draaiend cafe overnemen..

plentycoups
Topic Starter
Berichten: 81

draaiend cafe overnemen..

#1 , 07 aug 2010 16:10

ik heb een bod gedaan voor een cafe wat open is over te nemen (we zijn met 3 geintreseerden :( ) nu had ik nog enkele vragen...
de electriciteit moet gekeurd bij verkoop van het gebouw, deze moeten wij dan op onze kosten veranderen... ??
er is iemand in dienst partime, hoe zit het daarmee? ik was van plan eerst mijn partner in te schrijven, ivm mijn eerste werknemer, daar zou ik voordelen mee hebben? (moet ik mij nog op bevragen), en dan eventueel de andere kracht terug aanwerven (is een goede werkkracht) , maar indien het cafe minder gaat draaien, kan ik de werkkracht dan afdanken, en wat kost zoiets? daarom dacht ik in het begin met 3 maanden of halfjaarlijkse contracten te werken... (beetje schrik voor personeel aan te nemen, maar blijkbaar is het daar nodig?)
in het cafe mag gerookt worden, maar er word ook gebak en ijs verkocht...? mag dat, waar vind ik daar iets meer over terug?
kan ik ergens subsidies krijgen voor zelfstandig te worden, zal in het begin niet niks zijn moest het doorgaan...
zou ik het pand prive aankopen, en een eenmanszaak starten, of een bvba??
als ik na een periode ermee zou willen stoppen, kan ik dan gaan stempelen??
alvaste dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 aug 2010 16:23

Als uw bod door de verkopers wordt aangenomen, denk ik dat je binnen het jaar in faling gaat.
Je hebt een bod gedaan, en dan begin je je pas allerlei vragen te stellen. Uit mijn bijna 30 jarige ervaring in de Horacaimmo kan ik u zeggen dat dit meestal slecht afloopt. Ik hoop echter voor u dat ik ongelijk krijg.

plentycoups
Topic Starter
Berichten: 81

#3 , 07 aug 2010 22:41

een mondeling bod, onder voorwaarde dat het aanvaard word door de verkopers, dan heb ik nog 12 dagen de tijd om naar boekhouder te gaan met papieren (hun boekhouding), en de brouwer e.d.
maar er is al een hoger bod... en ik begin nu al alles op een rijtje te zetten en vragen te stellen, alles opzoeken, unizo enz...
evengoed bedankt voor de reactie :)

Reclame

FrankV
Berichten: 277

#4 , 08 aug 2010 00:00

Het lijkt mij dat je aan iets begint zonder je eerst goed geïnformeerd te hebben.
Laat dit café aan je voorbij gaan, er zullen in de toekomst nog genoeg cafés zijn om over te nemen.
Nu heb je geen enkel plan, alleen de bevlieging.
Straks zal je, eenmaal goed geïnformeerd én met een businessplan, kunnen kiezen uit honderd cafés.
En lees het citaat hieronder van Schopenhauer. :D

Subsidies om een café over te nemen? De enige subsidie is het spaargeld dat je opzij hebt staan.
Ik denk niet dat er één bank is, die aan een startende cafébaas een lening wil toekennen.
Reden: te groot risico, de meeste faillissementen zijn failissementen in de horeca.
Personeel ben je verplicht om over te nemen aan dezelfde voorwaarden. CAO32bis.
Als er wordt gerookt, mag je enkel voorverpakte snacks verkopen die tenminste drie maanden houdbaar zijn.
Na minimum 6 maanden zelfstandige activiteit én maximaal 15 jaar zelfstandige activiteit, kun je nog beroep doen op RVA uitkeringen, als je voordien werknemer was en afhankelijk van het aantal dagen dat je hebt gewerkt in loondienst. Er is nog een verschil of je werd ontslagen of niet, en als je werd ontslagen, of je eerst een RVA-uitkering aanvroeg of niet. Dit laatste is belangrijk, want anders is je RVA-uitkering niet berekend op je laatste loon, maar op het minimumloon, mocht je toch nog na 6 maanden zelfstandige activiteit stoppen.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

plentycoups
Topic Starter
Berichten: 81

#5 , 08 aug 2010 20:50

:) ik ben mij nu aan het informeren, maar ik beslis niet zo snel.
dat bisinessplan maakt de boekhouder moest ik beslissen het te doen...
en die lening kan ik wel krijgen, daar twijfel ik eigenlijk niet aan...
allen de stap zetten en met personeel werken schrikt mij wel af...
dus als ik mijn opzeg doe op mijn werk, en begin dan zelfstandig, dan krijg ik moest het mislopen lage uitkering?
in mijn jonge tijd dacht ik nog dat als je zelfstandig werd, je een jaar stempelgeld kreeg? kon hé, daarmee dat ik informeer.
nog reacties? :|

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 09 aug 2010 10:16

“ Art. 276bis - Controleonderzoek van laagspanningsinstallaties bij de verkoop van een wooneenheid
01. Toepassingsgebied
Dit artikel is van toepassing op de verkoop van een wooneenheid :- met een oude elektrische installatie waaraan sedert 1 oktober 1981 geen belangrijke wijzigingen of aanzienlijke uitbreidingen zijn aangebracht; - met een oude elektrische installatie waaraan sedert 1 oktober 1981 belangrijke wijzigingen of aanzienlijke uitbreidingen zijn aangebracht maar waarvan het gedeelte dat dateert van vóór 1 oktober 1981 nog niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een controleonderzoek...
02. Modaliteiten van het controleonderzoek
a) Verplichtingen
Bij de verkoop van een wooneenheid als bedoeld in 01, is de verkoper verplicht :- een controleonderzoek van de elektrische installatie te laten uitvoeren; - de datum van het proces-verbaal van het controleonderzoek en het feit van de overhandiging van dit proces-verbaal in de authentieke akte te doen vermelden. Indien de verkoper en koper overeenkomen dat een controleonderzoek van de elektrische installatie overbodig en nutteloos is omdat de koper het gebouw gaat afbreken of de elektrische installatie volledig gaat renoveren is de verkoper verplicht dit akkoord in de authentieke akte te doen vermelden.”(Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties 10/03/1981,B.S. 29 april 1981;gewijz. B.S.30 juni 2008).

Zelfs indien het café ook ‘wooneenheid’ zou zijn dan nog verplicht voornoemde ‘overhandiging van dit proces-verbaal’ de verkoper niet om de eruit noodzakelijk blijkende herstellingen uit te voeren of de uitvoering door de koper te bekostigen.

“Art.7.De rechten en verplichtingen, welke voor de vervreemder voortvloeien uit de op het tijdstip van de overgang in de zin van artikel 1, 1°, bestaande arbeidsovereenkomsten, gaan door deze overgang op de verkrijger over...”(7 JUNI 1985. _ Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 32 bis gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij wijziging van werkgever ingevolge de overgang van ondernemingen krachtens overeenkomst...).

Voor het overige zie : http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false; en meer in het bijzonder ‘leven van een onderneming’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Handelspraktijken”