huurcontract handelspand bij faïllisement.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

huurcontract handelspand bij faïllisement.

#1 , 16 jun 2009 00:13

Mijn beurt om eens een vraag te stellen.

De zaak in één van de handelspanden die ik verhuur heeft op 03/06/09 de boeken neergelegd. (verschenen in staatsblad op 09/06/09) Curator is aangesteld en ik de aangifte van schuldvordering reeds ontvangen.

Dien ik in de schuldvordering rekening te houden met de contractueel voorziene boetes voor vroegtijdig stopzetten van de huurovereenkomst? ( huur aangegaan 06/08 )

Betekent de faling een stopzetting van het huurcontract? zoja vanaf welke datum? ( datum publicatie staatsblad of datum van ontruiming pand?)

Behoort de huurwaarborg tot de gemeenschap van goederen bij de faling of kan ik deze via de curator aanspreken om een gedeelte van mijn achterstallen te recupereren?

Tenslotte zijn er stappen die ik kan ondernemen a) de vrijgave van het pand te bespoedigen b) de zaakvoerder te helpen zijn dossier rond te krijgen met zo weinig mogelijk overlast voor iedereen? (Faling is al een groot genoeg stigma zonder een hinderlijke eigenaar in je nek te hebben ademen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2009 10:15

Het faillissement heeft niet automatisch het einde van de huurovereenkomst tot gevolg. De curator moet beslissen of hij de huurovereenkomst verder zet (de zaak overlaat samen met de huurovereenkomst) of beëindigt. Neem dus contact met de curator en vraag wat zijn bedoelingen zijn.

Zie art. 46, 8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet

De huurwaarborg valt buiten het faillissement. Daarop bent u bevoorrecht. De verhuurder heeft ook een voorrecht op de goederen die de woning stofferen (art. 20, 1° hypotheekwet). Vergeet niet dit voorrecht te vermelden bij de aangifte van schuldvordering.

Als de curator de huur niet verderzet heeft u ook recht op de gebruikelijke wederverhuringsvergoeding. Op te nemen in uw aangifte van schuldvordering.

scorpioen

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#3 , 16 jun 2009 13:30

Bedankt scorpioen, dat zijn al een aantal dingen die geregeld kunnen worden.

Nu is er iets dat ik als eigenaar kan doen om die zaakvoerder verder te helpen?

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”