Onbezoldigd als bestuurder

jan1976
Topic Starter
Berichten: 1

Onbezoldigd als bestuurder

#1 , 23 nov 2010 20:41

Een collega en ik gaan een BVBA oprichten die software verkoopt waarbij we beiden vennoot zullen zijn voor 50%. Echter zijn we beiden vandaag nog in dienst bij een ander bedrijf. De bedoeling is dat hij pas midden volgend jaar voltijds voor de BVBA gaat werken en ik het jaar nadien.

Nu vraag ik mij af hoe we de statuten kunnen regelen: Kunnen we beiden van bij de start onbezoldigd zaakvoerder zijn? En wanneer moeten we de statuten wijzigen? We willen uiteraard betrachten zo weinig mogelijk sociale lasten te dragen.

Bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits
Berichten: 224

#2 , 24 nov 2010 12:53

Je boekhouder zal je hier beter mee kunnen helpen, maar volgens mij zit het zo:

* je kan beide in je statuten aangeven dat je onbezoldigde zaakvoerder bent. Dit kan "eeuwig" zo blijven.
* je kan dan tijdens een algemene vergadering beslissen dat iemand van jullie beide (of allebei) toch loon gaat krijgen. Hiervoor moeten de statuten niet aangepast worden.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 24 nov 2010 20:13

Je boekhouder zal je hier beter mee kunnen helpen, maar volgens mij zit het zo:

* je kan beide in je statuten aangeven dat je onbezoldigde zaakvoerder bent. Dit kan "eeuwig" zo blijven.
* je kan dan tijdens een algemene vergadering beslissen dat iemand van jullie beide (of allebei) toch loon gaat krijgen. Hiervoor moeten de statuten niet aangepast worden.
En hoe zit dat dan intussen met het sociaal statuut en bijhorende bijdragen ?

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”