onderaannemer voert werken niet uit

kurt9900024
Topic Starter
Berichten: 2

onderaannemer voert werken niet uit

#1 , 25 sep 2009 10:31

Beste,

ik heb een onderaannemer genomen voor werken uit te voeren,
ik heb hem een contract laten tekenen met de uitvoeringsdatum en de datum van oplevering, indien deze niet genomen werden, vroeg ik een schadevergoeding.

nu het probleem is, de aannemer heeft getekend en nog een persoon die niet meer in de zaak is van de onderaannemer.
nu zegt hij dat het cointract ongeldig is.

wat kan ik er tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven
Berichten: 89

#2 , 25 sep 2009 15:19

Op welke basis zegt hij dat het ongeldig is?

kurt9900024
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 25 sep 2009 20:47

op de basis, dat de 2de persoon niet rechtsgeldig in de zaak is. (niet meer)

Reclame

Lanfrancus van Pavia
Berichten: 46

#4 , 05 okt 2009 21:10

Wat voor soort werken zijn het? Dit is belangrijk voor de determinatie van het rechtsdomein dat van toepassing kan zijn op deze materie. Vb: bouw van een woning of een nieuw deeltje: Wet op de woningbouw

Om even te blijven bij de algemeen geldige regels:
art. 1142, 1146 + 1147 BW Bij niet nakoming van de verbintenis is de schuldenaar gehouden tot betaling van een schadevergoeding.
Tenzij dat de schuldenaar een vreemde oorzaak kan aantonen, in casu overmacht, voor het niet nakomen van overeenkomst.
art.1143 BW U heeft het recht om de vernietiging te vorderen
art.1144 BW U kan de werken laten uitvoeren op kosten van de nalatige schuldenaar.

Het contract kan niet omwille van deze reden worden nietig verklaard. een contract is geldig tot stand gekomen tenzij aan de volgende 4 voorwaarden niet is voldaan:
de voorwaarden van art.1108 BW: nl toestemming van elke partij; elke partij heeft handelingsbekwaamheid; geldig voorwerp vd verbintenis en er is een geoorloofde oorzaak.

Als de onderaannemer in dienst staat van de aannemer is de aannemer aansprakelijk voor de onderaannemer; maar dan moet er wel een contractuele verhouding bestaan tussen beiden.

Hier kan misschien ook een geval van schijnvertegenwoordiging in het spel zijn mbt de persoon die niet meer in de zaak is van de onderaannemer. De vraag is hier of die persoon wel de bevoegdheid had om te contracteren namens de onderaannemer. zoniet is er sprake van schijnvertegenwoordiging.

Terug naar “Handelspraktijken”