Hoe gedetailleerd moet een factuur zijn??

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

Hoe gedetailleerd moet een factuur zijn??

#1 , 16 apr 2023 14:07

Beste forumgenoten,

ik ben sedert enige tijd zelfstandig in bijberoep in de bouw. Bij het opmaken van de factuur maak ik deze altijd redelijk gedetailleerd. Bijv ik vermeld altijd exact op de factuur hoeveel ik van ieder materiaal gebruikt heb. Bijv 5tubes silicone/ 2.5zakken gips/ 3rollen plakband,.... en dan ook mijn exact aantal uren.
Terwijl ik hoorde van collegas dat zij bijv enkel op de factuur het totaalbedraag vermeldenof eventueel een prijs per m2

hun uitleg was dan ,wanneer je een auto koopt krijg je ook niet de prijs van elk onderdeel apart :D

Ik wil gewoon in orde zijn bij het opmaken en beschrijven van de werken,maar langs de andere kant,te veel vermelden is ook niet goed maar te weinig ook niet :-)
dus graag jullie mening hierover :-)

Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 apr 2023 16:41

Hier al eens lezen:
https://www.wolterskluwer.com/nl-be/exp ... eten-staan.
Staan daar ook voorwaarden bij inzake vb wie eigenaar blijft tot betaling van - bij niet betaling - % intrest - bevoegde rechtbanken enz enz

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2023 17:38

Ben zelf zelfstandige in bijberoep, en wettelijk gezien wordt het inderdaad omschreven zoals in de link van Franciscus.
beschrijving en hoeveelheid van de geleverde goederen en/of diensten
Het heeft er ook mee te maken hoe je prijs bepaald is.

Stel dat je voor een bepaald werk (bv. aansluiting lavabo) altijd ongeveer hetzelfde materiaal nodig hebt en dit ook aan een bepaalde prijs factureert, kan je “prijs klein materiaal” factureren met als hoeveelheid het aantal lavabo’s.

Of als je het plaatsen van een valse muur per vierkante meter rekent alles in, heeft het geen zin om aan te duiden hoeveel gipsplaat, vijzen en voegband je precies gebruikt.