exclusieve verdeling België

kappertje
Topic Starter
Berichten: 1

exclusieve verdeling België

#1 , 04 mar 2011 00:36

beste mensen,

Ik zit met een vervelende kwestie waarvoor ik toch graag mijn rechten wil weten en vooral hoe ik hierop best reageer.
Ik heb een dik jaar geleden een contract afgeslopen ivm de exclusieve verdeling van een bepaalde productenlijn op het grondgebied van België. Dit zowel voor de verkoop aan zelfstandigen als voor de verkoop aan particulieren.
In de eerste instantie voel ik me al bij de neus genomen.
Voor het afsluiten van het contract had ik natuurlijk informatie gevraagd over het klantenbestand en de cijfers opgevraagd van de vorige jaren.
Het resultaat was ok en de klantenportefeuille was op het eerste zicht ook belovend.
Na een paar maanden bleek echter dat enkele, natuurlijk de grootste klanten, met hun zaak stopten en de afname hierdoor drastisch verminderde. Ik heb voor dit exclusiviteitscontract een flinke duit betaald.
wanneer de omzet ongeveer gelijk had gebleven, had ik dit er binnen afzienbare tijd wel terug uit gehaald maar nu is de zaak al anders.
Daarnaast bleek de "service" van de producent, die de verdeling zelf deed alles behalve te zijn geweest waardoor er ook klanten hadden afgehaakt.
Zoals mensen éénmaal zijn, ééns een andere leverancier gevonden ( er is genoeg concurrentie ) is het vrij moeilijk om deze mensen onmiddellijk weer over de streep te halen.
De producent heeft in zijn contract een jaarlijkse minimum afname voorzien waaraan ik dien te voldoen of zij kunnen eenzijdig het contract verbreken.

Nu heb ik afgelopen weekend vastgesteld dat een Nederlands bedrijf, die bij dezelfde leverancier, dezelfde producten aankoopt en onder zijn eigen label verkoopt ( de omschrijving, de folder, de producten alles is gelijk - enkel een ander etiket ) dit OOK doet in België, oa op beurzen.
Ik kan dit perfect bewijzen omdat ik mensen ken die het product gekocht hebben, zij dachten nota bene dat het mijn product was in een nieuwe verpakking !
De producent heeft dit zelf geconstateerd en wuift dit weg onder het motto : dit zijn producten die onder een andere naam verkocht worden en daar heb jij niks mee te maken. Voor mij is dit geen probleem.

Ik stel ik mij de vraag : elke Belgische klant die dit product aankoopt, van de kwaliteit overtuigd is en nieuwe producten wil zal uiteraard contact opnemen met deze Nederlandse firma die het dan onder zijn naam verdeelt in België.
Kan dat zo maar ?
Kan ik de producent hiervoor in gebreke stellen wegens het niet naleven van het contract ?
Het is voor mij niet aanvaardbaar dat er een situatie ontstaat die voor de producent uiteraard geen verschil maakt ( hij verkoopt zijn producten toch ) maar dit voor mij, ondanks het contract, een serieuze vermindering van omzet en potentieel betekent, waarvoor ik nota bene betaald heb.

Ik zou het heel erg appreciëren jullie advies hierover te mogen ontvangen.
Ik moet één dezer bij de producent bestellingen ophalen en zou graag zo snel mogelijk ook schriftelijk reageren omdat ik geen zin heb om onder deze voorwaarden nog verder met hen te werken maar in dat geval wel mijn geld ( of ten minste een gedeelte ervan ) terug wil zien !

Alvast bedankt

Kappertje

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding