Nieuwe zaak na faillissement ??????????

Flipper1965
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: Lommel

Nieuwe zaak na faillissement ??????????

#1 , 17 okt 2009 08:31

Ik ben het slachtoffer van een ex-vriendin die me financieel heeft uitgebuit. We praten hier over ongeveer 40.000 euro. Zij was zelfstandige en had een éénmanszaak op haar naam. Ik heb haar in proces getrokken en alles gewonnen, zelfs in beroep, en ze moet me dus alles terugbetalen. Na wat afspraken met mijn advocaat gemaakt te hebben en loze beloften gedaan te hebben is ze plotseling failliet gegaan. Dit sedert eind september 2009. Ik dacht dus omdat het een éénmanszaak was en ze failliet was dat ze dan ook persoonlijk failliet zou zijn. Wat blijkt nu ? Madam heeft onlangs haar zaak van naam veranderd en doet rustig verder. Ze heeft een andere auto gekocht en deze op naam van de nieuwe zaak gezet. kan dit allemaal zomaar en wat kan ik doen om alsnog mijn centen terug te krijgen. Haar dossier ligt momenteel bij de curator in afwachting !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 okt 2009 11:14

Uit wat meedeelt leid ik af dat noch de failliete zaak,noch de latere rechtspersoonlijkheid bezitten.

“Art.62.Om in aanmerking te komen voor een uitdeling alsmede om enig recht van voorrang te kunnen uitoefenen, zijn de schuldeisers gehouden aangifte van hun schuldvorderingen, samen met hun titels, ter griffie van de rechtbank van koophandel neer te leggen uiterlijk op de door het vonnis van faillietverklaring bepaalde dag. Op verzoek levert de griffier een ontvangstbewijs af. De schuldeisers worden daartoe verwittigd door de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en door een rondschrijven dat hun door de curators wordt toegezonden zodra die schuldeisers bekend zijn.”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

“Art.16.Te rekenen van de dag van het vonnis van faillietverklaring verliest de gefailleerde van rechtswege het beheer over al zijn goederen, zelfs over de goederen die hij mocht verkrijgen terwijl hij zich in staat van faillissement bevindt. Alle betalingen, verrichtingen en handelingen van de gefailleerde en alle betalingen aan de gefailleerde gedaan vanaf de dag van het vonnis, kunnen niet aan de boedel worden tegengeworpen.”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

‘Madam heeft onlangs haar zaak van naam veranderd en doet rustig verder. Ze heeft een andere auto gekocht en deze op naam van de nieuwe zaak gezet.’ kan dus NIET.

Na het sluiten van het faillissement kan u uw resterende vorderingsrechten verder zelf uitoefenen tegen uw vriendin en haar eventuele zaak die geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Flipper1965
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: Lommel

#3 , 18 okt 2009 19:31

Waarom krijg ik dan het antwoord van mijn advocaat dat daar niks aan te doen is. Ze mag een bvba oprichten op datzelfde adres onder een andere naam zo meldde hij. Maar ik ga zelf eens contact opnemen met de curator misschien dat ik dan wat wijzer word. Mij lijkt het alleszins onlogisch dat ze eind september haar boeken neerlegt en bij de faillissementen vermeld wordt in het handelsregister om dan een week later een bvba op te richten onder een andere naam. En dan inderdaad een andere auto te kunnen kopen op naam van de nieuwe bvba. Voor die auto moet ze toch geld hebben en om de bvba op te richten ook maar mij kan ze geen cent betalen. Het mooiste van alles is dat ze gewoon haar winkel verder doet zoals voorheen en hetzelfde blijft verkopen, met name gordijnen, op hetzelfde adres enkel onder een andere naam. Pff dit alles heeft me al zoveel geld gekost niettegenstaande ze bij vonnis van het Hof Van Beroep mij dient te betalen. Ik heb geen zin om er nogmaals geld in te stoppen om daarna weer niks te trekken. In totaal moet ze mij meer dan 38.000 euro betalen en heeft het mij al meer dan 4000 euro gekost aan advocaat en deurwaarder.
Ben stilaan ten einde raad en mijn geloof in de rechtbank is nul

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2009 23:11

en mijn geloof in de rechtbank is nul
Wat heeft de rechter fout gedaan?

scorpioen

Franciscus
Berichten: 38619

#5 , 19 okt 2009 11:33

De bvba is een andere rechtspersoonlijkheid en is niet uw vriendin.
Als er geen elementen van fraude waren en de rechtbank heeft haar ook niet persoonlijk failliet verklaart ( is iets anders) dan de eenmanszaak is dit perfect mogelijk.
Probleem is dat mensen niet weten wat er kan en mag en steeds 'vanalles' door elkaar halen. Ik weet het het is niet makkelijk maar een beetje vragen stellen VOOR men begint aan een verhaal van lenen en borg en ontlenen en firma staten zou toch wel mogen.
Gezien zijn een nieuwe zaak heeft moet daar geld op zitten -- en idd de vraag wie is aandeelhouder- deelbewijshouder en vanwaar komt het geld kan en mag gesteld worden - daarmee zal uw advocaat moeten verderwerken.
PS ook de kosten ( toch een deel) kunnen doorgerekend worden.

Flipper1965
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: Lommel

#6 , 19 okt 2009 21:22

Ben er nu via de curator achter gekomen dat madam al bezig was om haar eenmanszaak om te zetten naar een bvba voor de rechter haar failliet verklaarde. Dus eigenlijk had ze op die moment zowel haar zaak als eenmanszaak die failliet ging en tegelijkertijd dezelfde zaak overgezet naar een bvba ???? Moet maar kunnen hier. En wat dat failliet gaan betreft zeiden ze me dat ze ook in persoon failliet zou gaan gezien het een eenmanszaak op haar naam was en dat de rechtbank haar failliet heeft verklaard .
Volgens de cuartor kan ik niks anders doen dan wachten, moet ik over een half jaar er aan denken om haar niet te vrijwaren van de schulden en bezwaar aan te tekenen en vervolgens weer jaren gaan wachten om dan mss heel misschien iets te kunnen krijgen als ze loonsbeslag zou hebben op haar loon in de bvba.
Dus met andere woorden ben ik nu na drie jaren procederen en elk proces, correctioneel en in beroep gewonnen te hebben nog geen stap verder. madam gaat failliet, verandert haar zaak in een bvba en koopt een bmw op naam van deze bva en ik zie geen cent. Integendeel ik kon derekening van de advocaat betalen die zij normaal moest betalen en de afrekening van de deurwaarders die bij haar 5 keer alles zijn moeten gaan opschrijven en aanmanen enz....
En nu moet ik nog eens een advocaat gaan nemen om eventueel belangenvermenging in haar doen an laten aan te tonen om dan af te wachten f je dan iets gaat winnen. Ik was beter ook zelfstandig geworden als dit allemaal zomaar kan

Terug naar “Handelspraktijken”