Aankoop over meerdere kwartalen spreiden

Maxke
Topic Starter
Berichten: 22

Aankoop over meerdere kwartalen spreiden

#1 , 01 mar 2011 07:09

Beste,

Ik heb begin deze maand een aankoop gedaan van 1500 euro.
Mag ik deze spreiden over 2 of meerdere kwartalen?
Bijvoorbeeld: 500 euro per kwartaal aftrekken van mijn belastingen, gedurende 3 kwartalen?
Hetzelfde zou dan gelden voor de btw?

Ik zal de aankoop in de 3 kwartalen gebruiken voor mijn zelfstandige activiteit.

Dank bij voorbaat,

Max

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 01 mar 2011 07:45

Wat heb je gekocht? De betaling ervan mag je spreiden (op voorwaarde dat de leverancier ermee akkoord gaat). De btw moet je in één keer aangeven in de eerstvolgende btw-kwartaalaangifte. De aankoop moet je afschrijven in functie van de economische levensduur, rekening houdend met een restwaarde. Afschrijven kan al naargelang de aard degressief of lineair. Op drie kwartalen zal je niet mogen afschrijven.

Maxke
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 03 mar 2011 07:40

Beste,

Ik heb een computer gekocht.
De btw moet ik dus het eerstvolgende kwartaal inbrengen... (kan u naar een officieel document verwijzen?)

dank bij voorbaat,

Max

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 03 mar 2011 09:25

factuur???? is daarvoor nodig en een correct gevoerde boekhouding met aankoop en verkoopboek in en uitgaande facturenboek en inventarisboek.
U hebt toch bedrijfsbeheer gedaan hoop ik??

Maxke
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 09 mar 2011 08:40

Beste,

Aan dit laatste antwoord heb ik niets....
Natuurlijk heb ik facturen van al mijn aankopen...

Kan ik meer btw terugvorderen dan ik betaal?

Maxke

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 09 mar 2011 10:20

Als de aankoopfacturen voor dat kwartaal hoger liggen dan de verkoopfacturen, kan je geld terugkrijgen... Alleen wie een btw-nummer heeft kan btw terugvorderen. De computer zal je over drie jaar moeten afschrijven. En afschrijven kan alleen als je die computer ook beroepsmatig gebruikt. Misschien tijd voor een bezoek aan een boekhouder i.v.m. correct advies? Het is me nog niet duidelijk of je zelfstandige bent/hoofdberoep/bijberoep, enz.

Maxke
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 12 mar 2011 09:16

Ik ben zelfstandige in bijberoep en heb een btw-nummer.
De computer gebruik ik beroepsmatig.
Waarom moet ik die computer over drie jaar spreiden?

dako
Berichten: 333

#8 , 14 mar 2011 12:36

IK denk toch wel dat je, ofwel dringend een boekhouder moet contacteren, ofwel de volledige boekhoudwetgeving eens moet studeren (= officieel document)

Concreet:

Je neemt de PC op in de BTW-aangifte(vak 83) van het huidige kwartaal (in kwartaal van factuurdatum). Je Trekt de (beroepsmatige) BTW af in het huidige kwartaal. Heb je dan nu meer btw te vorderen dan je moet betalen, kan je dit bedrag, ofwel terugvragen(afhankelijk van de grootte van het bedrag), ofwel volgende keer verreken( zodat je volgende keer minder moet betalen)

De PC investeer je in de boekhouding,en schrijft deze af over 3 jaar. Waarom 3 jaar? Omdat je activa moet afschrijven over de vermoedelijke gebruiksduur, en 3 jaar is de fiscaal aanvaarde gebruiksduur voor de een PC. Men gaat ervan uit dan een pc meer dan 1 jaar gebruikt word(vandaar investeren/afschrijven), wat meestal zo is, en dat dit gemiddeld 3 jaar is. Je kan hier van afwijken in zeer specifieke gevallen(IT sector,...), welke waarschijnlijk bij jou (bijberoep) niet van toepassing zijn.
Er zal dus elk jaar 500€ (ga er vanuit dat de 1500€excl BTW is) van de PC als beroepskost geboekt worden. Beroepskosten worden trouwens nooit per kwartaal bepaald, maar steeds per jaar.

De betaling van de factuur heeft ook niets met bovenstaande te maken, kan je volledig zelf overeenkomen met leverancier.

Bijkomend: Kan je de volledige PC beroepsmatig verantwoorden in bijberoep? (Weet niet wat je in bijberoep doet). Normaal kan je de pc inbrengen voor het % beroepsmatig gebruik, en bijgevold ook maar % van den BTW aftrekken en % als beroepskost inbrengen(via afschrijvingen).
Indien bij controle blijkt dat je vb pc 100% inbrengt, en voor maar 50% beroepsmatig gebruikt zal de overige 50% verworpen worden, zowel bij de BTW als als beroepskosten en zal dit verhoogd worden met eventuele boetes, hou hier rekening mee. Indien de pc 100% beroepsmatig zou zijn, zorg hier dan voor voldoende onderbouw/bewijs.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 15 mar 2011 21:53

dus toch best een cursus bedrijfsbeheer
Ik hoop dat u voor de sociale bijdrage aangesloten bent en deze op tijd betaald dat moet op het einde van deze maand gebeuren.
Om van de bedrijfsvoorheffing maar te zwijgen.

Maxke
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 22 mar 2011 10:44

Bedankt dako!

Ik weet dat ik mijn PC als 'bedrijfsmiddel' in vakje 83 van de BTW-aangifte moet plaatsen.
Even praktisch. Mag ik één derde va de BTW invullen voor die PC in dat vakje 83 en dit gedurende 3 maanden?

Of moet ik in vakje 83 de totale aankoopprijs schrijven en in vakje 59 maar een derde van de BTW?

Groeten,

Max

Maxke
Topic Starter
Berichten: 22

#11 , 22 mar 2011 10:55

dus toch best een cursus bedrijfsbeheer
Ik hoop dat u voor de sociale bijdrage aangesloten bent en deze op tijd betaald dat moet op het einde van deze maand gebeuren.
Om van de bedrijfsvoorheffing maar te zwijgen.
Ik snap niet goed waarom u zo'n toon aanneemt. Ja, ik heb mijn sociale bijdrage betaald. Ja, ik heb al een BTW-aangifte gedaan.
Alleen heb ik nog nooit een kost verspreid over meerdere kwartalen.
Daarom stel ik vragen op dit forum. Ik vermoed dat dit de functie van dit forum is.

Max

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 22 mar 2011 11:04

Daarom stel ik vragen op dit forum. Ik vermoed dat dit de functie van dit forum is.

Max
Bestaat er dan geen forum voor boekhouders? Daar zal men u waarschijnlijk beter kunnen antwoorden.
Boekhouders weten hier nu eenmaal meer over dan juristen. :lol:

dako
Berichten: 333

#13 , 22 mar 2011 13:16

In vak 83 het VOLLEDIGE bedrag van de PC EXCL BTW
In vak 59 het VOLLEDIGE bedrag van de (beroepsmatige)BTW
(juist hetzelfde dus als ander kosten in vak 81 of 82 en vak 59)

Dus in 1 keer opnemen in de BTW-aangifte, hier nooit rekening houden met gebruiksduur/spreiden/...

Nogmaals: kosten kan je boekhoudkundig niet sprijden over meerdere kwartalen.(je kan wel voor jezelf een uitsplitsing maken per kwartaal,maar voor de fiscus is dit steeds per JAAR). Wel MOET je de kosten van de pc sprijden over verschillende JAREN(ipv kwartalen) voor de winstberekening/personenbelasing.

Franciscus
Berichten: 38601

#14 , 22 mar 2011 19:09

Blijkbaar is een antwoord niet doorgekomen.
Als u een zaak opstart wordt u geconfronteerd met allerlei regels oneindig veel

Een van de vereisten om een zaak te kunnen opstarten is dat u voldoet aan de regel bedrijfsbeheer.
In die cursus(sen) worden u de beginselen uitgelegd van boekhouding, wetgeving ter zake, handelswet enz enz

Als u dat niet doet dan zal uw zaak geen lang leven beschoren zijn (statistisch) en zal u ook vermoedelijk binnen X jaar daarvan de rekening krijgen.

Dus gebruik alle hulp die er is en dat is
Lid worden van een ondernemingsvereniging (vb Unizo) en daar cursussen volgen
Zorgen dat u het brevet bedrijfsbeheer hebt binnen het jaar na starten… A2 nivo staat gelijk maar dat wil niet zeggen dat je iets van de wetgeving kent.
Een goede boekhouder nemen die u kan begeleiden en die ervoor zorgt dat alles (door u wel) op tijd betaald wordt.

En geloof me vrij ik heb alle respect voor mensen die een zaak opstarten en daar alles voor willen geven maar uit uw vragen 'dacht' ik op te maken dat er 'iets' aan de basiskennis ontbreekt.

Indien niet zoveel te beter.

Terug naar “Handelspraktijken”