Pakket teruggestuurd wegens op reis

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Pakket teruggestuurd wegens op reis

#1 , 17 aug 2022 21:44

Ik, als zelfstandige, heb in juli een pakket opgestuurd naar een klant.
Klant was niet thuis op moment van bezorging, dus naar afhaalpunt, waarbij ik bericht kreeg dat het veilig afgeleverd was.

2 weken later heeft de klant het niet opgehaald, en is het retour naar mij gestuurd, vandaag heb ik dit mogen ontvangen.

Nu blijkt dat de klant op reis was...

Op zich zou ik zeggen: niet mijn probleem, maar ik vrees dat dit wel mijn probleem is.
Dus de vraag: wat zijn mijn rechten in deze situatie?
Ik neig om de klant opnieuw de verzendkosten te laten betalen (wat op zich nog steeds een mooie commerciële geste is, aangezien ik ze nu sowieso al 3x mag betalen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 aug 2022 22:35

strikt genomen hebt ge gedaan wat ge moet doen.

klant weet wanneer hij op reis gaat, afzender weet dat niet.

klant had iemand anders (familie, vrienden, kennis, . . .) de volmacht kunnen geven om het pakje af te halen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 aug 2022 09:07

Staat er niet in uw standaard verkoopsovereenkomst wat u doet met geretourneerde bestellingen ?

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#4 , 18 aug 2022 13:27

Staat er niet in uw standaard verkoopsovereenkomst wat u doet met geretourneerde bestellingen ?
Deze situatie heb ik nog nooit meegemaakt, en had mij er ook niet op voorzien.
Er is een verschil tussen een klant die een pakket weigert (en dus in feite beroep doet op het herroepingsrecht als het ware) en deze situatie.

In de verkoopsvoorwaarden staat wel deze clausule vermeld:
"Het risico wegens verlies of beschadiging gaat over op de Klant vanaf hij (of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is) de goederen fysiek in bezit heeft gekregen."
Maar als ontvanger zou ik dan beargumenteren dat een postpunt nog steeds telt als de vervoerder, en niet als de door mij aangewezen derde partij.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 aug 2022 16:15

Verkoopsvoorwaarden aanvullen dus :wink:

Kali
Berichten: 762

#6 , 18 aug 2022 16:52

Misschien nog een bijkomende vraag, heeft de klant besteld en werd dit pakket direct verzonden (en was uw klant dan op reis), of heeft de klant besteld, duurde het dan ettelijke dagen/ weken voor verzending en was de klant dan op reis?

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#7 , 22 aug 2022 12:31

Na de bestelling heeft het 2 weken geduurd eer het verzonden geraakte.
Termijn die ook in de verkoopsvoorwaarden staat, voor bepaalde items die standaard niet op stock liggen.

Terug naar “Handelspraktijken”