Exclusiviteit vanuit leverancier

fosselle
Topic Starter
Berichten: 4

Exclusiviteit vanuit leverancier

#1 , 21 okt 2009 11:01

Ik vraag me af wat de wettelijke grenzen zijn om als leverancier te weigeren samen te werken met een handelaar op basis van exclusiviteit binnen een bepaalde regio.
Om een voorbeeld te geven, kan een leverancier van geschenkartikelen (mandjes, dozen en dergelijke) weigeren te leveren aan een kleinhandel in een bepaalde stad omdat hij met exclusiviteit voor die stad reeds samenwerkt met een andere kleinhandel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 21 okt 2009 11:19

Vanuit mijn vorige professionele activiteit (aankoop), meen ik mij te herinneren dat exclusiviteit niet wettelijk afdwingbaar is. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het wel toegepast wordt natuurlijk, en dit op basis van afspraken die dan simpelweg gerespecteerd worden.
Exclusiviteit kan voor- en nadelen hebben voor beide partijen en de voordelen slaan meestal op een lange termijn relatie die je riskeert te schenden als je je niet aan je afspraken houdt.

Als jij reeds aan een klant levert op basis van afgesproken exclusiviteit, is het je volste recht om te weigeren aan een andere klant te leveren. Dat is iets wat in praktijk heel veel toegepast wordt.

fosselle
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 21 okt 2009 11:29

vanuit het standpunt van de kleinhandelaar kan dit wel een zekere vorm van inkomensverlies betekenen, in het geval dit in een niche is waar 1 grote speler een groot deel van de markt voor zijn rekening neemt.
Is er wettelijk dan geen enkele regel waarop die kleinhandel kan beroep doen om een samenwerking te bekomen?

Reclame

Simon Verhoeven
Berichten: 89

#4 , 21 okt 2009 17:04

Niet dat ik zo kan opkomen.
En besef zelfs als er wel een manier is waar je aan begint.
Je gaat geen gunstig betalingstermijn moeten verwachten, leveringstermijn, kortingen, ...
En als je eens te laat betaald...

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 22 okt 2009 10:35

“Art.1....§ 2. Een verkoopconcessie, in de zin van deze wet, is iedere overeenkomst krachtens welke een concessiegever aan een of meer concessiehouders het recht voorbehoudt in eigen naam en voor eigen rekening produkten te verkopen, die hijzelf vervaardigt of verdeelt.”(27 JULI 1961. _ Wet betreffende eenzijdige beëindiging van de voor onbepaalde tijd verleende concessies van alleenverkoop).

“Art.3.Het is verboden...dat één of meer ondernemingen misbruik maken van een machtspositie op de betrokken Belgische markt of op een wezenlijk deel daarvan. Dit misbruik kan met name bestaan in :...2° het beperken van de...de afzet...ten nadele van de verbruikers...Art.45..§ 1. De klachten en verzoeken betreffende de restrictieve mededingingspraktijken worden ingediend bij het *Auditoraat.”(15 SEPTEMBER 2006. - Wet tot bescherming van de economische mededinging).

* Zie :
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... Auditoraat
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 22 okt 2009 18:36

Het kan toch perfect zo zijn ... als exclusief verdeler van merk x moet men 3x alle artikels in voorraad hebben - per jaar minimaal y afnemen - voorwerpen alleen in etalage die aan voorwaarden voldoet en alleen merken abc mogen daarbij liggen.
Wil je niet voldoen of zijn er reeds andere dan vang je bot.
Leuk is (soms) anders maar mes snijdt wel langs 2 kanten.
Zo zijn er ook bepaalde lijnen die NIET in de supermarkt kunnen liggen.

Terug naar “Handelspraktijken”