuren.
Dat is nieuw.....een contract dat niet is ondertekend bestaat niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vickske
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 mar 2011 08:59

Je spreekt over aannemers e.d.?

Hoe dan ook: zelfs als er nog niet getekend is, kan de verhuurder gehouden zijn tot schadevergoeding/contracteren omwille van het abrupt afbreken van de onderhandelingen en het schenden van jouw gewettigd vertrouwen dat de verhuurder zou verhuren.
Dat is nieuw.....een contract dat niet is ondertekend bestaat niet.
Alvast bedankt voor de informatie,er kan blijkbaar zelfs mondeling al een huurovereenkomst gemaakt worden. De antwoorden die ik hier krijg,heb ik al meerdere malen gehoord dat we dan toch recht zouden hebben op een schadevergoeding. Er staat zelf in het (niet ondertekende) huurovereenkomst wat wij voor werken gingen uitvoeren. Het is dus zover gedetailleerd tussen de verhuurder en ons dat het zeer duidelijk is dat zou doorgaan. Er staat zelfs een datum op van sleutel overdracht. Zelfs war de verhuurder op zich ging nemen van kosten en wat wij na de huur mogen meenemen. Ik denk dat het dus wel overduidelijk is dat het hier over een overeenkomst ging. Tegenwoordig is een mail al genoeg om een koop af te sluiten,daarom dat ik ook denk dat deze overeenkomst ook rechtsgeldig gaat zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 14 mar 2011 09:27

Heeft u nog iets anders dan dit niet-ondertekende huurcontract? Mails waarin de verhuurder bevestigd dat u kan huren?

EvilFreD
Berichten: 677

#7 , 14 mar 2011 09:33

Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder.

Art. 1bis. <Ingevoegd bij W 2007-04-26/64, art. 2; Inwerkingtreding : 15-06-2007> Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld, dat afgezien van alle andere nadere regels, het volgende moet inhouden : de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur.
De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst.
Een voorafgaande mondelinge overeenkomst tussen de partijen perkt de bevoegdheid van de rechter in.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mar 2011 10:02

Overeenkomstig het art. 1bis, tweede lid, Woninghuurwet (hierboven weergegeven) kan u het bestaan van de huurovereenkomst door de vrederechter laten vastleggen.

Of die zal aanvaarden dat er een huurovereenkomst werd afgesloten is een andere zaak. Er moet dan duidelijk wilsovereenstemming zijn. Voorstellen zijn nog geen bewijs van wilsovereenstemming. Veel zal afhangen van de uitleg die de eigenaar heeft voor de ontwerpovereenkomst. Tevens moet u rekening houden met:

BW Art. 1715. Indien een huur die zonder geschrift is aangegaan, nog op generlei wijze is ten uitvoer gebracht, en een van de partijen die ontkent, kan het bewijs door getuigen niet worden toegelaten, hoe gering de huurprijs ook is, en hoewel men aanvoert dat er handgeld is gegeven.
Alleen de eed kan worden opgedragen aan hem die de huur ontkent.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 14 mar 2011 11:42

*kuch* mag ik er wel op wijzen dat deze post onder handelspraktijken staat en dat gelet op de in het contract opgestelde "kostenverdeling" het hoogstwaarschijnlijk gaat om een handelshuurovereenkomst?

EvilFreD
Berichten: 677

#10 , 14 mar 2011 12:00

Afbeelding
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

vickske
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 14 mar 2011 12:24

*kuch* mag ik er wel op wijzen dat deze post onder handelspraktijken staat en dat gelet op de in het conytract opgestelde "kostenverdeling" het hoogstwaarschijnlijk gaat om een handelshuurovereenkomst?

Dit is idd een handelshuur.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 14 mar 2011 12:30

Toen ik dat las van die aannemers die al offertes hadden gemaakt had ik al mijn twijfels. Welke huurder van een appartement laat aannemers een bestek omkane voor werken, tenzij door een schilder-behanger misschien. Dat gebeurd bijna altijd en alleen bij een handelshuur.

EvilFreD
Berichten: 677

#13 , 14 mar 2011 12:33

Ik zal vanmorgen nog niet goed wakker geweest zijn.
Ik had dit topic notabene al eerder gelezen.
Vandaag de nieuwe berichten gelezen, en helemaal niet meer gedacht aan de eerdere berichten.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Handelspraktijken”