bevestigde offerte wordt plots opgezegd

mimi40
Topic Starter
Berichten: 3

bevestigde offerte wordt plots opgezegd

#1 , 28 jul 2010 09:53

Beste,

Voor een reeks uit te voeren opdrachten heb ik een offerte opgemaakt, deze is bevestigd door de opdrachtgever via mail.
Voor deze opdrachtgever heb ik in het verleden reeds opdrachten vervuld (op dezelfde werkwijze) naar ieders tevredenheid.

Plots wordt deze overeenkomst eenzijdig door een zwangerschapsvervangster (de opdrachtgever) opgezegd wegens 'het geleverde werk voldoet niet aan de verwachtingen'. Van nalatigheid mijnentwege is geen sprake, dit kan ik bewijzen via mails en reeds uitgevoerde opdrachten.
Ik reageer hierop door te zeggen dat deze offerte bindend is en ik door de opzegging schade leid. Deze opdrachten werden immers zowel financiël als in timing opgenomen in mijn planning.

De opdrachtgever zegt dat de offerte enkel een bevestiging is van de voorgestelde prijzen en geen bestelling of bestelbon is.
Wel is het zo dat ik tot 2x toe een opdrachtlijst, met mijn naam op, met de door mij uit te voeren opdrachten heb ontvangen.

Wat zijn mijn rechten in deze?
En wat kan ik financiël eisen.

dank voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mimi40
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 29 jul 2010 12:10

Niemand?

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 29 jul 2010 15:57

Als die opdracht werd aanvaard door jouw vroegere contactpersoon die nu met zwangerschap is vertrokken en opgezegd door de vervanger/vervangster, dan is dat contractbreuk. Als dat bovendien ook de geijkte werkwijze was bij het bedrijf vooraleer je aan een opdracht begon, dan heb je nog meer recht van spreken.
Dat 'het geleverde werk voldoet niet aan de verwachtingen' is een dooddoener en lijkt me meer om jou af te schepen; tenzij er vroeger al klachten waren geweest. Die opdrachtlijst is toch al een belangrijk gegeven.
Het lijkt mij alsof de vervangster haar eigen mannetjes heeft om opdrachten uit te voeren.
Ik zou me niet laten afschepen en desnoods een telefoontje plegen met de directeur en mocht dat geen soelaas brengen een advocaat een brief laten schrijven; en schadevergoeding vragen. Hoeveel? Kan ik niet voor jou begroten.

Alles hangt er vanaf hoe ver je het wilt drijven en of je nog voor dat bedrijf wil werken of niet.

Reclame

mimi40
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 jul 2010 16:53

Bedankt voor je antwoord.
Ondertussen heb ik inderdaad contact opgenomen met de directeur,
deze trekt natuurlijk, logisch, partij voor zijn werknemer ('het werk voldoet niet') en laat ook duidelijk merken dat deze situatie hen meer zal kosten wegens het laten maken door een derde van 'bijkomende uitvoeringen'.

Hij wil echter, bij zijn terugkeer uit vakantie, 'bekijken welke werken eventueel toch door mij kunnen worden uitgevoerd'.
Ik kijk er niet naar uit want dit lijkt me geen prettige samenwerking meer te worden.

Ook is het zo dat voorheen er nooit klachten op de opdrachten zijn geweest.

Ik vrees ook dat deze toestand mijn reputatie schade zal aandoen.
Als grote werkgever kunnen ze makkelijk verspreiden dat 'mijn werk niet voldoet'.
Ik kan mij in deze op geen enkele manier verdedigen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord,
het is engzins geruststellend dat ik recht in mijn schoeneen sta.

Erik Verschoren
Berichten: 95
Locatie: Antwerpen, Belgie
Contacteer: Website

#5 , 01 okt 2010 07:59

Je hebt wel een recht, het lijkt mij dat er een contract is en dat je dus mag leveren/prestaties doen en factureren.

Zoniet dan heb je recht op een schadevergoeding (je misgelopen winst, de kosten die je al gemaakt hebt, ...).

Ik denk niet dat een zwangerschapsvervangster zoiets op eigen initiatief zou doen, waarschijnlijk heeft iemand anders dat beslist en is zij gewoon de boodschapper.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Handelspraktijken”