Lastgevingsovereenkomst niet na komen

Quinten22
Topic Starter
Berichten: 9

Lastgevingsovereenkomst niet na komen

#1 , 07 jul 2009 18:39

Als lasthebber heb ik een lastgevingsovereenkomst opgemaakt (in bijzijn van een tussenpersoon) en getekend door de mij en de lasthebber voor de huur van mijn vakbekwaamheid, met vermelding van bedrag, ingang van kontrakt en inclusief een opzeggingsclausule.
Het originele contract (zonder een kopie voor mezelf te maken) heb ik meegegeven aan de lastgever om dit te laten registreren op het gemeentehuis. Dit diende ook als bewijs aan zijn bank voor het bekomen van een volmacht op zijn bedrijfsrekening en een bankwaarborg voor de transportvergunning.

Nu heeft zij (zaakvoerder van een VOF) nog geen enkele keer betaald (achterstand van 3 maand). Ik heb van de tussenpersoon vernomen dat de bankwaarborg niet in orde komt. Ik heb daarop een aangetekend schrijven verstuurd om mij het originele kontrakt terug te sturen en om haar de mogelijkheid te geven het kontrakt op te zeggen mits betaling van de 2 maanden opzegvergoeding (als compentatie voor de reeds gemaakte kosten). Dus zonder de reeds verschuldige maanden!
Ze hebben er niet eens op gereageerd.

Het probleem is dat ik geen kopie heb van het kontrakt. Ik heb wel een getuige (zaakvoerder en de persoon die mij en de VOF in kontakt hebben gebracht).
Ik heb dus wel een ongetekende kopie van het kontrakt en een kopie van de boorddocumenten én de verzekeringsdocumenten van het voertuig van de firma. Deze heb ik gevraagd mee te brengen bij de ondertekening van het kontrakt.
Ik heb ook enkele mails met vragen en info voorafgaand aan de ondertekening en ook van na de ondertekening. Ik heb telkens antwoordt gekregen van de tussenpersoon maar nooit van de VOF zelf.

Ik ga nu een eerste driemaandelijkse kwijting sturen (april, mei en juni). Uiteraard ook aangetekend.
Mogelijks kan er misbruik gemaakt worden van het kontrakt.

Heb ik hier genoeg bewijzen om een klacht neer te leggen wegens kontraktbreuk? Zijn de getuige (die bereid is te getuigen), mails en de autodocumenten voldoende als bewijs?
Bij wie moet ik klacht neerleggen? Politie? Op welke gronden?
Eventueel eerst Vredegerecht?

Welke stappen moet ik ondernemen?

Alvast dank.
Mvg.
Quinten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 08 jul 2009 12:07

Zeker niet bij de politie - die zijn niet bevoegd voor burgerlijke geschillen en dus ook niet voor contracten.

Als beide partijen handelsactiviteiten uitoefenen - ondernemings/btw nr hebben enz denk ik dat u naar de rechtsbank van koophandel zal moeten

Ice
Berichten: 240

#3 , 10 sep 2009 11:56

Als lasthebber heb ik een lastgevingsovereenkomst opgemaakt ........
Bij wie moet ik klacht neerleggen? Politie? Op welke gronden?
Eventueel eerst Vredegerecht?

Welke stappen moet ik ondernemen?

Alvast dank.
Mvg.
Quinten
Naar het Vredegerecht, echter wel 'op de rol' laten zetten anders is een vonnis niet verplicht indien de tegenpartij niet komt opdagen (en die uitnodiging is niet verplicht maar op vrijwillige basis)

Ook ik heb slechte ervaringen met transporterbedrijven/vervoerders aangaande mijn vakbekwaamheid - blijkt dat er enorm veel wanbetalers tussen die groep zitten.
Ze gebruiken maar al te graag de nodige vergunningen maar hun deel van de overeenkomst nakomen schijnt te moeilijk te zijn (zij schreeuwen het hardste van allemaal als een leverancier/klant hén niet betaalt maar zélf betalen: ho maar)
Bovendien is hier sprake van gebrek aan duidelijkheid wat betreft wetgeving hieromtrent, is zowat een grijze zone die oogluikend wordt toegestaan.

Mijn antwoord komt wel laat maar toch hoor ik graag hoe het is afgelopen, Quinten aangezien ik mij nu ongeveer in dezelfde situatie bevind - ik zal ook een correcte gang van zaken moeten gaan afdwingen voor de rechter vrees ik...

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”