Telefonisch gecontacteerd voor seminarie en daarna factuur zonder toezegging

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

Telefonisch gecontacteerd voor seminarie en daarna factuur zonder toezegging

#1 , 07 feb 2023 19:44

Mijn zoon werd telefonisch gecontacteerd door een medewerker of misschien zaakvoerder van een business academy.
Met de vraag of er interesse was in het volgen van een seminarie.
Daar werd op gereageerd in de vorm van wel interesse maar moet ik eerst verder bekijken.
Kort daarop volgen een paar mails welke in de spam terecht komen en dus niet worden gelezen. Eentje was reclame voor het bedrijf, het andere een bedankje voor deelname aan de seminarie.
Deze spam mails werden nu gezien daar er vandaag een factuur op naam van onze vennootschap in de bus viel.
De seminarie moet nog plaatsvinden.
Ik vermoed dat de beller onze jong volwassen zoon de woorden in de mond heeft gelegd en zijn 'interesse' als ja heeft gezien.

Dit kan toch zomaar niet?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2023 19:54

Moeilijk te zeggen. We weten niet wat er juist telefonisch bevestigd werd door uw zoon. Het bedrijf heeft dit mogelijk opgenomen, maar dit zal u pas te horen krijgen in geval van een rechtszaak.

Waarom facturatie op uw vennootschap? Hoe komen ze aan die gegevens? Heeft uw zoon een functie in die vennootschap?

Als het toch om een B2C verkoop zou blijken te gaan: is er nog tijd om gebruik te maken van de 14 dagen herroepingsrecht?

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 07 feb 2023 20:01

Aangezien men aan een mailadres en facturatiegegevens komt, gaat uw zoon toch iets gegeven moeten hebben.

Heeft uw zoon bevoegdheid in de vennootschap om zo'n overeenkomst aan te gaan?

Reclame

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#4 , 07 feb 2023 20:42

Bedankt voor de reacties.
Mijn zoon is nog maar 1 jaar bestuurder in de vennootschap en heeft een contactformulier ingevuld.
Hij zegt geen bevestiging te hebben gegeven voor het volgen van een seminarie maar enkel interesse te hebben getoond.
Ik heb het bedrijf een e-mail gestuurd dat er geen bestelling werd geplaatst en een creditnota wens.
Is deze manier van werken wettelijk?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2023 21:12

Een telefonisch contact is natuurlijk iets anders dan een formulier invullen (voor of na die telefoon?). En in plaats van een jong volwassen zoon is hij nu al 1 jaar bestuurder in uw vennootschap. Dan doe je toch alleen als je vertrouwen in zijn handelen hebt.

U kan bewijs van bestelling vragen. Als dat formulier toch een bestelling is, is dat perfect geldig. Consumentenbescherming zoals bedenktijd is niet van toepassing.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 feb 2023 17:28

Bedrijf al eens gegoogled ?
Dit is bij sommigen de modus operandi ...

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#7 , 09 feb 2023 18:14

Bedrijf al eens gegoogled ?
Dit is bij sommigen de modus operandi ...
Is in The Sky Is The Limit geweest.
Mijn e-mail werd gelezen doch nog niet beantwoord.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#8 , 09 feb 2023 18:17

Een telefonisch contact is natuurlijk iets anders dan een formulier invullen (voor of na die telefoon?). En in plaats van een jong volwassen zoon is hij nu al 1 jaar bestuurder in uw vennootschap. Dan doe je toch alleen als je vertrouwen in zijn handelen hebt.

U kan bewijs van bestelling vragen. Als dat formulier toch een bestelling is, is dat perfect geldig. Consumentenbescherming zoals bedenktijd is niet van toepassing.
Heeft een contactformulier ingevuld ter goeder trouw omdat hij effectief wel een seminarie wil bijwonen. Hij heeft echter nog niet de ervaring om te weten dat er charlatans rondlopen welke uw woorden naar hun wensen kunnen sturen. Dit zal wel zo geweest zijn...
Dit heeft niest met vertrouwen te maken. Hij heeft niets besteld noch getekend.
Mijn e-mail naar deze firma werd gelezen maar (nog) niet beantwoord.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 09 feb 2023 18:25

Een telefonisch contact is natuurlijk iets anders dan een formulier invullen (voor of na die telefoon?). En in plaats van een jong volwassen zoon is hij nu al 1 jaar bestuurder in uw vennootschap. Dan doe je toch alleen als je vertrouwen in zijn handelen hebt.

U kan bewijs van bestelling vragen. Als dat formulier toch een bestelling is, is dat perfect geldig. Consumentenbescherming zoals bedenktijd is niet van toepassing.
Heeft een contactformulier ingevuld ter goeder trouw omdat hij effectief wel een seminarie wil bijwonen. Hij heeft echter nog niet de ervaring om te weten dat er charlatans rondlopen welke uw woorden naar hun wensen kunnen sturen. Dit zal wel zo geweest zijn...
Dit heeft niest met vertrouwen te maken. Hij heeft niets besteld noch getekend.
Mijn e-mail naar deze firma werd gelezen maar (nog) niet beantwoord.
Als het effectief een inschrijvingsformulier is, hangt hij er wel aan vast. Lees dit dus goed na. Wijs eventueel uw zoon op zijn verantwoordelijkheden als bestuurder.

lukasi
Berichten: 1145

#10 , 10 feb 2023 08:57

Mijn vader leerde me -- met vallen en opstaan-- verantwoordelijk te zijn voor de daden die ik stelde en daarvan de gevolgen te dragen.

Misschien moet je zoon deze ervaring eens zelf oplossen zonder de hulp van vader ?

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#11 , 16 feb 2023 18:20

Iedereen bedankt voor de tips.
Vandaag creditnota ontvangen.
Dit topic wordt dus toch met een positieve noot afgesloten en een wijze les voor de zoon.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#12 , 16 feb 2023 18:20

Mijn vader leerde me -- met vallen en opstaan-- verantwoordelijk te zijn voor de daden die ik stelde en daarvan de gevolgen te dragen.

Misschien moet je zoon deze ervaring eens zelf oplossen zonder de hulp van vader ?
Naderhand gezien had ik dit beter gedaan...
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Terug naar “Handelspraktijken”