Levertermijn wagen

marianne201180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Levertermijn wagen

#1 , 24 feb 2023 18:37

Wij hebben in oktober 2021 een Audi besteld op onze bvba, maar 1,5 jaar later is deze wagen nog steeds niet geleverd en het ziet er niet naar uit dat deze de komende 6 maanden geleverd zal worden. Oorspronkelijk was gezegd dat het een jaar zou duren.
Omdat onze tweede wagen het aan het begeven is en we nu echt wel een nieuwe wagen nodig hebben, willen we de aankoop annuleren. Ze vragen voor annulering 15% van de verkoopprijs. Die willen we uiteraard niet betalen omdat we al zo lang aan het wachten zijn.
In de verkoopsvoorwaarden staat dat ze de levertermijn op de bestelbon moeten naleven, maar blijkbaar is dat anders voor een zakelijke aankoop, en staat in de kleine lettertjes dat een gegeven leverdatum puur indicatief is en kunnen ze daar dus van afwijken zo lang ze willen. Particulieren zijn daarin beter beschermd dan zakelijke aankopers.
Ze kunnen dan ook nog overmacht inroepen omdat er onderdelen niet beschikbaar zijn.
Weet iemand of we hier op 1 of andere manier toch onderuit kunnen komen? Ik zou het verbazingwekkend vinden als een aankoop niet geannuleerd mag worden indien je al jaren aan het wachten bent..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 24 feb 2023 19:35

Beste

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... to-te-laat

Zo simpel kan uw leverancier zich er ook weer niet van af maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

marianne201180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2023 20:34

Dankjewel @basejumper voor je antwoord. Die website waren we ook al tegengekomen, maar ik vrees dat dit enkel over particulieren gaat? De verkoper zei ook tegen mij dat particulieren hier inderdaad beter beschermd zijn, maar firma's niet. Vandaar hun kleine lettertjes dat bij firma's een leverdatum puur indicatief is, en ze daar dus altijd onderuit kunnen.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”