Fiscaliteit afgeschreven auto

Hao
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Fiscaliteit afgeschreven auto

#1 , 06 feb 2022 17:49

Ik heb een vrij beroep en ben btw plichtig. De auto is ingeschreven op mijn persoonlijke naam en afgeschreven op 5 jaar.
Mijn vraag is: kan ik een nieuwe aanschaffen en afschrijven. Kan ik de oude op mijn naam laten
staan. Uiteraard ga ik geen onderhoudskosten, noch tankkosten meer in rekening brengen. In feite verkoop ik de wagen dus niet......en moet er dus geen factuur gemaakt worden .....
Ik las volgende opmerking in 'Tips en Advies Indicator) :

" Afgeschreven auto voor eigen gebruik houden.....
Tweede wagen. Als u een nieuwe auto koopt, bent u natuurlijk niet verplicht om uw “oude” van de hand te doen en kan hij bv. nog goed van pas ko­men als tweede wagen. Heeft dat echter ook fiscale ge­volgen ?

Geen probleem. In dat geval hoeven er geen BTW en belastingen betaald te worden. U stopt ge­woon met de kosten van de auto af te trekken en de BTW op bv. de onderhoudsfacturen te re­cu­pe­re­ren en uw huisgenoten kunnen dan zonder problemen met de auto rondtoeren."



Zijn er zelfstandigen die deze werkwijze al hebben toegepast?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding