Is orderbevestiging met hogere prijzen zonder schriftelijk akkoord rechtsgeldig
Geplaatst: 16 apr 2025 18:04
Beste,
Ik heb een kleine vennootschap in Belgie, geen vaste werknemers.
Ik bestel bij een Nederlandse leverancier 30000 schroeven via mail voor een bedrag van 280 euro, als volgt :
"Gelieve te noteren als bestelling : 30000 schroeven van type x voor een totaalbedrag van 280 euro, franco levering, 2% betalingskorting bij betaling binnen de 8 dagen."
Deze leverancier levert deze schroeven en stuurt mij een factuur van 355 euro.
Ik betaal onmiddellijk, maar enkel het bedrag van 280 euro min 2% betalingskorting.
Na een paar weken krijg ik een eerste aanmaning.
Hierop mail ik terug dat ze gemist hebben in hun facturatie en dat ik alles reeds correct betaalde zoals ik besteld heb.
Hun reactie :
Wij stuurden een orderbevestiging waarin stond dat het bedrag 355 euro ging zijn. Je gebruikte nog de prijs van 3 jaar geleden. Je zal moeten bijbetalen of alles teruggeven.
Ik zie inderdaad dat er een orderbevestiging in mijn spam was binnengekomen. Ik heb ze nooit geopend, zelfs nu nog niet.
Mijn reactie naar hen toe :
Ik heb nooit mijn akkoord gegeven over andere prijzen dan de 280 euro. Ik heb ook nooit een orderbevestiging ontvangen, laat staan mijn akkoord over gegeven. Ik kan de goederen niet terug geven daar alles reeds doorverkocht is. Had ik geweten dat jullie zo prijzen zo hoog waren, dan had ik sowieso elders ook prijs gevraagd en wellicht ook elders gekocht. Je kan niet eenzijdig je prijs opslaan zonder eerst een akkoord te krijgen van je klant. Als je materiaal opstuurt naar aanleiding van mijn bestelling aan de prijs van 280 euro betekent dit dat je hiermee akkoord gaat. Je zal een kredietnota moeten maken.
Hun reactie :
Jammer dat je de orderbevestiging niet gezien hebt, maar dit is ons probleem niet. Je had dit onmiddellijk moeten melden na ontvangst van de factuur.
Mijn reactie :
Ik heb onmiddellijk betaalt waar jullie mijn akkoord over ontvangen hadden, zijnde de 280 euro. Ik was er van uitgegaan dat jullie een fout gemaakt hadden bij jullie facturatie en dat jullie zich deze fout wel gingen realiseren toen jullie het door mij overgeschreven bedrag gingen zien. Jullie zullen een kredietnota moeten opmaken. Als jullie in het bezit zijn van een document waarin ik akkoord zou zijn met 355 euro, dan wil ik dat je mij dit doorstuurt, want ik heb hierover nooit mijn akkoord gegeven.
We zijn intussen weer een tijd verder en ik krijg nu nog een tweede aanmaning. Ik vrees dat dit verder escaleert, dat er aanmaningskosten bij komen en misschien gerechtskosten. Betaal ik beter om hier van af te zijn, of sta ik recht in mijn schoenen ? Kan deze leverancier zijn gelijk hierin halen mochten zij hier een rechtszaak voor aanspannen ?
Ik heb een kleine vennootschap in Belgie, geen vaste werknemers.
Ik bestel bij een Nederlandse leverancier 30000 schroeven via mail voor een bedrag van 280 euro, als volgt :
"Gelieve te noteren als bestelling : 30000 schroeven van type x voor een totaalbedrag van 280 euro, franco levering, 2% betalingskorting bij betaling binnen de 8 dagen."
Deze leverancier levert deze schroeven en stuurt mij een factuur van 355 euro.
Ik betaal onmiddellijk, maar enkel het bedrag van 280 euro min 2% betalingskorting.
Na een paar weken krijg ik een eerste aanmaning.
Hierop mail ik terug dat ze gemist hebben in hun facturatie en dat ik alles reeds correct betaalde zoals ik besteld heb.
Hun reactie :
Wij stuurden een orderbevestiging waarin stond dat het bedrag 355 euro ging zijn. Je gebruikte nog de prijs van 3 jaar geleden. Je zal moeten bijbetalen of alles teruggeven.
Ik zie inderdaad dat er een orderbevestiging in mijn spam was binnengekomen. Ik heb ze nooit geopend, zelfs nu nog niet.
Mijn reactie naar hen toe :
Ik heb nooit mijn akkoord gegeven over andere prijzen dan de 280 euro. Ik heb ook nooit een orderbevestiging ontvangen, laat staan mijn akkoord over gegeven. Ik kan de goederen niet terug geven daar alles reeds doorverkocht is. Had ik geweten dat jullie zo prijzen zo hoog waren, dan had ik sowieso elders ook prijs gevraagd en wellicht ook elders gekocht. Je kan niet eenzijdig je prijs opslaan zonder eerst een akkoord te krijgen van je klant. Als je materiaal opstuurt naar aanleiding van mijn bestelling aan de prijs van 280 euro betekent dit dat je hiermee akkoord gaat. Je zal een kredietnota moeten maken.
Hun reactie :
Jammer dat je de orderbevestiging niet gezien hebt, maar dit is ons probleem niet. Je had dit onmiddellijk moeten melden na ontvangst van de factuur.
Mijn reactie :
Ik heb onmiddellijk betaalt waar jullie mijn akkoord over ontvangen hadden, zijnde de 280 euro. Ik was er van uitgegaan dat jullie een fout gemaakt hadden bij jullie facturatie en dat jullie zich deze fout wel gingen realiseren toen jullie het door mij overgeschreven bedrag gingen zien. Jullie zullen een kredietnota moeten opmaken. Als jullie in het bezit zijn van een document waarin ik akkoord zou zijn met 355 euro, dan wil ik dat je mij dit doorstuurt, want ik heb hierover nooit mijn akkoord gegeven.
We zijn intussen weer een tijd verder en ik krijg nu nog een tweede aanmaning. Ik vrees dat dit verder escaleert, dat er aanmaningskosten bij komen en misschien gerechtskosten. Betaal ik beter om hier van af te zijn, of sta ik recht in mijn schoenen ? Kan deze leverancier zijn gelijk hierin halen mochten zij hier een rechtszaak voor aanspannen ?