Schadevergoeding

gatlingun
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding

#1 , 15 mar 2024 17:11

In de algemene voorwaarden van ondernemingen is eigenlijk standaard de schadevergoeding geregeld bij het laattijdig betalen van de factuur.
De klant kan normaal dergelijke algemene voorwaarden niet opleggen.
Ik vraag me dan ook het volgende af, wanneer de ondernemer zijn verplichtingen niet nakomt (bijvoorbeeld een niet correct werkende installatie, die maar niet wordt aangepast):
- kan de klant daarvoor ook een schadevergoeding eisen op basis van zekere wetgeving, los van mogelijke schade?
- bij geldelijke schade, hoe kan een klant schadevergoeding eisen voor schade, die er weliswaar is, maar zeer moeilijk begrootbaar is?
Dank voor de hulp.

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 15 mar 2024 17:16

Hebt u de onderneming al in gebreke gesteld met een aangetekend schrijven?
Schade zal u moeten bewijzen - wat u beweert dient u te bewijzen.
Dan kan volgens mij derving van winst wegen niet werkende machine..

gatlingun
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2024 18:56

Zaak is al voor de rechtbank.
Er is wel een bewijs van verlies van winst, maar de hoegrootheid is bijna niet vast te stellen.
Is er in de wetgeving geen 'default'-bepaling die dergelijke gevallen regelt (bvb 10% van de factuur)? Bij overheidsopdrachten is dat zo bepaald: een firma die ten onrechte een gunning misloopt, kan een schadevergoeding vorderen van 10% van de geraamde waarde van de opdracht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 15 mar 2024 21:13

Dat is privaat recht de ondernemingen moeten dat zelf in hun voorwaarden voorzien en dan afdwingen voor de rechtbank.
Daarvoor moeten dan ook sluitende bewijzen voor worden voorgelegd.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2024 05:07

In de algemene voorwaarden van ondernemingen is eigenlijk standaard de schadevergoeding geregeld bij het laattijdig betalen van de factuur.
De klant kan normaal dergelijke algemene voorwaarden niet opleggen.
Er is geen enkele reden waarom de klant niet zou kunnen aangeven om bepaalde algemene voorwaarden toe te voegen of aan te passen. Juridisch kan er zelfs evengoed met de algemene voorwaarden van de klant gewerkt worden.

Of de leverancier hiertoe bereid is natuurlijk een andere zaak.

Terug naar “Handelspraktijken”