Vervroegd aankopen renting voertuig

Patrick76
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vervroegd aankopen renting voertuig

#1 , 26 feb 2022 12:32

Wij willen een aantal van onze Renting voertuigen vervroegd aankopen, wij zijn inmiddels 4 jaar klant bij dit Renting bedrijf met 16 voertuigen, 2 zijn reeds al aangekocht van hun.

Nu willen wij een voertuig aankopen welke een looptijd had van 48 maanden, er zijn 26 maanden verstreken en er blijven er 22 over, ik betaal voor het voertuig 1250,00 per maand inclusief wegentax.. biv.. rente, het onderhoud en verzekering is in ons eigen beheer, aan het einde van de looptijd blijft er een som over van 14500 om de auto aan te kopen, nu hebben wij net als bij de vorige voertuigen een prijs opgevraagd die erg hoog uitkwam, hun verklaring is dat ze hun bank 4 maanden boete moeten betalen als de contracten verbroken worden, echter.. ik heb aangegeven dat ik 22x 1250,00 euro wil betalen.. dat zijn dus alle maandtermijnen inclusief alle kosten... plus de 14500 aankoop voertuig.. de firma heeft dus geen cent schade.. ze ontvangen zelfs 2 jaar wegentax die ze niet meer hoeven af te dragen...en hebben hun geld ook 2 jaar eerder ontvangen.. zelfs inclusief de rente.
Nu rekenen ze ons 5000 euro extra kosten door.. nu snap ik niet waarom ze kosten doorberekenen terwijl ze nu direct het gehele bedrag volgens contract.. dus alle maandtermijnen plus afkoop kunnen ontvangen in plaats van over 22 maanden.. er is geen schade aan hun kant.. ook onze accountant vond dit een rare berekening.
De Clausule 4 maanden is bedoeld voor als het contract beëindigd wordt.. ze het voertuig vroegtijdig terug krijgen... ze omzet verlies hebben.. maar daar is hier in geen enkel geval sprake van.

Wat is mijn recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 26 feb 2022 14:00

Zou het kunnen dat de rentingmaatschappij op haar beurt contracten heeft (financiering of dergelijke...) met derde partijen, waarbij ze zonder zelf omzetverlies te lijden, toch schadevergoeding moeten betalen omdat de voertuigen niet meer "in pand" blijven , dus juridisch vroegtijdig van eigenaar veranderen?

Patrick76
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2022 14:30

Dat weet ik dus niet! ook de bank heeft in deze normaal gesproken direct hun geld plus de rente die ze berekend hadden! we betalen ook de rente over de termijn terwijl de voertuigen eerder weg zijn.
We hebben bij hun eerder voertuigen vroegtijdig uit de Renting gehaald en hierbij gaven ze aan dat wij maar 1000 euro moesten betalen, dit hebben we wel gedaan.
Toen we aangaven dat we het uit gingen laten zoeken omdat het ons vreemd leek, gaf de zoon van de baas aan dat ik dan moest weten dat ik niet meer 4 maanden extra kan betalen maar hij ineens max 40% van de koopsom gaat rekenen als schadevergoeding (zie dat als chantage).

Reclame

Patrick76
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2022 14:31

Het bedrijf heeft ook een autobedrijf in exclusieve auto's, hij is uit hun eigen stal gehaald... de auto stond in hun showroom en hebben ze in Renting gezet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 feb 2022 00:38

Simpelste oplossing: contract laten verder lopen

Je zou behoorlijk gek zijn om extra te betalen voor hetzelfde

En veranderen van renting firma ...

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2022 10:22

Ik begrijp dan niet in wat voor situatie dit voor jullie economisch gezien dan de beste situatie kan zijn.

Juridisch gezien zal wel voorzien zijn dat je dit niet zomaar tijdens de looptijd kan opzeggen.

Terug naar “Handelspraktijken”