Boekhouder houdt papieren achter

michelp
Topic Starter
Berichten: 7

Boekhouder houdt papieren achter

#1 , 23 sep 2009 15:33

Ik heb sinds 2003 een zelfstandige activiteit in bijberoep. Ik van in het begin beroep gedaan op een boekhouder, voor de aangifte van mijn btw e.d.
Ik stuurde gewoon telkens mijn papieren (facturen e.d.) op, en zij deed de aangifte.

Gezien ik heel geringe inkomsten haal uit mijn zelfstandige bezigheid, is het niet langer rendabel dit nog via een boekhouder te doen, en kan ik beter de aangiftes zelf doen (dit spaart me 200 euro per kwartaal uit).

1 maand geleden heb ik haar een mail gestuurd met de melding dat ik niet langer mijn boekhouding wenste te regelen via haar, maar dit zelf te doen. Ik vroeg haar ook om een afrekening te maken van haar openstaande factuur (ik wist dat ik nog 1 factuur moest betalen aan haar voor "werkzaamheden boekhouding 1ste kwartaal 2009").
Ik vroeg haar ook om mijn papieren (alle facturen etc) terug te bezorgen.

Ze stuurde mij vorige week die ene openstaande factuur + een factuur voor "afsluiting boekhouding" voor 200 euro. En de melding dat ik pas alles kreeg na betaling van de openstaande facturen.

Ik heb met deze boekhouder nooit een contract afgesloten, of iets getekend.

Nu 2 vragen:

a) mag zij mij zomaar kosten aanreken voor "afsluiting"
b) mag zij mijn papieren achterhouden totdat ik betaald heb?

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 23 sep 2009 15:36

Ga eens googlen met als trefwoord 'retentierecht'.

michelp
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 23 sep 2009 16:19

Hey,

thanks voor de tip!

http://www.elfri.be/verbintenissen/retentierecht.htm

"In bepaalde gevallen is er geen sprake van retentierecht. Zo heeft een boekhouder of een advocaat geen retentierecht op het dossier van zijn cliënt."


Dus mijn boekhouder heeft geen retentierecht, en moet dus onverwijld de stukken terugbezorgen?

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 23 sep 2009 18:19

Wij hebben zo ooit ook een boekhouder gehad die meende dat hij het dossier van mijn man zijn zaak kon achterhouden om zo wat druk uit te oefenen. Toen ik dat dossier ging ophalen en hij dus vertelde dat ik het niet zomaar zou meekrijgen, heb ik even gebluft (wist niets af van dat retentierecht of zo) dat ik dan wel terug zou komen samen met de politie om de papieren die sowieso gewoonweg van ons waren, op te halen. 'k Heb ze toen toch snel meegekregen, zonder de politie :)

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 25 sep 2009 10:24

Voor "afsluiting boekhouding" kunnen geen kosten aangerekend worden als dit niet vooraf overeengekomen was. Zie eventueel de algemene voorwaarden van uw boekhouder.

'Zowel de boeken als de geschriften van aangiften blijven altijd eigendom van de klant en moeten hem derhalve worden teruggegeven,zelfs wanneer er nog onbetaalde ereloonstaten zijn. Het begrip 'persoonlijke werkzaamheden' van de accountant omvat niet het inschrijven in de boeken;het feit dat de accountant zelf de inschrijvingen in de boeken heeft gedaan,wordt door de rechtspraak niet beschouwd als een dienstig argument om de accountant een retentierecht te geven daar deze laatste deze handelingen heeft gesteld in zijn hoedanigheid van lasthebber.'(Kort ged.Rb.Luik 22 september 1993, J.L.M.B. 1994,309).

Zie ook:
VERNIMMEN,I.,Een retentierecht op de door hem gehouden boeken ten voordele van de boekhouder?(noot onder Kort ged. Brugge 18 november 1991),HOR;
BRULARD,Y.,HOUX,S.,Le droit de rétention et l’exception d’inexécution des experts-comptables,C&FP 1996-7,57-61;

DESNOODS kan u uw boekhouder dagvaarden in kort geding voor de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg met vordering uw boekhouding terug te geven onder verbeurte van een dwangsom. Zie daartoe art.1035-1041 Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lanfrancus van Pavia
Berichten: 46

#6 , 05 okt 2009 21:19

Kosten voor afsluiting mogen zeker; bij een bank worden ook administratieve kosten aangerekend.
Voor een contract is niet noodzakelijk een papier nodig.
http://www.radio1.be/programmas/pepi/1133984/
In dit radiofragment wordt dit ook uitgelegd.

Het achterhouden van papieren is zeker niet toegestaan. Retentierecht is enkel in wederzijdse overeenkomsten met een daad van koophandel als voorwerp. Vrije beroepen als een advocaat mogen nooit stukken achterhouden omdat zij een functie van vertrouwenspersoon bekleden.

Terug naar “Handelspraktijken”