Zelfstandige in bijberoep & werkloosheidsuitkering

Capg
Topic Starter
Berichten: 4

Zelfstandige in bijberoep & werkloosheidsuitkering

#1 , 30 aug 2010 18:37

Geachte,
Ik werk sinds een jaar of 10 als arbeider in een bedrijf dat valt onder de sector metaal (elektriciteitswerken). Sinds vorig jaar ben ik zelfstandige in bijberoep begonnen ook als electricien.
Nu is mijn vraag of ik wel recht heb op werkloosheidsuitkeringen, als mijn hoofdberoep mij op de dop zet omwille van economische werkloosheid. Ik heb namelijk een brief gekregen waarop ik uitgenodigd wordt voor een geschil van terugvordering van de werkloosheidsuitkering van de RVA. Dit volgens hem omdat ik niet heb aangegeven dat ik zelfstandige in bijberoep ben omdat ik niet wist dat ik dit moest aangeven.

Ik heb reeds gevonden dat als ik werkloos was én zelfstandige in bijberoep ik mijn bijberoep wel kon uitoefenen tussen 18 en 7 uur en hierbij toch werkloosheidsuitkeringen krijg. Hoe zit dit als ik niet werkloos ben?

Groetjes Capg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken
Berichten: 263

#2 , 30 aug 2010 19:20

Normaal moet je dat aantekenen op een speciale kaart die je kan krijgen bij je vakbond.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 aug 2010 22:02

Geachte,
Ik werk sinds een jaar of 10 als arbeider in een bedrijf dat valt onder de sector metaal (elektriciteitswerken). Sinds vorig jaar ben ik zelfstandige in bijberoep begonnen ook als electricien.
Nu is mijn vraag of ik wel recht heb op werkloosheidsuitkeringen, als mijn hoofdberoep mij op de dop zet omwille van economische werkloosheid. Ik heb namelijk een brief gekregen waarop ik uitgenodigd wordt voor een geschil van terugvordering van de werkloosheidsuitkering van de RVA. Dit volgens hem omdat ik niet heb aangegeven dat ik zelfstandige in bijberoep ben omdat ik niet wist dat ik dit moest aangeven.

Ik heb reeds gevonden dat als ik werkloos was én zelfstandige in bijberoep ik mijn bijberoep wel kon uitoefenen tussen 18 en 7 uur en hierbij toch werkloosheidsuitkeringen krijg. Hoe zit dit als ik niet werkloos ben?

Groetjes Capg
1) om die regel van 18u/7u te krijgen, moet je dit wel vooraf aanvragen. Daar moet je dan opgeven waar en wanneer je dit doet.
2) dagen dat je niet werkloos bent, mag je (op het vlak van werkloosheidsreglementering) werken zoveel je wil. Enkel de dagen dat je werkloos bent, moet je zeker aanduiden.
3) als je geen aangifte gedaan hebt, is het aan jou om te bewijzen dat je die zaken na 18 uur en voor 7 uur doet. Op die manier kan je in sommige WB's van de RVA nog een stuk NIET moeten terugbetalen. Sowieso heb je de eerste 3 maanden van je bijberoep geen recht op werkloosheidsuitkeringen.

Reclame

patje1967
Berichten: 39

#4 , 01 sep 2010 00:19

beste ,

de eerste dag dat je werkloos bent moet je dit gaan aangeven aan je werkloosheidbureau ( acv , abvv , ... ) bent + zeggen dat je een bijberoep uitoefent ( ZEKER NIET VERGETEN !! , je moet dit erbij zeggen bij de eerste werkloze dag ) :!: dan heb je recht op je uitkeringen en mag je zelfs werken maar dan moet jewel de dagen die je werkt ZWART kleuren op je kaart zeker minimum 4 dagen in de maand dan ben je zeker in regel .
heb ik namelijk ook meegemaakt en heb dit gevolgd en heb geen problemen gehad
in de hoop u met deze van dienst te zijn geweest .

Capg
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 01 sep 2010 07:02

Heel erg bedankt voor deze informatie! Zal zeker contact opnemen met de vakbond.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 sep 2010 07:25

beste ,

de eerste dag dat je werkloos bent moet je dit gaan aangeven aan je werkloosheidbureau ( acv , abvv , ... ) bent + zeggen dat je een bijberoep uitoefent ( ZEKER NIET VERGETEN !! , je moet dit erbij zeggen bij de eerste werkloze dag ) :!:
klopt
dan heb je recht op je uitkeringen en mag je zelfs werken maar dan moet jewel de dagen die je werkt ZWART kleuren op je kaart zeker minimum 4 dagen in de maand dan ben je zeker in regel .
fout: het kan perfect zijn dat je geen enkele dag moet kleuren, bovendien heb je niet noodzakelijk recht op uitkeringen indien je een bijberoep doet (indien dit te groot is, kan je worden uitgesloten van werkloosheid)

patje1967
Berichten: 39

#7 , 01 sep 2010 08:31

beste ,

fout: het kan perfect zijn dat je geen enkele dag moet kleuren, bovendien heb je niet noodzakelijk recht op uitkeringen indien je een bijberoep doet (indien dit te groot is, kan je worden uitgesloten van werkloosheid)

beste ,
ik was bijberoep in de bouwwsector ( metselwerken & stukadoorswerken ) en heb nochtans geen problemen ondervonden je kan mischien gelijk hebben mischien is dit verschillend van regio tot regio , nochtans denk ik dat dit toch wel overal het zelfde moet zijn , maar voor alle zekerheid ga eens navraag doen bij je vakbond .
grtj ,

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 sep 2010 08:41

beste ,

fout: het kan perfect zijn dat je geen enkele dag moet kleuren, bovendien heb je niet noodzakelijk recht op uitkeringen indien je een bijberoep doet (indien dit te groot is, kan je worden uitgesloten van werkloosheid)

beste ,
ik was bijberoep in de bouwwsector ( metselwerken & stukadoorswerken ) en heb nochtans geen problemen ondervonden je kan mischien gelijk hebben mischien is dit verschillend van regio tot regio , nochtans denk ik dat dit toch wel overal het zelfde moet zijn , maar voor alle zekerheid ga eens navraag doen bij je vakbond .
grtj ,
Een aantal zaken zijn verschillend van regio tot regio (vroeger bvb de interpretatie of Euphony nu al dan niet leuren is), maar de hoofdlijnen zijn dezelfde. In een werkloosheidsbureau van de RVA het zuiden van West-Vlaanderen (waar ik, vanuit de vakbond, mensen begeleid voor een verhoor bij de RVA) is een bijberoep dat twee dagen per (werk)week overdag uitgeoefend wordt alvast goed voor een volledige uitsluiting. Als je beschrijft wat jij van bijberoep doet (ongeveer) én vooral hoe vaak je dit doet, kan ik je zegge of je hier een probleem zou hebben.

patje1967
Berichten: 39

#9 , 01 sep 2010 08:57

beste ,
bij mij is dit een 2 Tal jaar geleden ( de regels zijn mischien veranderd sinds dien wat ik betwijfel ) want ben dan overgeschakeld naar hoofdberoep maar ben dan betrokken geweest bij een grootschalige oplichting gevolg : faillissement & was eenmanszaak dus al mijn hebben & houden kwijt .

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 01 sep 2010 10:45

“Art.48.§ 1. De werkloze die op bijkomstige wijze een activiteit uitoefent in de zin van artikel 45, niet bedoeld in artikel 74bis, kan mits toepassing van artikel 130, uitkeringen genieten op voorwaarde dat : 1° hij daarvan aangifte doet bij zijn uitkeringsaanvraag; 2° hij deze activiteit reeds uitoefende terwijl hij tewerkgesteld was als werknemer, en dit ten minste gedurende de drie maanden voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag; deze periode wordt verlengd met de periodes van tijdelijke werkloosheid in het hoofdberoep en met de periodes van werkverhindering ingevolge overmacht; 3° hij deze activiteit voornamelijk verricht tussen 18 u en 7 uur. Deze beperking geldt niet voor de zaterdagen en de zondagen, en voor de tijdelijk werkloze, evenmin voor de dagen waarop hij in zijn hoofdberoep gewoonlijk inactief is;4° het geen activiteit betreft : a) in een beroep dat alleen na 18 uur wordt uitgeoefend...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Uit voornoemd art.48,§1,3° volgt niet dat u zonder aangifte te doen op bijkomstige wijze een activiteit mag uitoefenen tussen 18u en 7 uur.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Capg
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 02 sep 2010 07:30

Geachte JPV,

Ik doe elektriciteitswerken bij mensen thuis. Heb dit jaar één volledig huis van volledig nieuwe elektriciteit voorzien, heb dit toen over ongeveer een kleine twee maanden verspreid. Daarbuiten, heb ik eigenlijk niet veel werk. Ik doe het werk vooral in het weekend, en soms een avondje in de week. Jammer genoeg wist ik niets van dat ik dit moest aangeven ... . Welke dingen zou ik best meenemen op het verhoor? De dagen die ik heb gewerkt of is dit niet nodig?

Alvast heel erg bedankt!!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 02 sep 2010 07:38

Geachte JPV,

Ik doe elektriciteitswerken bij mensen thuis. Heb dit jaar één volledig huis van volledig nieuwe elektriciteit voorzien, heb dit toen over ongeveer een kleine twee maanden verspreid. Daarbuiten, heb ik eigenlijk niet veel werk. Ik doe het werk vooral in het weekend, en soms een avondje in de week. Jammer genoeg wist ik niets van dat ik dit moest aangeven ... . Welke dingen zou ik best meenemen op het verhoor? De dagen die ik heb gewerkt of is dit niet nodig?

Alvast heel erg bedankt!!!!
Het zal moeilijk zijn om te bewijzen op welke dagen je dat bijberoep hebt gedaan. Aangezien je zelf zegt dat je het in het weekend deed, zal je sowieso werkloosheidsdagen moeten terugbetalen (in het weekend werken = (normaal) werkloosheidsdagen terugbetalen).

In de veronderstelling dat je facturen opgesteld hebt, moet je zeker die factuur meenemen (dan heb je een datum van het einde van de werken) en dan mss nog van de eigenaars van dat huis facturen vragen van werken die voor de start van de electriciteitswerken plaatsvonden (bvb aansluiting van de werfkast?). Dan zal je terugvordering MISSCHIEN beperkt worden tot de dagen tussen die 2 datums. Neem ook de facturen mee van het materiaal dat je aangekocht hebt om je werken te doen.

Men weet echter dat er in de bouw véél zwartwerk is en dat zonder facturen werken niet ongebruikelijk is. Of men daarom je facturen als bewijs zal aanvaarden, is niet zeker.

Capg
Topic Starter
Berichten: 4

#13 , 07 sep 2010 09:56

Gisteren op verhoor geweest. Zal gewoon alles terug moeten betalen.
Moet gaan melden bij de ABVV dat ik ook een bijberoep heb en dan zal ik bij de eerste dopdag van de maand een papier moeten bijhouden waarop ik noteer wanneer ik heb gewerkt als bijberoep. Er zijn nog heel wat regeltjes, maar die ken ik nog niet. Zal een overzichtje geven als ik mij ben gaan inschrijven.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ivan74
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 nov 2017 09:13

Beste ,

ik ben vandaag uitgenodigd voor en verhoor bij de RVA.
na viel forums te lezen heb ik doch en fout gedaan bij de aangifte van en bijberoep als zelfstandigen .

wat kan ik verwachten vandaag ?? is het nodig om facturen me te nemen in verband met aankoop materiaal voor het uitoefenen van het werk ??


mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 nov 2017 09:57

Je had beter een nieuw topic geopend !

Is het bij de RVA of bij de VDAB ?

Wat kan je verwachten?

Wij kennen je dossier niet hoe kan je dan een pasklaar antwoord krijgen ?

Dit kan gaan van dat je geschorst word voor de werkloosheid, dit hangt af of je aan de voorwaarden voldoet.

Is het een vennootschap ? indien ja als je zaakvoerder bent heb je een probleem.

Dit kan ook gaan dat je de keuze gaat hebben u bijberoep of je werklozen steun.

Dit kan ook gaan dat alles in orde is, dit zal je zelf wel horen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”