Betalingstermijn in onderaanneming

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Betalingstermijn in onderaanneming

#1 , 20 apr 2022 22:50

Hey iedereen,

Ik ben werkzaam als zelfstandige in de bouw, nu werd ik benaderd door een grote speler in de sector en heeft mij alle voorwaarde gestuurd en deze leken mij redelijk. Buiten de betalingstermijnen is er iemand die dit begrijpt en hoelang ik op een betaling dien te wachten?

Op de algemene voorwaarden staat er:

Wat de btw-wetgeving betreft geldt er een duidelijke facturatietermijn. Daar is het nl. de regel dat u uiterlijk de 15de van de maand,die volgt op het einde van de werken, gefactureerd moet hebben.
 Facturen worden betaald 30 dagen einde maand.
!!!

En in de mail zelf staat: Betalingstermijn : 30 d/maand

Iemand?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2022 05:24

Betalingstermijnen B2B worden gewoonlijk uitgedrukt ofwel in “factuurdatum + x dagen”, ofwel in “einde maand + x dagen”.

Hier is het einde maand 30 dagen. Eender wanneer in een maand gefactureerd is, wordt de factuur tegen het eind van de maand hierop betaald. Zo moet het bedrijf maar 1 keer per maand alle facturen van zijn onderaannemers betalen.

Bv. Werken eindigen op 20 april. U moet gefactureerd hebben tegen ten laatste 15 mei. Factuur wordt betaald tegen eind juni.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2022 20:46

Betalingstermijnen B2B worden gewoonlijk uitgedrukt ofwel in “factuurdatum + x dagen”, ofwel in “einde maand + x dagen”.

Hier is het einde maand 30 dagen. Eender wanneer in een maand gefactureerd is, wordt de factuur tegen het eind van de maand hierop betaald. Zo moet het bedrijf maar 1 keer per maand alle facturen van zijn onderaannemers betalen.

Bv. Werken eindigen op 20 april. U moet gefactureerd hebben tegen ten laatste 15 mei. Factuur wordt betaald tegen eind juni.
Oké bedankt! Stel nu ik heb een opdracht van 5 dagen, startend op 1 juni tot en met 5 juni. En ik factureer voor 15 Juni, wilt het dan zeggen dat zij de betaling da gaan uitvoering de 30ste juni?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2022 20:55

Nee, eind juli. Altijd minstens een volle maand.

Als je werken eindigen op 5 juni en je zou tussen 1 juli en 15 juli factureren (voor 15e van volgende maand), hebben ze tot eind augustus om te betalen.

Terug naar “Handelspraktijken”