onbetaalde factuur, BVBA met schulden, hoe dagvaarden

KCL
Topic Starter
Berichten: 3

onbetaalde factuur, BVBA met schulden, hoe dagvaarden

#1 , 17 nov 2010 11:05

Hallo,

ben kleine zelfstandige in bijberoep en ik heb een onbetaalde factuur van ong 500€ van een BVBA die blijkbaar met schulden zit (heb ik in zijn jaarrekening kunnen vaststellen). Na wat verder onderzoek blijkt dat het echt een oplichter is en verschillende facturen niet betaald en ergens een 'schijn'kantoortje heeft met een stoel en tafel. Hij heeft facturen nooit betwist, maakt altijd beloftes om te betalen maar dit sleept al maanden aan. Alle facturen, herinneringen e.d. zijn allemaal aangetekend opgestuurd maar nooit afgehaald...

Hoe kan ik deze BVBA best dagvaarden? Bestaat er zoiets om zijn rekening op voorhand te laten blokkeren? Ik vermoed dat daar wel geld op staat?
Wat gebeurt er als hij veroordeelt wordt, kan hij bvb zijn zaak gewoon failliet laten gaan en blijf ik dan achter met mijn gemaakte advocaatkosten?

Bedankt voor eventuele tips en ervaringen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 18 nov 2010 18:43

Aangetekend in gebreke stellen
dagvaarden gezien beide handelaars voor RB koophandel

Lid van Unizo .. dan kan je gebruik maken van hun incassodienst en van hun voorbeeldschrijvens.

Sirius legal
Berichten: 180
Contacteer: Website

#3 , 21 nov 2010 15:43

Inderdaad ingebrekestelling en zonder dralen dagvaarden. Eventueel beslag op de rekening leggen, maar dan moet je zeker zijn dat de kosten opwegen tegen de voordelen.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 21 nov 2010 15:56

Beslag op de rekening laten leggen? Pardon?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2010 16:33

Beslag op de rekening laten leggen? Pardon?
Op basis van de factuur kan men zonder zich tot de rechter te wenden bewarend beslag onder derden leggen.

KCL
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 22 nov 2010 09:06

Hey,

bedankt voor de reacties. Zal dan best eens een advocaat onder de arm nemen om dit te regelen.

merci!

KCL
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 19 mar 2011 08:08

Update: het blijkt een ongelofelijke oplichter te zijn, en de rekening die ik voor ogen had blijkt al afgesloten. Mijn idee: ik wil die mens dagvaarden; maar wat zijn dan de opties?
- draai ik op voor de gemaakte kosten als de bvba veroordeeld wordt en die bvba failliet verklaard wordt?
- wordt de zaakvoerder persoonlijk aansprakelijk gesteld voor de eventuele schulden?
- kan ik die bvba zelf dagvaarden of moet dat via een advocaat?

Iemand tips?

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 19 mar 2011 11:17

Niet vergeten aangifte bij politie te doen voor oplichting
Kosten die u nu maakt zal u vermoedelijk niet kunnen recupereren.
Zet op uw factuur iets van .... goederen blijven eigendom tot volledige betaling van factuur.
Juiste tekst ontschiet me momenteel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 apr 2011 09:48

Ik denk dat je u centen kwijt bent, en al de kosten die je nu nog maakt zal je ook kwijt zijn !

En het is niet omdat iemand niet kan betalen dat het een oplichter is, de reden waarom hij niet kan betalen weet je niet altijd !
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dvc123
Berichten: 9

#10 , 26 apr 2011 00:57

Ik denk dat je u centen kwijt bent, en al de kosten die je nu nog maakt zal je ook kwijt zijn !

En het is niet omdat iemand niet kan betalen dat het een oplichter is, de reden waarom hij niet kan betalen weet je niet altijd !
 
Meestal is het omdat hij het groter ziet dat hij aankan of dat hij geld uitgeeft dat hij niet heeft.
Als hij eerlijk is zal hij later dat geld wel geven, door te gaan werken of zo.
Indien het een bedrieger is zal hij eens lachen en voortdoen op een andere manier.
Jammergenoeg zie je dat meer en meer van die bedriegers... Er zou moeten een strenge straf van bvb 10 jaar voor faillisement van bvba met fraude.
't zal hen wel leren, soms heb ik het gevoel dat ze overbeschermd zijn.

Terug naar “Handelspraktijken”