Werken factureren/eenmanszaak

mitch2k
Topic Starter
Berichten: 8

Werken factureren/eenmanszaak

#1 , 10 mar 2011 18:55

Hello,

Ik betwijfel of dit forum de juiste plaats is, maar misschien kan iemand me toch een antwoord geven.

Ik ben sinds 2004 zelfstandige in bijberoep (herstelling van PC's). Vandaag heb ik de vraag van een kennis gekregen om enkele kleine electriciteitswerken in een cafe te doen, en deze zouden gefactureerd moeten worden aan de brouwer.

Nu volgens mijn inschrijving bij het KBO mag ik enkel volgende zaken:

Code: Selecteer alles

Hoofdactiviteit: 95.11001 - Onderhoud en de reparatie van computers en randapparatuur Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 18.200 - Reproductie van opgenomen media Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 25.61011 - Bekleding met aluminium van de binnenzijde van PC-kasten. Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 26.20001 - Vervaardiging van automatische gegevensverwerkende machines, inclusief microcomputers en tekstverwerkers : centrale verwerkingseenheden, interfaces, consoles, enz. Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 26.20002 - Vervaardiging van randapparatuur : printers, terminals, enz., magnetische en optische disk drives, machines voor het omzetten van gegevens in gecodeerde vorm op gegevensdragers. Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 28.230 - Vervaardiging van kantoormachines en -uitrusting (exclusief computers en randapparatuur) Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.29101 - Aanbrengen in gebouwen en andere bouwwerken van : - thermische isolatiemateriaal - isolatiemateriaal tegen geluid en trillingen Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.29102 - Isolatiewerkzaamheden aan verwarmingsleidingen en leidingen van koelsystemen Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.29103 - Isolatie van koelkamers en -pakhuizen Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.29901 - Installatie van stores en zonneschermen Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.32013 - Installatie van garagepoorten, luiken, zonneblinden, traliewerk, hekken, enz., in metaal Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.32014 - Installatie van geblindeerde deuren en brandwerende deuren in metaal Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.32031 - Plaatsen van tussenwanden van gipsplaten Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.39001 - Reinigen van nieuwe gebouwen na beëindiging van de bouwwerkzaamheden Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 43.99201 - Gevelreiniging door middel van zandstralen, met behulp van stoom, enz. Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 45.20101 - Algemeen onderhoud en reparatie van auto's en lichte bestelwagens (= 3,5 ton) Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 46.510 - Groothandel in computers, randapparatuur en software Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 47.41001 - Kleinhandel in computers en standaardprogrammatuur Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 62.02001 - Verlenen van advies aan de gebruikers over soorten computers (hardware) en hun configuratie en de toepassing van bijbehorende programmatuur (software) Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 62.02002 - Activiteiten van systeemintegrators Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 62.090 - Overige diensten op het gebied van informatietechnologie en computer Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 63.110 - Gegevensverwerking, webhosting en aanverwante activiteiten Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 63.11001 - Al dan niet permanent verwerken van gegevens met behulp van een eigen programma of een programma van de klant : - invoeren van gegevens - volledige verwerking van gegevens Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 63.11002 - Permanent beheren van en werken met de gegevensverwerkende apparatuur van derden Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 95.11002 - Onderhoud en de reparatie van rekenmachines en overige kantoormachines Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 95.21001 - Reparatie van audio- en videoapparatuur Sinds 1 januari 2008 Nevenactiviteit: 95.29008 - Overige reparaties van consumentenartikelen, n.e.g.
Mag ik, ondanks dat de NACEBEL code voor electriciteitswerken niet geregistreerd staat op het KBO, toch electriciteitswerken op mijn factuur zetten? Indien het niet mag, en het toch doe, wat kunnen de gevolgen zijn?

Ik weet wel, gezien ik geen geregistreerd aannemer ben, ik sowieso aan 21% moet facturen ipv 6%

Thanks voor eventuele feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mar 2011 19:45

U mag deze werken niet uitvoeren omdat u geen geregistreerd aannemer bent. De brouwer zal u ook niet kunnen betalen, gezien deze enkel maar met geregistreede aannemers mag werken, tenzij hij een boete wil riskeren.
Ik zou dus zeggen: handen afhouden.

mitch2k
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 12 mar 2011 09:14

Ok, duidelijk.

Thanks voor de feedback!

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 24 mar 2011 14:12

U mag deze werken niet uitvoeren omdat u geen geregistreerd aannemer bent. De brouwer zal u ook niet kunnen betalen, gezien deze enkel maar met geregistreede aannemers mag werken, tenzij hij een boete wil riskeren.
Ik zou dus zeggen: handen afhouden.
Mmm. ik zie hier steeds vaker volledig foutieve info op het juridisch forum verschijnen. Waar haal je in godsnaam deze uitleg?

Het lijkt mij toch eens tijd om sommige mensen te vragen om liever geen info te geven dan volledig foute info want het nut van dit forum gaat zo wel totaal verloren.

Dus,
- Een registratie als aannemer is niet verplicht. De brouwer moet zeker niet verplicht met een geregistreerde aannemer werken, laat staan dat hij er boetes voor kan krijgen. Er is inderdaad wel het BTW-gegeven dat alleen een geregistreerd aannemer waar dat van toepassing is, aan 6% kan werken. Tevens zal een registratie wel nodig zijn bij bv. openbare aanbestedingen.

Echter,
- Het uitvoeren van electriciteitswerken is evenwel een gereglementeerd beroep, waarbij de beroepsbekwaamheid moet aangetoond worden. Je mag dat niet zomaar doen. Zelfs bij de uitzonderingen dient de activiteit toegevoegd te worden in de KBO. Zie: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... /index.jsp

Terug naar “Handelspraktijken”