Hoe gedetailleerd moet een factuur zijn??

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

Hoe gedetailleerd moet een factuur zijn??

#1 , 16 apr 2023 14:07

Beste forumgenoten,

ik ben sedert enige tijd zelfstandig in bijberoep in de bouw. Bij het opmaken van de factuur maak ik deze altijd redelijk gedetailleerd. Bijv ik vermeld altijd exact op de factuur hoeveel ik van ieder materiaal gebruikt heb. Bijv 5tubes silicone/ 2.5zakken gips/ 3rollen plakband,.... en dan ook mijn exact aantal uren.
Terwijl ik hoorde van collegas dat zij bijv enkel op de factuur het totaalbedraag vermeldenof eventueel een prijs per m2

hun uitleg was dan ,wanneer je een auto koopt krijg je ook niet de prijs van elk onderdeel apart :D

Ik wil gewoon in orde zijn bij het opmaken en beschrijven van de werken,maar langs de andere kant,te veel vermelden is ook niet goed maar te weinig ook niet :-)
dus graag jullie mening hierover :-)

Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 apr 2023 16:41

Hier al eens lezen:
https://www.wolterskluwer.com/nl-be/exp ... eten-staan.
Staan daar ook voorwaarden bij inzake vb wie eigenaar blijft tot betaling van - bij niet betaling - % intrest - bevoegde rechtbanken enz enz

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2023 17:38

Ben zelf zelfstandige in bijberoep, en wettelijk gezien wordt het inderdaad omschreven zoals in de link van Franciscus.
beschrijving en hoeveelheid van de geleverde goederen en/of diensten
Het heeft er ook mee te maken hoe je prijs bepaald is.

Stel dat je voor een bepaald werk (bv. aansluiting lavabo) altijd ongeveer hetzelfde materiaal nodig hebt en dit ook aan een bepaalde prijs factureert, kan je “prijs klein materiaal” factureren met als hoeveelheid het aantal lavabo’s.

Of als je het plaatsen van een valse muur per vierkante meter rekent alles in, heeft het geen zin om aan te duiden hoeveel gipsplaat, vijzen en voegband je precies gebruikt.

Wat is principe niet ok is, is als je zelf alles optelt en op de factuur alleen schrijft “materiaal: 1 keer: 3.527,80 euro”. Klant heeft recht om te weten hoe je daaraan komt.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 16 apr 2023 20:26

Ooit al eens een factuur van een auto bekeken? Daar staat elk kleinste detail aan specificatie op.

Probleem bij u gaat zijn dat bij een fiscale controle ze gaan zeggen dat uw facturen onvoldoende gedetailleerd zijn en uw omzet bijgevolg niet bewijskrachtig is. Ze mogen dan een tegenberekening van de omzet maken.

Probleem voor uw klanten gaat zijn dat bepaalde kosten verworpen gaan worden omdat niet duidelijk is waarover het gaat bv. "uitgevoerde werken". Vergeet ook nooit het werfadres of leveradres te vermelden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 apr 2023 20:37

Bij het opmaken van de factuur maak ik deze altijd redelijk gedetailleerd.
Mooi zo
hun uitleg was dan ,wanneer je een auto koopt krijg je ook niet de prijs van elk onderdeel apart :D
Als je je auto laat herstellen, of onderhouden, staat daar wél alles op ...

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#6 , 16 apr 2023 21:20

Om nog es terug te komen op de aankoop van de auto,er staat toch niet op de factuur: banden zoveel euro,uitlaat zoveel euro,spuitwerk zoveel euro,ruitenwissers zoveel euro,..

Gewoon de totaalsom

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 16 apr 2023 21:27

Bij aankoop auto niet neen. Wel over opties. Een model is 'goedgekeurd' gelijkvormigheidsattest.
Zoek eens op woord 'meetstaat' als aannemer?

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#8 , 16 apr 2023 21:29

Hier al eens lezen:
https://www.wolterskluwer.com/nl-be/exp ... eten-staan.
Staan daar ook voorwaarden bij inzake vb wie eigenaar blijft tot betaling van - bij niet betaling - % intrest - bevoegde rechtbanken enz enz
Dank!@@

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#9 , 16 apr 2023 21:32

Maar als ik werk met een m2 prijs,bijv voor hetplaatsen en plamuren van een gyprocmuur,daar kan ik toch gewoon schrijven: plaatsen en uitplamuren gyprocmuur
12m2
Prijs per m2: 9999e

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 apr 2023 21:57

Maar als ik werk met een m2 prijs,bijv voor hetplaatsen en plamuren van een gyprocmuur,daar kan ik toch gewoon schrijven: plaatsen en uitplamuren gyprocmuur
12m2
Prijs per m2: 9999e
Dat kan in jouw geval zeker en vast.

Wie daar niet mee akkoord is, zal een restaurateur ook wel verplichten om in plaats van de gerechten de prijs van zijn ingrediënten op je factuur te zetten.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 apr 2023 08:37

Zie # 2 Franciscus

Hoe summierder de factuur, hoe meer kans op disputen achteraf.
Een gedetailleerde factuur ( en offerte ) is voor leverancier en klant een must.
Op het JF zijn die klachten en problemen al veelvuldig voorgekomen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 17 apr 2023 09:23

Maar als ik werk met een m2 prijs,bijv voor hetplaatsen en plamuren van een gyprocmuur,daar kan ik toch gewoon schrijven: plaatsen en uitplamuren gyprocmuur
12m2
Prijs per m2: 9999e
Hoe je factureert hangt toch gewoon af van hoe je het werk aangenomen hebt ?

Tegen uurloon + materiaal , dan detailleer je je uren, je gebruikte materiaal, ...

Met een prijs per m2 kan je uiteraard zo offerte maken en factureren

Voor aangenomen prijs detailleer je vooraf in offerte nauwkeurig wat je gaat doen, wat inbegrepen is, wat eventueel extra werk kost, en als 't af is herhaal je dat op factuur

Terug naar “Handelspraktijken”