Ambulante handel - nog steeds

Sissy
Topic Starter
Berichten: 18

Ambulante handel - nog steeds

#1 , 10 aug 2009 17:43

Beste lezers,

dit thema blijft me bezig houden. Ik ben reeds jaren hiermee bezig en wil toch binnenkort met mijn worstenkram beginnen. Helaas kan ik nooit de juiste informatie vinden.

De wetgeving zegt dan het is toegelaten op alle openbare plaatsen; wegen en ook parkings etc. Maar toch zie ik steeds dat de machtiging (vroeger leurkaart) niet voldoende is; maar dat men steeds ook een toelating van de gemeente moet hebben.


Voorbeeld 1: ik wil mijn worstenkram in een industrieterrein opzetten. Moet ik dit dus weer bij de gemeente aanvragen?

Voorbeeld 2: Ik wil mijn worstenkram op een park and ride parking neerzetten. Dus ook hier weer bij de betroffen gemeente aanvragen?

En wat is als ze mijn aanvraag gewoonweg weigeren? Ik heb van mensen vernomen dat bij ons in de gemeente alle aanvragen geweigerd worden omdat het bestuurd niet hier en daar een kram wil hebben staan.....Pffff


Graag wat meer info. Is hier misschien iemand die een ambulante handel heeft en me kan inlichten of de toelating van de gemeente echt noodzakelijk is?

Bedankt

Sissy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 10 aug 2009 18:45

Kort: u bent gene eigenaar van de openbar eweg. Dat is de gemeente.
De gemeente beslist wat ze toelaat op haar grondgebied en op welke voorwaarden.
Als u zonder toelating - vergunning ergens gaat staan op een openbare weg of plaats ( dus ook op een parking van een supermarkt) loopt u de kans dat u
1- in overtreding genomen wordt
2 - bevel krijgt om weg te gaan ( openbare orde)
3 - bij weigering dat u wordt aangehouden door een officier bestuurlijke politie
4 - uw voertuig dan gezien 'gevaar' ambtshalve wordt verwijderd of zelfs gerechtelijk in opdracht van het parket.

Ga eens langs de gemeente en vraag daar en bij enkele andere eens het reglement op ambulante handel op.
PS sluit u aan bij een vereniging ambulante handelaars die kunnen u perfect vertellen wat u per gemeente moet hebben.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 aug 2009 10:08

Zie vooraf :

24 SEPTEMBER 2006. - Koninklijk besluit betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.

16 JANUARI 2006. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van de erkenningen, toelatingen en voorafgaande registraties afgeleverd door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.

25 JUNI 1993. - Wet betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”