Onbetaalde facturen - Actiemogelijkheden

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

Onbetaalde facturen - Actiemogelijkheden

#1 , 13 mei 2010 16:00

Beste,

Ik heb enkele vragen met betrekking tot onbetaalde facturen en de actiemogelijkheden hiertegen. Het gaat om relatief kleine bedragen, waardoor ik vrees dat een gerechtelijke invordering meer kosten gaat opleveren dan het uiteindelijke bedrag.

- Welke procedure hanteer ik best tegen een wanbetaler (aangetekende brief, brief advocaat, ...?)
- In hoeverre kan ik nagaan of een gerechtelijke procedure zin heeft. Meer in het bijzonder: hoe kan ik nagaan of de persoon in kwestie solvabel is en er beslag gelegd kan worden? Wat zijn de kosten hieraan verbonden?
- Wat is zowat het maximale bedrag aan forfaitaire schadevergoeding (15%?) en interest (10%) op jaarbasis dat kan gevorderd worden?

Nuttige tips altijd welkom.

Dank alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 02 jun 2010 22:50

je kan de wanbetaler altijd oproepen via minnelijke schikking bij de vrederechter.
Procedure kost niets en je hebt er geen advocaat voor nodig.
Als dit niet lukt kan je altijd stap verder gaan door effectief te dagvaarden.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 03 jun 2010 01:21

U kan via een deurwaarder altijd laten nagaan of er nog andere schuldvorderingen middels vonnis tegen uw schuldenaar lopen. Kostprijs daarvan was een kleine € 15 dacht ik.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 jun 2010 16:52

Als u lid bent van UNIZO kan je gebruik maken van hun 'incasso'dienst

eragon
Berichten: 11

#5 , 04 nov 2010 08:52

Ik spreek uit ervaring, ik heb zelf in het rood gestaan. De gevoelens van iemand dat ongewild in financiele noor geraakt, is niet t beschrijven. als ik in het schuld sta bij je, dan zouik deze zosnel mogelijk willen betalen. maar het probleem is de ketting reaktie. van neergaande spiraal. zelf voor kleinere bedragen komen er telkens ongewenste kosten bij, de kosten groeien hoger uit als de fijtelijke rekening zelf. De problemen ontstaan door te veel krediet te geven aan de mensen, wanneer je nog niet op de zwartelijst staat, e, je bij diverse maatschapijen een krediet kaart gaat aanvragen word dat je meteen toegestaan. De banken zijn tenslotte zo grootgeworden. De interesten zijn groter als die je zou krijgen wanneer je spaart. (dit kan toch niet), Ik heb zelf eens een situatie gekend waar de schuldeiser met mij kwam praten. en ik heb voor die man mijn moeite gedaan, omdat ik respect had voor de behandeling die hij mij gaf. in plaats van de fijtelijke rekening op te hogen met kosten, kwam hij mij een stuk je tegemoed. Ik mocht aan hem persoonlijk in schijven afbetalen. en dit goed gesprek met die man, gaf mij een goed gevoel, want er was een schuldeiser minder. Ik ben zo mijn inzicht gaan veranderen en zoek nu zelf een schuldeiser op en schrijf hem aan en betaal dat af. Mijne raad zou zijn maak absoluut geen kosten, wanneer iemands schuldenberg te hoog is en jij kosten hebt gemaakt dan steek je daar nutteloze energie in, en de enige partij die baad heeft is zijn de advocaten, deurwaarders enz.... ( die moet je op voorand betalen. en met een gesprek kun je mischien een deel recupereren.
Ik geef hier niet de sugestie dat je voor sinterklaas moet gaan spelen, maar mischien helpt het om zoveel mogelijk je diensten contant te laten betalen en te werken met voorschotten.
vriendelijke groeten

artemis
Berichten: 3293

#6 , 04 nov 2010 12:14

Ik denk dat men in dergelijke gevallen de vraag moet stellen of de klant niet kan of niet wil betalen. Niet 'willen' kan ook duiden op systematisch betalingsuitstel, een jammerlijk gebruik waarbij sommige klanten proberen te wachten met betalen tot ze echt niet meer anders kunnen. Een fenomeen waar sommigen een sport van lijken te maken.

In dat laatste geval kan een aangetekende brief van een advocaat het hem doen (zo mijn beperkte ervaring). Als de klant weet dat hij geen poot heeft om op te staan tegenover een rechter, dan is de kans heel groot dat die op dat moment zal overgaan tot betalen.
Richtprijs: 80€ als je een advocaat vindt die bereid is geen dossierkosten aan te rekenen, zolang het bij die ene brief blijft. Gaat het toch verder en moet je naar de rechtbank dan zal de schuld vermeerderd worden met een schadevergoeding.

Wat staat er in de algemene voorwaarden op je factuur ivm met interesten en schadevergoeding? Die som zal de advocaat in zijn brief reeds bijtellen als nieuw verschuldigd bedrag.

Terug naar “Handelspraktijken”