garage wil demo wagen plots niet leveren aan afgesproken prijs!

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

garage wil demo wagen plots niet leveren aan afgesproken prijs!

#1 , 10 sep 2022 23:46

Beste forumleden.

Ik zit met mijn handen in mijn haar en zoals velen zoek ik dus naar wijze raad.

Ik was van januari 2022 op zoek naar een elektrische demowagen, een ix3.
Zo kwam ik uit bij een Belgische onafhankelijke bmw garage die mij melde dat eind augustus 2022 twee types ix3's bij hem gingen geleverd worden.
Hij wachtte nog op de chassisnummer van de wagen om mij de nodige info kon geven over de opties en kilometerstand en kleur.

Begin april 2022 mailde hij me de twee types, samen met al de nodige opties en wat mij gingen kosten (prijs inclusief btw)

Ik melde de garage toen dat ik geïnteresseerd was in het ene type en dat hij mij zeker moest contacteren van zodra ze geleverd zouden zijn.
Ondertussen wachtte ik vrolijk tot eind augustus maar zag plots een advertentie op autoscoot verschijnen van die garage met dat type model aan een veel duurdere prijs en met de woorden "soon availible august"

Ik had hem toen direct gecontacteerd met de vraag of de wagens misschien al geleverd waren en waarom deze op autoscoot plots zoveel duurder waren.

Per mail krijg ik het antwoord van de garage dat het klopt dat ze duurder werden aangeboden door schaarste MAAR dat de afgesproken prijs (per mail) voor mij geldig bleef omdat we al eerder contact hebben gehad.
Ik was gerustgesteld....

Op 30 augustus kreeg ik bevestiging van de garage dat de wagens geleverd waren en we hebben toen meteen een afspraak vastgelegd de eerst volgende (zon)dag.
De wagen werd mij voorgesteld en hij beviel me. Ik twijfelde of ik deze met een autolening wilde aanschaffen omdat de garagist zei dat een leasing ook best interessant kon zijn. Daarom stelde hij voor een leasing offerte te mailen die ik kon thuis bekijken.
We zijn toen terug naar huis gereden en eens ik thuis was heb ik de garage een mail gestuurd dat het voor mij goed was. Ik schreef letterlijk in de mail dat ze de wagen die ik gezien had mochten opzij zetten omdat ik deze ging kopen.
Ondertussen ben ik naar mijn boekhouder geweest om de aankoop te bepreken en het voorstel van de boekhouder was een banklening te nemen.

Ik heb toen opnieuw enkele mails gezonden naar de garage met enkele vragen die ik nodig had voor de bank en verzekering, waaronder de dag van eerste inschrijving. De garagist heeft me dat ook de datum van eerste inschrijving via mail doorgegeven. Ik vroeg ook om de bestelbon op te maken omdat de bank dit ook vroeg.
De garagist zei dat hij dit morgen ging doen en dan werd het stil.......

Vandaag kreeg ik per mail de bestelbon van de wagen met de prijs die plots stukken duurder is die we afgesproken hadden.
Ik heb toen meteen de telefoon genomen en hem uitdrukkelijk gezegd dat dit niet kan, dat mijn wagen ondertussen voor verkoop is gekeurd is EN dat deze ondertussen al verkocht is. (voorschot ontvangen via bank!).

De garagist zei dat hij niet anders kan omdat hij verliest op de wagen, omdat hij ook (plots) meer moest betalen aan bmw om de wagens geleverd te krijgen. Volgens mij allemaal flauw kul. Hij voelt gewoon dat hij veel vraag heeft en hem gemakkelijk duurder kan verkopen.

Mijn vraag is nu, hoe recht sta ik in mijn schoenen?
E-mails zijn rechtsgeldig toch?
Heb uiteindelijk recht op een bmw ix3 met die opties , aan de afgesproken prijs en waarvan de wagen is ingeschreven op 28/02/22.
Wat als hij toch niet wil leveren?
Wat met mijn verkochte wagen? want nu ik heb zelf geen wagen meer!
Als hij die echt niet gaat verkopen aan mijn prijs heb ik recht op een schadevergoeding, zo ja van hoeveel?
Ik heb tenslotte mijn boekhouder moeten raadplegen, die werkt ook niet gratis en mijn wagen is bovendien ook verkocht!

zucht......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 sep 2022 23:59

Als er overeenstemming is over de prijs van het goed, is de koop inderdaad gesloten en moet de garagist leveren.

Concreet: aangetekende ingebrekestelling versturen.

Probleem: indien garagist niet meteen mee wil werken, wordt het rechtbank en zit u nog even zonder wagen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 11 sep 2022 11:02

Boekhouder? Is het een firma die koopt?

Reclame

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 sep 2022 11:04

Boekhouder? Is het een firma die koopt?
ja het is mijn firma die de wagen zal aankopen.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 11 sep 2022 11:11

Dan valt het niet onder consumentenrecht maar onder contracten tussen handelaars.
Standaard wetgeving dus.
Maar daar ook overeenkomst is overeenkomst. ik hoop dat de overeengekomen prijs in een van de mails of een van de papieren staat.
Gerechtelijk wetboek.

HOOFDSTUK VIII. _ Bewijs.

Eerste Afdeling. _ Voorafgaande bepalingen.

Art. 870.[1 Onverminderd artikel 8.4, lid 5, van het Burgerlijk Wetboek, moet iedere partij]1 het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.
----------
(1)<W 2019-04-13/28, art. 16, 183; Inwerkingtreding : 01-11-2020>

Art. 871. De rechter kan niettemin aan iedere gedingvoerende partij bevelen het bewijsmateriaal dat zij bezit, over te leggen.

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 sep 2022 11:17

ja, zoals ik al eerder in deze topic melde.

De garage bevestigde mij uitdrukkelijk per mail dat eens de wagens binnen zijn, deze aan de afgesproken prijs geleverd zou worden!

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 sep 2022 12:16

Zojuist van de garage een mail ontvangen met de nieuwe, ditmaal de juiste bestelbon met de afgesproken bedrag.
Dus zaak is positief opgelost en dit topic mag gesloten worden.

Ik dank hierbij dan ook de medeforumleden voor hun reacties.

Terug naar “Handelspraktijken”