Geen contract, klant negeert me

VNG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geen contract, klant negeert me

#1 , 01 feb 2022 16:12

Ik heb voor iemand op vertrouwen gewerkt (dus geen contract opgesteld) als zelfstandige, heb er drie dagen (29 u) gewerkt en toen werd er moeilijk gedaan over mijn tarief, maar ik moest nog factureren.

Hun kant van het verhaal: ik zou het computerprogramma onvoldoende beheersen waardoor ik toch niet mijn gebruikelijke tarief kan factureren.
Mijn kant van het verhaal: ik moest dingen doen waarvan ze wisten dat ik het nog niet kon + ik kan het computerprogramma inderdaad nog niet 100%, maar ze gebruiken het zéér simplistisch waardoor ik vind dat de vertraging ligt aan de gebruikelijke inwerkperiode + het feit dat ik alleen maar dingen moest doen die nieuw waren voor mij.

Ik heb dan geprobeerd via mail (bewijs) tot een compromis te komen (en heb ook toegevoegd dat ik pas terug wil gaan wanneer dit uitgeklaard is.. m'n andere klant had me nl. inmiddels nodig op de dag dat ik normaal terug zou gaan en die afspraak kon niet verzet worden), maar ik kreeg geen reactie meer. Ik heb bijgevolg de samenwerking stopgezet, vermeld hoeveel uren ik aan elk aspect gewerkt heb en gevraagd wat ze dan voorstellen als betaling.
Nog steeds geen reactie, misschien had ik dit moeten verwachten..

Wat moet ik nu doen? Of heb ik (naast het niet maken van een contract) een fout gemaakt waardoor ik nu de gewerkte uren kwijt ben?
Het enige van bewijs dat ik heb zijn documenten (waar ik aan gewerkt heb die ik anders niet had kunnen hebben) en mails; maw enkel een begin van een bewijs.

Dankjewel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 01 feb 2022 17:30

Tja. Zonder contract en afgetekende prestatiestaat wordt het mi moeilijk. Begin al eens met een factuur op te sturen en op hun reactie daarop te wachten. Als ze de factuur protesteren rest je de rechtbank. Als ze de factuur niet protesteren kan je een invorderingsprocedure starten.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2022 17:40

Inderdaad factuur sturen voor je gewerkte uren. Laat hen dan maar eerst reageren.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2022 10:18

Toch opletten :

geen contract
klant niet tevreden over het werk
datum afspraak niet nagekomen
geeft zelf toe dat u nog niet bekwaam genoeg bent om de opdracht uit te voeren, gebrek aan kennis
u heeft zelf de samenwerking opgezegd

u kunt natuurlijk een factuur opsturen ( zie Sirkii en Thomas ) en afwachten.
Zonder factuur kunt u helemaal niet reageren, of anders beschouwt men het als zwartwerk ( wat ik niet beweer ).

Of de rechtbank u gelijk zal geven om de prestaties te laten betalen ( ondanks geen goed resultaat ) ??

TIP : als zelfstandige toch uw zaken en administratie accurater opvolgen en invullen.

Terug naar “Handelspraktijken”