Administratiekost vragen bij bestelling b2b

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

Administratiekost vragen bij bestelling b2b

#1 , 19 jan 2022 10:52

Beste,
ik wil even vragen voor een Belgische webshop.
De meeste bestellingen zijn rond de 10 euro. Het is voor B2B en B2C en dus ongeveer 25% van de bestellingen vraagt men een factuur voor hun bestelling. Omdat de gemiddelde order rond de 10 euro incl. BTW. is, is mijn marge minder als ik een factuur moet opmaken. Een medewerker maakt de factuur op, dit is middels een boekhoudsysteem waar ook een kost aan hangt bij het versturen van de e-mail en dan uiteraard reken ik dan nog niet de kosten voor de boekhouder zelf om dus de factuur in te boeken.

Daarom besliste ik nadat ik het gratis deed, nu een extra optie bij het afrekenen te zetten, men kan aanvinken, ik wil een factuur (extra administratiekost 3€).

Dan de vraag, mag ik een schappelijke administratiekost van 3€vragen als het bedrag onder de 123€ Incl. BTW. ligt?

Ik las dan ook een artikel van 2002 dat dit mag. Maar of dit nog van toepassing is of werkelijke correct is weet ik niet.
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... R_EU042001

Dank u!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 jan 2022 21:41

Als het verplicht is om een factuur op te stellen (B2B dus), is het verboden om hiervoor kosten aan te rekenen.

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... en-factuur

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 19 jan 2022 23:31

Inderdaad, het opstellen van een factuur is in B2B context een wettelijke verplichting. U kan dus niet vragen wie er wel of een factuur wil via een vinkje, u moet dat gewoon doen.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2022 07:55

#2 en #3 zijn correct.

Maar u haalt aan : boekhoudsysteem en de boekhouder, en de medewerker. Dit zijn kosten die u moet verrekenen in uw kostprijs. Indien niet dan zult u niet lang boven water blijven.
U kunt in uw algemene voorwaarden ook vermelden : minimum bestellingen vanaf bv. € 20.00,
andere mogelijkheid is de aanrekening van iets hogere verzendkosten. Verzendkosten moeten ook vermeld worden in de leveringsvoorwaarden ( bv. € 2.99 ipv € 1.99 )

Kijk maar eens naar de verkoops- en algemene voorwaarden van andere webshops.

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 20 jan 2022 10:05

Bedankt voor jullie info.
De concurrentie is bikkelhard en ik probeer zo laag mogelijk te blijven. Uiteraard begrijp ik dit dat bij B2B altijd een factuur op vraag moet uitgereikt worden.
Ik zal dus inderdaad bekijken om de prijs iets naar boven te brengen, liever dan 2 sales minder en niet de wet overtreden of problemen krijgen met B2B..

Bedankt alleszins voor jullie reacties.

Het is ook niet mogelijk om in de Algemene voorwaarden te zetten, vanaf 15 euro kan u een factuur op vraag ontvangen? Waarschijnlijk niet eh.. :?

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 20 jan 2022 10:09

Bedankt voor jullie info.
De concurrentie is bikkelhard en ik probeer zo laag mogelijk te blijven. Uiteraard begrijp ik dit dat bij B2B altijd een factuur op vraag moet uitgereikt worden.
Ik zal dus inderdaad bekijken om de prijs iets naar boven te brengen, liever dan 2 sales minder en niet de wet overtreden of problemen krijgen met B2B..

Bedankt alleszins voor jullie reacties.

Het is ook niet mogelijk om in de Algemene voorwaarden te zetten, vanaf 15 euro kan u een factuur op vraag ontvangen? Waarschijnlijk niet eh.. :?
Nogmaals, het is hier niet op vraag. U bent altijd verplicht een factuur op te maken bij B2B verkopen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jan 2022 10:12

Bedankt voor jullie info.
De concurrentie is bikkelhard en ik probeer zo laag mogelijk te blijven. Uiteraard begrijp ik dit dat bij B2B altijd een factuur op vraag moet uitgereikt worden.
Ik zal dus inderdaad bekijken om de prijs iets naar boven te brengen, liever dan 2 sales minder en niet de wet overtreden of problemen krijgen met B2B..

Bedankt alleszins voor jullie reacties.

Het is ook niet mogelijk om in de Algemene voorwaarden te zetten, vanaf 15 euro kan u een factuur op vraag ontvangen? Waarschijnlijk niet eh.. :?
Met de algemene voorwaarden : leveringsvoorwaarden ( verzendingskosten ) bestelvoorwaarden ( minimum aankoop bedrag ).

Zie dan ook reactie LeenW en neem van mij aan om uw business levendig te houden; kostprijs incalculeren ( verkoopprijs ).

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 20 jan 2022 10:16

En wat met retour kosten??? Zeker wat consumentenrechten betreft kan dat zwaar doorrekenen in uw kosten.

fuzzy30
Topic Starter
Berichten: 42

#9 , 20 jan 2022 10:24

Beste,
Ik begrijp het rond kostprijs incalculeren en verplichting.

het gaat hier om een digitaal product, misschien zijn daar andere regels voor.. Misschien moest ik dit in het begin verteld hebben. Dus eigenlijk zijn er geen verzendkosten omdat alles onmiddellijk via e-mail verzonden wordt binnen de minuut.

Ik ga onmiddellijk mijn programmeur aan het werk zetten om de administratiekost uit te zetten.

Bedankt

Terug naar “Handelspraktijken”