garantie bij zelf plaatsen van materiaal

croos1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

garantie bij zelf plaatsen van materiaal

#1 , 03 feb 2024 08:18

dag iedereen,

Ik ben zelfstandig in bijberoep, (inrichting van bedrijgsvoertuigen)

Een klant koopt bij mij een radioinstallatie die hij zelf wenst te plaatsen.
Op de factuur naar de klant toe, vermeld ik dit.

Nu blijkt dit toestel niet te werken. De klant brengt dit terug, maar de aansluit draden zijn afgeknipt dus niet meer origineel.

Mijn leverancier betaald mij het defecte toestel niet terug onder garantie omdat a- het niet in de originele verpakking steekt en b- het tiestel niet in de originele staat bevind.

1-Kan dit?
2-Hoe kan ik mij beschermen, indien de klant het/een onderdeel of toestel wenst zelf te plaatsen of monteren?

alvast bedankt
vriendelijke groet
croos1

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 03 feb 2024 08:57

Klant heeft de aansluitwtekkers afgeknipt ipv een aansluitstekker te kopen: dus idd geen garantie mogelijk.

croos1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2024 20:38

de klant zegt dat de radio niet werkt (en dat klopt) maar ik kan van mijn leverancier geen garantie krijgen omdat het toestel beschadigd is . Hoe kan ik me in de toekomst wapenen/beschermen tegen zulken situaties?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 03 feb 2024 21:28

Klant heeft een installatie met correcte aansluitingen gekocht en geeft die nu terug met stukken afgeknipt.
Ergo de klant heeft aan toestel wijzigingen aangebracht dus aansprakelijkheid van klant.

Als hij installatie had teruggegeven in dezelfde staat ==> garantie
Installatie beschadigt ==> geen garantie naar klant toe en geen terugbetaling van u naar klant.

LeenW
Berichten: 12857

#5 , 03 feb 2024 21:32

Klant heeft een installatie met correcte aansluitingen gekocht en geeft die nu terug met stukken afgeknipt.
Ergo de klant heeft aan toestel wijzigingen aangebracht dus aansprakelijkheid van klant.

Als hij installatie had teruggegeven in dezelfde staat ==> garantie
Installatie beschadigt ==> geen garantie naar klant toe en geen terugbetaling van u naar klant.
Dat was ook mijn eerste gedacht, maar dat gaat eigenlijk niet op. Het gaat in dit geval niet om garantie maar om een niet-conforme levering, het toestel werkte gewoon niet. Of TS moet al gaan bewijzen dat het toestel niet werkt omdat de klant wijzigingen heeft aangebracht, maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 03 feb 2024 21:36

Als effectief blijkt dat het toestel niet werkt (draden hebben dan geen belang) is het idd. een niet conforme levering.
Dan zit u natuurlijk in een B2B situatie ...

mbbs1024
Berichten: 477

#7 , 03 feb 2024 22:16

De klant heeft de stekkers er afgeknipt, en vervolgens mogelijk de draden verkeerd aangesloten, wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn dat het niet meer werkt.
... En dan komt hij garantie vragen ?????

croos1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2024 09:09

franciscus, op welke manier kan ik me inde toekomst daartegen wapenen, moet ik ergens iets op de factuur vermelden rond garantie of zo?

LeenW
Berichten: 12857

#9 , 05 feb 2024 09:18

Zoals hierboven gezegd, gaat dit niet om garantie.

Terug naar “Handelspraktijken”