Bedrijfswagen aangekocht onder misleidende CO2-waarden

sciper
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen aangekocht onder misleidende CO2-waarden

#1 , 11 mar 2022 09:58

Het betreft de aankoop van een bedrijfswagen. Tijdens het verkoopproces, werd een fiscale simulatie gemaakt op basis van de CO2-waarde volgens de NEDC 2.0 norm. Deze waarde werd ook vermeld op de bestelbon/koopovereenkomst, naast de hogere WLTP-waarden.

Ik heb begrepen dat producenten verplicht zijn om de WLTP-norm te gebruiken, maar dat ze optioneel ook de fiscaal interessantere NEDC 2.0 norm mogen hanteren. Doordat beide normen steeds werden vermeld op alle documenten, werd dan ook de impressie opgewekt dat beide normen op het gelijkvormigheidsattest van de wagen zouden staan.

Bij levering van het voertuig bleek echter enkel de hogere WLTP-waarden op het gelijkvormigheidsattest te staan. Mijn verzoek om ook de NEDC 2.0 waarden toe te voegen werden bestempeld als "onmogelijk".

Heb ik hier enig verhaal tegen? Is er iets dat ik kan ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Masty
Berichten: 88

#2 , 12 mar 2022 10:57

U kan bij de invoerder van dat merk wagens uw vraag stellen.
Gelijkvormigheidsattesten worden niet zomaar aangepast door er iets bij te zetten.
U zal een geheel nieuw gelijkvormigheidsattest moeten aanvragen als u die waarden er op wil en dat zal zeker en vast niet gratis zijn.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 12 mar 2022 11:35

Tijdens het verkoopproces, werd een fiscale simulatie gemaakt op basis van de CO2-waarde volgens de NEDC 2.0 norm. Deze waarde werd ook vermeld op de bestelbon/koopovereenkomst, naast de hogere WLTP-waarden.

Ik heb begrepen dat producenten verplicht zijn om de WLTP-norm te gebruiken, maar dat ze optioneel ook de fiscaal interessantere NEDC 2.0 norm mogen hanteren. Doordat beide normen steeds werden vermeld op alle documenten, werd dan ook de impressie opgewekt dat beide normen op het gelijkvormigheidsattest van de wagen zouden staan.

Bij levering van het voertuig bleek echter enkel de hogere WLTP-waarden op het gelijkvormigheidsattest te staan. Mijn verzoek om ook de NEDC 2.0 waarden toe te voegen werden bestempeld als "onmogelijk".
Ik begrijp hieruit dat de opgegeven CO2 waarden niet misleidend zijn. U had -ten onrechte- begrepen dat ze niet de verplichte, maar een voor u interessantere norm zouden hanteren. Twee normen samen hanteren kan nu eenmaal niet. Kortom : de wet is gewoon gevolgd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 mar 2022 09:42

Er was fiscaal een overgangsperiode van fantasie-waarden volgens NEDC naar hogere en meer realistische WLTP waarden.

Die is al een jaar voorbij in VL ...

https://www.qpsaccountants.be/nl/blog/8 ... euwe-wagen


Voor voertuigen reeds getest onder WLTP werd hiervoor een fake "NEDC 2.0" waarde berekend en fiscaliteit werd mee daarop berekend.


Wat op uw CoC staat, is wat er wettelijk gezien op moet staan en het resultaat van de goedkeuringsprocedure.

Fiscale (overgangs)regelingen staan daar los van.

sciper
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2022 09:23

Ik begrijp hieruit dat de opgegeven CO2 waarden niet misleidend zijn. U had -ten onrechte- begrepen dat ze niet de verplichte, maar een voor u interessantere norm zouden hanteren. Twee normen samen hanteren kan nu eenmaal niet. Kortom : de wet is gewoon gevolgd.

Hierin bent u fout. Twee normen hanteren is weldegelijk mogelijk. De WLTP is verplicht te vermelden; de NEDC2.0 mag er optioneel ook bijstaan. Zie hieronder het antwoord van de fiscus.
Concreet zal de belastingplichtige zelf mogen kiezen (!) welke waarde hij voor de fiscaliteit (VAA en fiscale aftrek) zal gebruiken (WLTP of NEDC 2.0) indien voor zijn auto een waarde vermeld is in beide velden van het gelijkvormigheidsattest (de gecombineerde uitstootwaarde bij veld 49.1 voor de NEDC-waarde, bij veld 49.4 voor de WLTP-uitstoot). Voor alle auto’s sinds 2018 kan de belastingplichtige dus zelf kiezen of hij de WLTP- of NEDC 2.0-waarde doorgeeft aan de overheid.

sciper
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2022 14:38

Ondertussen heb ik iets meer informatie van de hoofdzetel mogen ontvangen.

Blijkbaar heeft er een verandering van typegoedkeuring plaatsgevonden van mijn voertuig op 1/11/2021, waarbij ook de overgang van NEDC 2.0 én WLTP naar enkel WLTP op dit type heeft plaatsgevonden.

Ik vind dat dit mijn verhaal net sterker maakt aangezien mijn wagen normaal geleverd werd in augustus 2021, vervolgens uitgesteld werd naar oktober 2021 om finaal in januari 2022 pas geleverd te worden. Het is dus bij dat laatste uitstel dat er ineens een andere typegoedkeuring van kracht was. Ik ben echter nooit op de hoogte gesteld geworden van deze wijziging. Bovendien had ik het recht om mijn bestelling te annuleren na het eerste uitstel, wat ik eventueel wel had kunnen overwegen moest ik deze informatie geweten hebben.

Terug naar “Handelspraktijken”