Onbetaalde factuur : graag mening aub

Focus_
Topic Starter
Berichten: 5

Onbetaalde factuur : graag mening aub

#1 , 17 jan 2011 20:47

Beste forumbezoeker,

Graag had ik uw mening gehad betreffende een onbetaalde factuur.

Sinds enkele jaren ben ik als zelfstandige (medezaakvoerder, niet statutair) oa. aan de slag als medewerker van een bankkantoor.
Ik werd vergoed op basis van een vast uurloon en een commissie.
Gedurende 2010 ben ik een halfjaar niet werkzaam geweest wegens ziekte, waarna ik in November de draad bij dezelfde klant/werkgever de draad terug opgenomen heb. Wij hebben mondeling de afspraak gemaakt betreffende uurregeling en vergoeding alles verder te zetten zoals voordien.
Ik had verschillende projecten en taken doorgekregen van de kantoorhouder welke ik zou mogen afwerken. Deze werden door onze goede verstandhouding uit het verleden hoofdzakelijk mondeling besproken. Toch werd hier een korte samenvattende mail verstuurd vanwege de kantoorhouder naar mijn mailadres.

Op een avond krijg ik telefoon dat de kantoorhouder eenzijdig beslist dat ik de volgende dag niet meer hoefde te komen naar kantoor.
Ondanks dat wij een mondelinge overeenkomst hadden waarbij ik nog minstens enkele weken ging werkzaam blijven.
Van zijn kant was op geen enkel moment gewag gemaakt van ontevredenheid.
Ikzelf was mij ook van geen kwaad bewust en had nog verschillende afspraken gemaakt betreffende beleggingsadvies voor de komende week en zelfs de dag erna. Hierdoor misliep ik verschillende commissies betreffende klanten die ik ondertussen binnengehaald had, maar nog niet getekend hadden. Ik had de afspraak ook niet dringend geplaatst, was mij van geen kwaad bewust.
Tot ik de dag nadien niet meer op kantoor mocht zijn...

Ikzelf heb een factuur opgesteld met ook mijn mislopen commissies, maar deze weigert hij te betalen. Het overige saldo werd wel betaald.

Mijn vragen:
1) Kan ik via gerechterlijke weg aanspraak maken op deze mislopen commissies?
2) Is een mondelinge overeenkomst voldoende voor facturatie? Klant had reeds jaren zelfde tarieven, dien ik dan telkens een nieuw akkoord te laten handtekenen vooraleer ik tot werkzaamheden overga?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 17 jan 2011 21:21

Medezaakvoerder en een band van ondergeschiktheid.......
Welke rechtbank zal er bevoegd zijn volgens u.... ?

Focus_
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 jan 2011 22:01

Ik ben ingeschreven als zaakvoerder zonder aandelen en niet-statutair. Ik ben gewoon medezaakvoerder (ondertussen geweest) in zijn GCV.
Bevoegdheden had ik niet had geen enkele inzage in documenten en beslissingen.
Dit was gewoon een regeling om niet BTW-plichtig te zijn.
Ikzelf heb trouwens een volledig onafhankelijke BVBA. Op het moment van de factuur had ik wel al een BTW-nr en heb ik ook BTW aangerekend.

Heb ik dan geen rechten om mijn factuur betaald te krijgen?
Kan ik dat nergens betwisten?
Dus indien hij mij helemaal niet betaalde kon ik ook niets doen?? Lijkt mij onlogisch...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 17 jan 2011 22:11

Euh wat is de bevoegdheid van een zaakvoerder???

Focus_
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 18 jan 2011 19:12

Voor alle duidelijkheid : ik ben geen statutair zaakvoerder, bezit ook geen aandelen ed.
Het zaakvoerderschap betrof het feit dat mijn bvba de bank kon vertegenwoordigen als zaakvoerder, en contracten in zijn plaats kon afsluiten/ondertekenen.
Zo kon ik individueel werken voor hem.

Ik factureerde ook steeds aan hem, als zaakvoerder zou ik anders toch geen factuur opstellen?

Bent u zelf advocaat Franciscus?
Ik zou eventueel mijn situatie volledig willen voorleggen aan advocaat en eventueel gelden via deze weg invorderen indien deze dat mogelijk acht.

Alvast bedankt voor de reacties.

Focus_
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 18 jan 2011 19:13

Nog een vraagje : stel dat ik dezelfde bevoegdheid zou hebben als de statutair zaakvoerder, maar ik krijg mijn centen niet... hoe kan ik deze dan wel verkrijgen?
Er moet sowieso toch een weg zijn ingeval dat er een probleem zou zijn?
Is handelsrechtbank hiervoor niet bevoegd?

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 20 jan 2011 12:13

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... &src=searc" onclick="window.open(this.href);return false;
hhttp://ondernemingsdatabank.indicator.be/article.php?nlid=VLTAVEAR_EU020406&domid=57&src=related" onclick="window.open(this.href);return false;

twee artikels over zaakvoerder en ontslag
Wat de rest betreft het is dan firma 1 tgn firma 2 wegens niet betalen van een factuur.
Wat staat er in de beslissing van de algemene vergadering???

Focus_
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 20 jan 2011 22:15

Beste Franciscus,

Spijtig genoeg heb ik geen abonnement op deze site.

Kan u mij vertellen wat de mogelijke consequenties kunnen zijn indien je een zaakvoerder aan de deur zet?
Spijtig genoe zit ik bij dezelfde boekhouder/fiscalist en heb ik hier weinig info over.
Mijn boekhouder geeft vermoedelijk meer info aan zijn grootste klant, mijn tegenpartij.
Ik kan zelfs geen info verkrijgen betreffende jaarlijkse vergadering.
Ik vermoed dat dit administratief snel opgemaakt werd.

Franciscus, bedankt voor de moeite he :-)

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 20 jan 2011 22:20

idd nu kan ik er ook niet meer in
de artikels zijn via google te bereiken opzoeken zaakvoerder ontslag en of zaakvoerder bevoegdheden ..land Belgie ergens in het midden van de eerste opzoekpagina.

Terug naar “Handelspraktijken”