Garantie / aansprakelijkheid op uitgevoerde werken

DKJLPK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Garantie / aansprakelijkheid op uitgevoerde werken

#1 , 13 sep 2022 17:07

Onderwerp gezet bij verzekering - JurecaBE - moderator

Hallo,

Ik hoop hier wat advies te kunnen krijgen i.v.m. garantie/aansprakelijkheid die wij als firma moeten bieden op de door ons uitgevoerde werken.
Wij isoleren (meestal in onderaanneming) leidingen en luchtkanalen die installateurs geplaatst hebben.
Als deze leidingen buiten liggen, plaatsen wij dikwijls eerst een elektrisch verwarmingslint op de leidingen om deze te beschermen tegen bevriezing.
Nu vraag ik me eigenlijk al een tijdje af welke garantie wij moeten bieden op onze werken en hoe lang.
En moeten wij hier een attest voor afleveren als men dit vraagt of is dat gewoon wettelijk geregeld?
Wij hebben dit gelukkig nog nooit nodig gehad.

Ik ga ervan uit dat dit type werken niet onder de tienjarige aansprakelijkheid valt. Deze hebben immers niets met structurele zaken van een gebouw te maken.
Ik heb echter al geregeld koelinstallaties gezien die door slechte plaatsing van de isolatie (niet dampdicht) na enkele jaren al moesten gerenoveerd worden (isolatie verwijderen, leidingen opschuren en schilderen en opnieuw isoleren). Maar ik heb nog nooit geweten dat de installateur (en onrechtstreeks de isoleerder) hiervoor werd aangesproken. Vermoedelijk valt dit dan buiten de garantietermijn?
Van een klant van ons weet ik dat zij een wettelijke garantie (of aansprakelijkheid, is er een verschil?) van 2 jaar moeten bieden. Klopt dit?

Nu hebben wij een project uitgevoerd waarbij de eindklant een garantieattest eist van onze klant.
Onze klant eist daaropvolgend ook een garantieattest van ons gedurende 2 jaar.
Nu wil ik hier toch voorzichtig mee zijn.

Het betreft hier een uitbreiding op een bestaande installatie. Een groot deel van de installatie zijn nieuwe leidingen waarop wij elektrisch verwarmingslint hebben geplaatst en vervolgens hebben geïsoleerd.
Maar er is ook een deel van het bestaande traject waar onze klant aftakkingen op heeft geplaatst, kraanwerk tussen heeft geplaatst.....
Hierdoor hebben wij op verschillende plaatsen het bestaande verwarmingslint moeten doorknippen en nieuw verwarmingslint tussen moeten plaatsen en aan elkaar koppelen.
Na uitvoering van een thermografische keuring bleken 2 stukken niet te werken, een nieuw door ons geplaatst stuk en een bestaand stuk.
Alles was correct aangesloten (dit bleek uit spanningsmetingen), dus vermoedelijk was dit een productiefout.
Het nieuwe stuk hebben wij dan ook gratis vervangen (als blijkt dat het inderdaad een productiefout is, wordt dit vergoed door de leverancier) en het oude stuk wordt betaald door de klant.
Dit probleem was dus verholpen, maar ondertussen zit er weer een fout op het bestaande verwarmingslint (een stuk waar wij niet aan gewerkt hebben). We moeten een aanbieding maken om dit stuk, inclusief isolatie, ook te vervangen.

Nu vraag ik me af in hoeverre ik garantie moet geven op een bestaand systeem waar wij stukken tussen geplaatst hebben.
Ik wil niet het risico lopen een garantieattest af te leveren waardoor men me aansprakelijk kan stellen door mankementen aan de het bestaande verwarmingslint.
Dus een eerste vereiste is dat ik alles heel goed beschrijf en enkel garantie bied op het door ons geplaatste verwarmingslint en de aansluitingen die wij hebben gemaakt
En wat schrijf ik verder in dit attest? Bestaan hier modellen voor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 sep 2022 19:08

Eens navragen aan uw beroepsorganisatie.
Als firma hebt u sowieso een garantieverplichting tgo consumenten van idd 2 jaar indien u rechtsreeks levert.
Indien als onderaannemer hangt het van uw contract met de aannemer af.
Dit is in grote lijnen.
zeker volgende stappen nemen.
Causaal verband is heel belangrijk om aan te geven hoever het kan gaan om verantwoordelijkheid te bepalen.
Conclusie zoals reeds geschreven uw vakorganisaties een raadplegen - ook uw productleveranciers en uiteraard uw aansprakelijkheidsverzekeringen.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”