Wanneer betalingsherinnering sturen

Annelies110
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wanneer betalingsherinnering sturen

#1 , 11 okt 2022 09:29

Hallo,

Het is nu al een tijdje dat ik ondervind dat een aantal van mijn klanten hun facturen pas betalen nadat de betaaltermijn verstreken is en ik 2 keer een betalingsherinnering stuur.
Vind ik wel vervelend, ik spring voor hen in de bres, het moet altijd vlug vlug gaan, het zou aangenaam zijn moet ze even snel betalen. Dan voel je dat uw inspanningen geapprecieerd worden. Soit.

Ik hanteer een betaaltermijn van 2 weken. Nu zat ik na te denken vanaf wanneer je een betalingsherinnering kan sturen maar dat het toch nog beleefd en niet te opdringerig overkomt. Ik ken mijn klanten, vaak zijn ze chaotisch en druk bezig met hun bedrijvigheden waardoor administratie en betalingen wellicht wat achteruit geschoven worden.

Nu wacht ik nog 2,5 weken na de betaaltermijn om een herinnering te sturen.

Om het wat te kaderen, ik werk als zelfstandig tekenaar in de bouwsector.

Wat is jullie advies of ervaringen hierin?

Mvg Simon & Annelies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 11 okt 2022 09:50

Voor B2B is een betalingstermijn van 14 dagen aan de korte kant.
De wettelijke “standaard” termijn is 30 dagen (wet van 2/08/2002).
Dikwijls wordt 30 dagen einde maand overeengekomen.
Wettelijk maximum is 60 dagen.

Mogelijk zijn uw klanten zich niet eens bewust van de korte betalingstermijn en stellen zij betaling in op 30 dagen (einde maand).

Kali
Berichten: 762

#3 , 11 okt 2022 12:16

Ik geef een termijn van 30 dagen; een week na de 30 dagen stuur ik een voorzichtige ‘rappel’; als na 2 weken nog geen betaling al een wat dringendere rappel, en als er week nadien nog geen betaling is begin ik om de 3 dagen te bellen 😉

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”