Telefonisch akkoord

MishMash
Topic Starter
Berichten: 1

Telefonisch akkoord

#1 , 21 apr 2010 13:30

Hallo,

Als aankoper bij firma x heb ik een vraag betreffende bestellingen.
Een verkoper van firma x heeft mij telefonisch gecontacteerd ivm het leveren van een product. Aangezien hij van job ging wisselen boodt hij mij een gratis set aan van zijn producten. Een beetje naïf heb ik dit aanvaard waarna zijn klantendienst mij contacteerde om de levering te bevestigen.

2 weken na de feite ontvang ik een factuur van een aanzienlijk bedrag. Ik stuur hem een aangetekend schrijven met het verzoek de producten terug te halen aangezien ik geen bestelbon gestuurd heb voor deze producten.

1 week later belt deze verkoper mij en laat mij het bandje van zijn klantendienst horen waarop de stem van de klantendienst mij de leverdatum bevestigd na gesprek met verkoper x en de hoeveelheid. Ik antwoord hier op "oké"

De verkoper beweert dat deze gespreksopsname geldt als verkoopsakkoord.
Ik vertel hem dat de lampen gratis waren maar van dit gesprek laat staan opname weet hij niets af.

Ik voel mij nu een beetje bedrogen maar weet niet of ik in mijn recht ben als ik deze factuur niet betaal.

Elk advies is welkom

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Michael83
Berichten: 7

#2 , 09 sep 2010 09:54

Indien die "tele-verkoopfirma" niet kan bewijzen dat deze contractsvoorwaarden aan u werden voorgelegd en door u aanvaard werden, dan bent u niet verbonden door deze facturering. Wil men een beding tot stilzwijgende verlenging inroepen, dan moet men minstens kunnen aantonen dat de tegenpartij daarvan op de hoogte werd gebracht (uitdrukkelijk wijzen op het bestaan én de inhoud van de voorwaarden), en minstens impliciet hiermee instemde. Dit volgt uit de zogenaamde precontractuele informatieverplichting, die meestal wordt gesteund op het artikel 1134, derde lid, burgerlijk wetboek, (goede trouwvereiste) en ook op het artikel 1382 B.W. (zorgvuldig handelen).

U dient duidelijk te maken aan die frma dat u zich niet verbonden acht, en dit door een aangetekend schrijven aan hun adres.

Bovendien moet bij elke "tele-verkoop" de klant (U dus) schriftelijk in kennis worden gesteld van deze verkoop.
Nieuwe wet op tele-verkoop !

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met Promedia, en na 4 jaren briefwisseling hebben ze de zaak laten vallen.
het is overigens nooit tot een rechtzaak gekomen omdat ze weten dat ze fout waren.
Voorts verplicht de wet op de tele-verkoop om hun klanten na een telefonische machtiging een duidelijke bevestigingsbrief te laten geworden.
Aangezien ik ervan uitga dat u deze niet heeft ontvangen heeft U dan ook geen enkele verplichting jegens deze firma !

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”