bankwissel niet betaald

huskyke
Topic Starter
Berichten: 3

bankwissel niet betaald

#1 , 14 jul 2010 18:08

Twaalf jaar geleden heeft mijn moeder haar cafe overgelaten.
De nieuwe eigenaar moest een overname betalen van 88000 bef.
Hij kreeg z'n lening niet rond en heeft zodoende bankwissels getekend van 20000bef voor een totaal bedraf van 800000 bef.
Na een aantl weken ging het cafe failliet en hij heeft een wissel of vijf betaald en daarna niets meer.
mijn moeder is sinds een maand overleden.
De wissels had ze in bewaring gegeven bij een advocaat.
Kan ik als wettige erfgenaam die wissels terugeisen en zodoende proberen ze te verzilveren .
Alvast bedankt iedereen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2010 19:56

Is zie hier geen wettelijk bezwaar tegen.

Ik denk wel dat de wissels ondertussen verjaard zijn.

FrankV
Berichten: 277

#3 , 24 jul 2010 01:29

HOOFDSTUK XI. VERJARING.
Art. 70. Alle rechtsvorderingen welke uit de wisselbrief tegen de acceptant voortvloeien, verjaren door verloop van drie jaren, te rekenen van de vervaldag.De rechtsvorderingen van de houder tegen de endossanten en tegen de trekker verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de dagtekening van het tijdig opgemaakte protest of, in geval van de clausule "zonder kosten", van de vervaldag.De rechtsvorderingen van de endossanten tegen elkander en tegen de trekker verjaren door verloop van zes maanden, te rekenen van de dag waarop de endossant de wisselbrief heeft betaald tot voldoening aan zijn regresplicht, of van de dag waarop hijzelf in rechte is aangesproken.
Art. 70bis. In geval van verjaring blijft, ten bate van hem die de wisselbrief vóór de vervaldag heeft verkregen, een rechtsvordering bestaan :1° Tegen de trekker die geen fonds bezorgd heeft;2° Tegen de trekker, de acceptant of de endossant die zich onrechtmatig verrijkt heeft.Deze rechtvordering verjaart door verloop van dezelfde termijnen als in het vorige artikel bepaald, te rekenen van de dag waarop de bij dat artikel bepaalde verjaring verkregen was.
Art. 71. De stuiting der verjaring heeft slechts gevolgen tegen degene ten aanzien van wie de daad van stuiting heeft plaatsgehad.De verjaring van de vorderingen die voortvloeien uit een wisselbrief, wordt gestuit door rechtsvervolging; zij wordt geschorst door feiten van overmacht.

Gewoon opgezocht.


Wel vreemd dat uw moeder van iemand, waarvan zij weet dat hij zijn "lening" al niet rondkrijgt, een bankwissel accepteert.
Uw moeder "levert" het café aan koper-mislukte cafébaas, koper biedt uw moeder bankwissels aan, maar beschikt blijkbaar niet over een leveranciersdiscontokrediet. Blijkbaar beloofde koper-mislukte cafébaas gouden bergen. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”