STOPZETTING HANDELSCONTRACT

katja82
Topic Starter
Berichten: 4

STOPZETTING HANDELSCONTRACT

#1 , 22 sep 2009 09:22

Hallo ik had een aantal vragen .

Ik heb op 01/10/08 een handelscontract getekend van 3 / 6 /9 jaar.
nu heb ik deze aangetekend opgestuurt naar de verhuurder dat ik wil afzien van mijn handelshuurcontrakt .

Het zit zo ik baat er een kinderdagverblijf in uit , nu heb ik controle en inspectie van kind en gezin gekregen ,omdat ik een aanvraag heb gedaan om mijn attest van toezicht te krijgen , dus als ik dat heb kunnen de ouders het fiscaal inbrengen .

nu is het pand voledig ongeschikt voor kinderopvang bv, geen buitenruimten , niet voldoende verlucht waar ze slapen ( omgeboude kelder met lucht ventilators ,) , en veel te hoge temperatuuren nu heb ik in de zomer binnen 32 grade gehad ( zeker te warm voor de kindjes )

nu heb ik vernomen van kind en gezin dat ik mijn beroep helaas niet in dat pand kan uitoefenen . Nu zijden ze zo rap mogelijk te verhuizen als ik mijn zaak verder wil uitoefenen .
nu kan ik zeker niet in dat pand blijven wat ik zeer spijtig vin nu eist mijn huurbaas dat ik mijn 3 jaar uit doe maar ik mag mijn beroep apselut niet uit oefenen in deze handelsruimten .nu ging hij akkoord om op 1 december

mij te laten gaan maar moet wel een schade vergoeding betalen van 17000 euro ,dit kan ik echt niet opbrengen en kan ook zeker niet blijven moet ik nu echt mijn zaak fallit laten verklaren om van mijn huurcontract af te kunnen komen . nu ben ik ook van de buuren te weten gekomen als het heftig regend dat gewoon de kelderruimten onderwater staat
en daar slapen al mijn opvang kindjes dit heef de huurbaas mij niet verteld het is echt een soort overmacht kan ik echter niet op ander manieren van dat huurcontract af geraken al ik blijf gaan de klante weg omdat ze het niet kunnen fiscaal inbrengen en dan kan ik helaas ook geen huur meer op brengen . ik hoop dat je mij kunt helpen mvg katja

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 22 sep 2009 11:38

de verhuurder is verplicht om het goed te onderhouden , zodat het kan dienen voor het gebruik waarvoor het werd verhuurd .

katja82
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 22 sep 2009 13:36

hij alles is nog voledig in orde gewoon dat ik vroeger dan 3 jaar weg ga moet ik een schadevergoeding van 17000 euro betalen .
Het is in de zelefde staat als toen ik het contrac tekende .

Het probleem is dat ik mijn beroep niet mag uitoefenen in het pand

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 22 sep 2009 19:06

dat is uw probleem.
U had in het contract moeten voorzien dat u er een kinderdagverblijf ging in uitoefenen. Ingeval het erin staat hebt u een pootje om op te staan.

Los van kinderdagverblijf - de ruimten moeten wel geschikt zijn om een handelsactiviteit uit te oefenen gezien u zegt een handelscontract te hebben.

Lees de regelgeving van handelshuurcontracten eens na - vraag best eens uitleg aan iemand die ook uw contract daarbij heeft.

U failliet laten verklaren -- opletten als onthaalmoeder denk ik niet dat u een firma onder een bepaalde rechtsvorm zult hebben.
Dat wil dan zeggen dat u persoonlijk onvermogend zou worden...

Hebt u een boekhouder --- ga eens met mensen van UNIZO praten of via een justitiehuis een eerste gratis advies van een advocaat.

katja82
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 sep 2009 08:14

ja ik wis niet op voorhand dat mijn buitenruimte te klein was en mijn slaapruimten niet in orde was achteraf toen de inspectie is geweesd wis ik het . als ik het geweten had had ik dat nooit gehuurd ik begrijp wel dat hij mijn borg intrekt en ik heb ook 6 maand op voorhand opzeg gedaan .
daar kan ik mee leven maar dat hij daar buiten nog eens 17000 euro schadevergoeding vraag dat vind ik er over .dat is echt geld uit de mens kloppen nu was gewoon mijn vraag kan hij dat maar zomaar die 17000 euro er boven op vragen hij heef al 9000 euro gehad en nu nog eens 17000 euro dat vind ik echt er over .
ik ben geen onthaalmoeder maar een kinderdagverblijf ik vang 25 kindjes op . hij wil gewoon tot 3 jaar lang zijn huur nog dat kan niet vind ik .
ik kan dat niet opbrengen omdat ik al een ander handelspand heb getekend dat kost mij ook elke maand 1500 euro maar dat is wel voledig geschikt voor kinderopvang en als ik blijf gaan mijn klante weg dan heef hij ook geen huur

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 23 sep 2009 08:27

Hallo ik had een aantal vragen .

Ik heb op 01/10/08 een handelscontract getekend van 3 / 6 /9 jaar.
nu heb ik deze aangetekend opgestuurt naar de verhuurder dat ik wil afzien van mijn handelshuurcontrakt .

Het zit zo ik baat er een kinderdagverblijf in uit , nu heb ik controle en inspectie van kind en gezin gekregen ,omdat ik een aanvraag heb gedaan om mijn attest van toezicht te krijgen , dus als ik dat heb kunnen de ouders het fiscaal inbrengen .

nu is het pand voledig ongeschikt voor kinderopvang bv, geen buitenruimten , niet voldoende verlucht waar ze slapen ( omgeboude kelder met lucht ventilators ,) , en veel te hoge temperatuuren nu heb ik in de zomer binnen 32 grade gehad ( zeker te warm voor de kindjes )

nu heb ik vernomen van kind en gezin dat ik mijn beroep helaas niet in dat pand kan uitoefenen . Nu zijden ze zo rap mogelijk te verhuizen als ik mijn zaak verder wil uitoefenen .
nu kan ik zeker niet in dat pand blijven wat ik zeer spijtig vin nu eist mijn huurbaas dat ik mijn 3 jaar uit doe maar ik mag mijn beroep apselut niet uit oefenen in deze handelsruimten .nu ging hij akkoord om op 1 december

mij te laten gaan maar moet wel een schade vergoeding betalen van 17000 euro ,dit kan ik echt niet opbrengen en kan ook zeker niet blijven moet ik nu echt mijn zaak fallit laten verklaren om van mijn huurcontract af te kunnen komen . nu ben ik ook van de buuren te weten gekomen als het heftig regend dat gewoon de kelderruimten onderwater staat
en daar slapen al mijn opvang kindjes dit heef de huurbaas mij niet verteld het is echt een soort overmacht kan ik echter niet op ander manieren van dat huurcontract af geraken al ik blijf gaan de klante weg omdat ze het niet kunnen fiscaal inbrengen en dan kan ik helaas ook geen huur meer op brengen . ik hoop dat je mij kunt helpen mvg katja


Als onthaal moeder moet je op de hoogte zijn van de regelgevingen rond slaapverblijven van kinderen.

JIJ moest dus weten dat een kelder NOOIT aanvaard word om kinderen in te slapen te leggen.

Je kan wel onder de schade vergoeding onderuit komen als je kan bewijzen dat het gebouw niet geschikt is als handelspand.
En een gebouw met een kelder die onder water loopt bij regen is dat niet.

katja82
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 23 sep 2009 18:37

In de kelder is wel verwarming geplaatst en een open trap van boven naar beneden en lucht ventilators en het plafond hoogte is 2m40 dus echt kelder is het niet er liggen vloertegels en is voledig gepleistert muuren .
het is gewoon een verdiep zonder vensters .

Maar heb een advokaat genomen nu is het een handelshuur overeenkoms wat ik getekend heb en moet nu met niets rekening houden ook niet met die 17000 euro omdat ik geen handel doe ik verkoop niets ik ben blijkbaar een vrij beroep en daarom gelden die wetten niet voor mij ben ik blij dat ik er zo van af kom

Bedankt voor jullie antwoorden maar voor mij is het opgelost nu

mvg katja

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 24 sep 2009 11:34

“Art.3...De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van elke driejarige periode, mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief. Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd.”(Handelshuurwet 30 april 1951).

“Art.1760.In geval van ONTBINDING van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

U zou dus na de eerste niet-betaling van de huur aan de vrederechter zelf de ontbinding van de huur kunnen vorderen,met bepaling van de tijd voor wederverhuring.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Handelspraktijken”