Betaaltermijn tussen bedrijven

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Betaaltermijn tussen bedrijven

#1 , 24 jun 2022 19:51

Hoi iedereen,

Ik ben sinds kort bezig in onderaanneming voor een bouwfirma, betalingstermijn is 30 dagen einde maand nu is mijn vraag zijn zij al over tijd of hebben zij nog tijd om te betalen?

Situatie: werken uitgevoerd van 19 april tot en met 9 mei, ik heb gefactureerd op 11 mei.

Vandaag zijn wij 24 juni

Dus dien ik nog te wachten op betaling of is dit al te laat?

Bedankt! Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1138

#2 , 24 jun 2022 20:03

30 dagen einde maand
11 mei +30 dagen = 11 juni
Einde maand wordt dan 30 juni is uiterste betaaldag. (indien instant betaling)

Waarom ben je akkoord gegaan met deze regeling ?
Je had bv kunnen zeggen dat jouw betalingsvoorwaarden voorrang hebben op deze van hen.
Je bent niet verplicht om hiermee akkoord te gaan , wel kans dat je het werk niet moet uitvoeren.
Wat staat er op JOUW offerte of aannemingscontract en factuur van betalingstermijn?

Tip
zet niet betalingstermijn +30 dagen maar zet duidelijk te betalen VOOR 11 juni 2022
.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2022 20:12

Betalingstermijn 30 dagen einde maand is inderdaad eind juni.

Zoals ook met voorbeelden uitgelegd in je post van april.

Reclame

lukasi
Berichten: 1138

#4 , 25 jun 2022 09:33

Dat topic heb ik niet gezien/gelezen.
Echter TS verward wat de btwwetgeving zegt over de uiterste datum voor het OPMAKEN van een factuur en over de uiterste datum voor de BETALING van die factuur.
Zijn twee totaal verschillende zaken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2022 10:42

de wetswijziging aan de Wet Betalingsachterstand van 14 augustus 2021 (met inwerkingtreding op 1 februari 2022)
Bij handelstransacties tussen ondernemingen (b2b) bedraagt de betalingstermijn in principe 30 dagen conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (zgn. ‘Wet Betalingsachterstand’).

Eerst en vooral kan deze betalingstermijn momenteel conventioneel worden verlengd tot maximaal 60 kalenderdagen. Door contractueel de factuurdatum (en dus de startdatum van de betalingstermijn) overeen te komen, wordt de maximale betalingstermijn vaak kunstmatig gerekt.

Wet van 14 augustus 2021
gepubliceerd op 30 augustus 2021
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2022 10:46

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”