Vraagje bij een faillesement.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

Vraagje bij een faillesement.

#1 , 10 aug 2009 22:47

Enige maanden geleden is een winkeluitbater aan wie ik een ruimte verhuur in faling gegaan. Bij de faling en de daarop volgende openbare verkoop zijn er een aantal dingen verkocht die niet tot haar eigendom behoorden doch tot de winkelruimte.

Welke stappen kan ik ondernemen om mijn rechten te laten gelden? (al is het maar om de opbrengst van die stukken uit de gemeenschap te houden)

Kan ik als eigenaar van het pand en schuldeiser inzicht vragen in de opbrengsten van de openbare verkoop?

Dien ik de ontbrekende voorwerpen bij de politie als gestolen aan te geven?

Verzekering aanspreken?


Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2009 10:30

U moet zich tot de curator wenden. De verkoop gebeurde in zijn opdracht en hij ontving de opbrengst.

scorpioen

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 11 aug 2009 17:16

vandebos ... ben je door de curator nooit aangeschreven met de vraag om een schuldvordering in te stellen.

Normaal moet die u ook aangeschreven hebben.
Anders via kruispuntbank en staatsblad --- vonnis faling met aanstelling curator

Reclame

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#4 , 11 aug 2009 17:53

vandebos ... ben je door de curator nooit aangeschreven met de vraag om een schuldvordering in te stellen.

Normaal moet die u ook aangeschreven hebben.
Anders via kruispuntbank en staatsblad --- vonnis faling met aanstelling curator
Natuurlijk ben ik aangeschreven voor een schuldvordering. Heb deze braafjes ingediend zodra ik terug toegang tot het pand kreeg. Daarbij dus geconstateerd dat de verlichtingsarmaturen, de authentieke artnouveau etalage stellingen en de laat 19de eeuwse ontvangsttoog (volledig geornamenteerd en afgewerkt met ingelegd hout) die allen toebehoren aan mij vakkundig door de curator zijn verwijderd en openbaar verkocht. Het meubilair van de uitbater van de zaak (allemaal ikea-nest) die uit elkaar valt als je ernaar kijkt en reeds een aantal keer opgelapt met spaanschroeven die er bovendien krom zijn ingedraaid) staat er nog. (inclusief een half dozijn vuilzakken die uit zichzelf lijken te bewegen...)

Nadat ik de curator met deze feiten confronteer krijg ik na enige weken een schrijven terug waarin ik wordt beschuldigd van onrechtmatige gelden te eisen, dat de lampen en stellages een collectie oud ijzer en koper waren die de uitbater met veel liefde heeft geassembleerd, dat de ontvangsttoog waarvan sprake niet meer dan losse planken waren, enz, enz, ...

Op mijn wedervraag waarom dan juist dat oud ijzer en die losse planken interessant waren om te veilen en de volledige huisvesting van de uitbater niet noch op de vraag om inzicht in de opbrengsten van de betwiste stukken heb ik nooit antwoord gekregen.

Vandaag dus aangifte wegens diefstal en heling gaan doen. Tevens mijn advokaat een aantal stukken laten opzenden die mogelijkerwijs nog te veilen zijn en in de gemeenschap in te brengen, met name +- 250 posters van films, 4 relatief ongebruikte tanga slips van divers motief (natuurlijke kleuring) en een klein dozijn nauwelijks gebruikte sanitaire produkten. (COD natuurlijk)

Stafhouder Leuven mag morgen een verzoek (inter amice?) verwachten mbt tot de curator in kwestie.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 11 aug 2009 18:41

Oef , ik dacht eventjes ....
Stonden die zaken vermeld in het huurcontract - zijn er foto's van - getuigen dat ze er stonden voor enz.
Als die openbaar verkocht werden is geweten aan wie - beslag ter plaatse laten leggen ---

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#6 , 11 aug 2009 18:53

Vorige huurder.

Moeder en grootmoeder die gedurende 90 jaar hier een schoenwinkel hebben gehouden... met die toog en stellages (stellages gemaakt in interbellum)

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#7 , 11 aug 2009 18:54

Oef , ik dacht eventjes ....
Stonden die zaken vermeld in het huurcontract - zijn er foto's van - getuigen dat ze er stonden voor enz.
Als die openbaar verkocht werden is geweten aan wie - beslag ter plaatse laten leggen ---
Hoe kan ik beslag ter plaatse laten leggen als de curator mij inzicht weigert in de verkooplijst?

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 11 aug 2009 19:04

strafdossier - ter griffie u als slachtoffer laten registreren.
curator zal gehoord worden en in Pv zal dan wel een stuk komen aan wie de zaken verkocht zijn.
Vraag aan parket - waarin u als slachtoffer vraagt om wanneer de zaken ergens worden aangetroffen beslag te laten leggen om 'verdwijnen' tegen te gaan ----
U op de hoogte te houden van het opsporingsonderzoek en dus bijkomende daden - akties te laten ondernemen.


Uw advocaat zal dat wel mee helpen verwoorden -

Attest klachtneerlegging: De slachtofferregistratie geeft nl de mogelijkheid om vragen te stellen en aan parket en ook vragen inzake opsporingsdaden en handelingen. Vb een telefoononderzoek (vroeger alleen OR nu ook pdK) een deskundige aanstellen - enz enz

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#9 , 11 aug 2009 19:11

bedankt

Terug naar “Handelspraktijken”