Mogelijk verknoeide garantie op Wagen

TbXie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mogelijk verknoeide garantie op Wagen

#1 , 02 aug 2023 10:44

Goedemiddag,

Ik zit met een wrang scenario m.b.t de wagen van mijn vennootschap. Ik kocht in 2021 een BMW 530e bij een tweedehands dealer. Deze gaf mij garantie via een verzekermaatschappij of iets dergelijks van 1 jaar bij aankoop van het voertuig. Nu, op 28 Juni, kreeg ik batterijstoringen.

Aangezien ik mijn onderhoud de laatste keer had laten uitvoeren door een kleine garagist, die wel aangeeft dat de garanties bij BMW blijven behouden, die ook het onderhoud in de computer kan zetten e.d., heb ik die gebeld omdat ik dus "een probleem had" om te vragen of ik nog zou kunnen rijden of iets dergelijks. Die man is de auto komen takelen, aangezien hij me aanraadde om hier niet verder mee te rijden.

Twee dagen na ophalen van de auto was hij helemaal uitgelezen en was er blijkbaar een defect in 1 van de 6 cellen van de EV-batterij. Kostprijs voor zo'n module zou een dikke duizend euro bedragen, geplaatst. Ik heb dus vervolgens mijn akkoord gegeven, aangezien ik niet echt veel andere opties had. De levertijd voor dat stuk zou een 4-tal werkdagen bedragen. Op de 5e dag heb ik contact gezocht (ik kreeg hem telefonisch niet te pakken en heb dus uitzonderlijk veel berichtverkeer) waarop geen antwoord kwam. Op dag 6 of 7 kwam uiteindelijk een foto van de wagen op een brug met de melding dat er ook nog een kleine module "doorgebrand" zou zijn dewelke een kleine 200 euro kostte. Op zich geen probleem, maar het woordje "doorgebrand" wekte bij mij argwaan. Ik wou dus koste wat het kost uitzoeken of ik iets fouts had gedaan bij het gebruik van de auto, zodoende ik niet de andere 5 cellen van de batterij zou moeten vervangen in de nabije toekomst.

Ik heb mijn hele verhaal dan uitgelegd op een EV groep op Facebook waar ik in contact kwam met iemand die tewerkgesteld is bij een officiele BMW-concessie. Deze vertelde me dat dit een gekend probleem was bij deze auto en dat BMW Belux tegenwoordig, onder garantie, de batterij verving aangezien een batterij blijkbaar 100.000 km of 6 jaar garantie heeft. Aangezien het voertuig 5,5 jaar oud is en 88000 km op de teller heeft, had de batterij dus eigenlijk nog garantie.

Ik heb mijn garagist hier dan ook onmiddelijk van op de hoogte gesteld.

Enkele dagen later zei hij me dat de auto was gerepareerd maar dat er een nog specialere computer aan te pas zou moeten komen om hem "vrij te geven". Dit zou moeten gebeuren bij een BMW-garage waarop ik zei dat er dan toch eens moest gekeken worden naar dat garantieverhaal want dat als ik anders de auto terug zou ontvangen en 10d km zou rijden ik misschien zelf zou moeten opdraaien voor het vervangen van de batterij.

Hierop kwam op 17 Juli volgens het bericht "Ik ben even aan het kijken met een concessie waar ik al mijn wagens heen breng als ik een officiele BMW-tussenkomst nodig heb en laat je zo meteen iets weten". Daarop heb ik gezegd dat hij zeker zou moeten vermelden dat het hier ging om een gekend probleem met het voertuig & dat hun collega's van Concessie X (waarmee ik dus contact had op FB) de batterijen zou vervangen onder garantie en dat ik er op zich niets mee inzat om die ene cel te betalen maar dat ik bang had voor de gevolgschade aangezien BMW dus weet dat als er 1 cel kapot gaat, de batterij vaak snel terugkomt voor de volgende cel.

Op 19 Juli krijg ik een antwoord "Goedemorgen, de batterij valt niet meer onder garantie omdat deze al open geweest is nu. Had ik het geweten dan hadden we hem gewoon meteen naar BMW laten gaan. Ik wist zelf ook niet dat er meer garantie op de batterij zat dan de normale fabrieksgarantie". Ik heb daarop gezegd dat ik er enerzijds wel op vertrouw dat hij zo'n dingen zou weten en dat het anderzijds toch duidelijk gemaakt wordt (o.a. op zijn website) dat wanneer hij werken uitvoert aan een auto, dat er dan geen gevolgen zijn voor de garantie bij BMW.

Vervolgens hoorde ik dat hij "De wagen naar daar kan brengen en dat zij dit in orde gingen maken maar dat ze inplanden rond 12-13 augustus en dat hij denk het nog wel in orde te krijgen onder garantie als ik daar eens ga praten met de hoofmechanieker maar dat het dan nog even wachten zou zijn."

Ik heb vervolgens gezegd dat ze dat dan maar doen en dat als ze effectief een nieuwe batterij zouden steken dat ik dan wel zou wachten tot 13 augustus. De garagist maakte toen al melding van "je kan toch eens bij de andere concessie horen of we hem daar niet mogen binnendoen" waarop ik gezegd heb dat aangezien hij hem had opengedaan & connecties had bij zijn concessie dat hij beter iets regelde met zijn contacten. Ik heb die conversatie afgesloten met te zeggen dat we A) Garantie kregen en B) een hele nieuwe batterij kregen zodat we niet in de problemen kwamen over 12.000km.

Daarna heb ik 7 berichten gestuurd en een aantal keren gebeld om geen enkele reactie te krijgen tot woensdag 26 Juli. Ik heb op 26 Juli een bericht teruggekregen "Ik laat je later vandaag iets weten". Vervolgens tot vandaag geen antwoord gehad dus maar even zelf de concessie gebeld dewelke mij zeiden dat het voertuig geweigerd was. Ik heb even gekeken en de auto is intussen verplaatst naar een industrieterrein van een exportbedrijf. Nu maak ik mij daar niet heel veel zorgen over, aangezien hij daar waarschijnlijk staat omwille van plaats te besparen.

Ik heb hem dan nog eens gebeld, geen antwoord en dan een bericht gestuurd dat ik "VANDAAG" een antwoord wou en dat ik echt wel genoeg geduld had gehad. Ik krijg nu net een bericht terug dat hij zelf "al verschillende keren gebeld en gemaild heeft naar "Concessie" en dat hij via mail de aanvraag heeft gedaan en dat ze niet antwoorden (Concessie heeft mij verteld dat ze hem dus hebben geweigerd). Ik laat hem weten dat ze volgens hen de auto hebben geweigerd. Zijn laatste bericht is het volgende: "Daar heb ik niets van gehoord. Ze hebben het chassisnummer gevraagd en de klachten. Ik heb toen het hele verhaal doorgestuurd en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ik heb daarna nog 2 maal een mail gestuurd om meer info te krijgen en nog steeds geen reactie gehad.

Wat moet in godsnaam doen in deze situatie?
Mijn auto staat dus op een of andere stallingsplaats sinds 19 Juli. Mijn garagist zegt dat de BMW concessie niet reageert. De BMW concessie zegt dat ze hem hebben geweigerd. Intussen heb ik dus geen auto & heb ik geen idee waar ik heen moet met dit verhaal.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

jef007
Berichten: 1684

#2 , 02 aug 2023 13:51

als er iets scheelt aan uw auto binnen de garantieperiode , dan dien je naar de garage van aankoop te gaan.

garantie op een bedrijfsvoertuig? is geen consumentenrecht.

JIJ kocht niets, UW vennootschap kocht een auto!

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2023 14:40

garantie op een bedrijfsvoertuig? is geen consumentenrecht.

JIJ kocht niets, UW vennootschap kocht een auto!
Ondanks dat de TS geen consument is, wil dit niet per definitie zeggen dat deze extra garantie van de producent niet van toepassing is.

Het gaat om een gekend probleem dat erkend wordt door BMW. Bij terugroepacties worden bedrijfswagens ook niet uitgesloten.

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 02 aug 2023 15:12

staat er iets van garantie vermeld op het aankoopfactuur?

TbXie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2023 15:31

Het gaat om de standaard garantie van BMW. Zij geven 6J / 100.000 km op een batterij bij een hybride wagen.

TbXie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 sep 2023 12:40

Ondertussen heeft mijn garagist beslist dat hij de auto niet kan maken, is hij naar een BMW garage gegaan en is hij nu nagekeken. Offerte van 4200 euro van de BMW garage waarbij er “geen garantie is” omdat een andere garagist de batterij heeft opengehad”

Sirkii
Berichten: 5425

#7 , 07 sep 2023 19:42

Tja, het is gebruikelijk dat garantie vervalt als anderen aan de wagen (betrokken onderdeel) gewerkt hebben.

Terug naar “Handelspraktijken”