sponsoring ontvangen als particulier

vw_speedsterke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee
Locatie: Pelt

sponsoring ontvangen als particulier

#1 , 01 jan 2022 09:50

goede dag,
Mijn 2 kinderen gaan dit jaar meedoen aan motorcross wedstrijden. Nu zijn wij opzoek naar wat sponsoring om deze dure sport wat te ondersteunen.
Ik heb al enkele geinteresseerde zelfstandigen... Nu heb ik ook al 2x de vraag gekregen om een sponsoringsfactuur te maken. Nu ben ik zelf geen zelfstandige, een vzw of wat dan ook, dus ik kan dit niet maken...

Maar hoe zit dit nu juist? Als een zelfstandigen ons wil sponsoren moet hij daar een factuur van hebben om dit te kunnen inbrengen? Het gaat hier over kleine sponsorbedragen. de ene wil 50€ sponsoren en de andere 200€. Ik heb ook iemand die 300€ heeft gesponsord en voor hem was het genoeg om het geld over te schrijven naar mijn rekening met de vermelding dat het over sponsoring gaat, maar klopt dit ook, want ik snap wel dat ze graag dit ook kunnen inbrengen. Dus ik wil het voor hun ook op een correcte manier doen

we laten de sponsors hun naam/logo drukken op onze shirts, motoren en camionet. Maken ook reclame op onze fb pagina. Dus denk dat er genoeg bewijs is dat wij reclame maken voor onze sponsors.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 01 jan 2022 10:13

Reclame maken is een dienst onderworpen aan de btw, u gaat dus zelfstandige moeten worden en zich in orde stellen met de btw-wetgeving.

vw_speedsterke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee
Locatie: Pelt

#3 , 01 jan 2022 11:11

dus alle sporters die een individuele sport doen, die sponsors op hun kleren dragen, die moeten volgens u zelfstandige zijn? dit lijkt mij toch niet logisch... en een kind kan geen zelfstandige zijn

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 01 jan 2022 11:45

Vaak zit er dan een vzw achter, dan kunnen er btw-vrijstellingen (artikel 44 btw-wetboek) ingeroepen worden.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jan 2022 12:12

Als particulier kunt en mag u geen factuur, bonnetje of kassabon uitschrijven ( kan trouwens ook niet, u bent geen ondernemer of zelfstandige ).

Oplossing : is een kwitantie.

Hieronder een voorbeeld hoe het moet :



KWITANTIE

Betaald door ....................................Naam bedrijf, winkel, onderneming
......................................................... + volledig adres

Bedrag ............................................ .. euro €

Betaald voor....................................... bv. sponsoring of ...

Betaald aan.......................................Uw naam of de naam ontvanger
.........................................................+ volledig adres

Plaats van betaling...........................bv. uw gemeente of elders

Datum..............................................01.01.2022

Handtekening.................................Naam en handtekening ontvanger sponsor bedrag



Dit document kan u aan de betrokken mecenas bezorgen en is voldoende voor zijn boekhouding.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 01 jan 2022 12:23

Als particulier kunt en mag u geen factuur, bonnetje of kassabon uitschrijven ( kan trouwens ook niet, u bent geen ondernemer of zelfstandige ).

Oplossing : is een kwitantie.

Hieronder een voorbeeld hoe het moet :



KWITANTIE

Betaald door ....................................Naam bedrijf, winkel, onderneming
......................................................... + volledig adres

Bedrag ............................................ .. euro €

Betaald voor....................................... bv. sponsoring of ...

Betaald aan.......................................Uw naam of de naam ontvanger
.........................................................+ volledig adres

Plaats van betaling...........................bv. uw gemeente of elders

Datum..............................................01.01.2022

Handtekening.................................Naam en handtekening ontvanger sponsor bedrag



Dit document kan u aan de betrokken mecenas bezorgen en is voldoende voor zijn boekhouding.
Doch hier is het geen mecenas, want er wordt in de vorm van publiciteit een tegenprestatie geleverd. Dan lijkt vzw en facturatie mij de correcte oplossing.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jan 2022 13:10

Als particulier kunt en mag u geen factuur, bonnetje of kassabon uitschrijven ( kan trouwens ook niet, u bent geen ondernemer of zelfstandige ).

Oplossing : is een kwitantie.

Hieronder een voorbeeld hoe het moet :



KWITANTIE

Betaald door ....................................Naam bedrijf, winkel, onderneming
......................................................... + volledig adres

Bedrag ............................................ .. euro €

Betaald voor....................................... bv. sponsoring of ...

Betaald aan.......................................Uw naam of de naam ontvanger
.........................................................+ volledig adres

Plaats van betaling...........................bv. uw gemeente of elders

Datum..............................................01.01.2022

Handtekening.................................Naam en handtekening ontvanger sponsor bedrag



Dit document kan u aan de betrokken mecenas bezorgen en is voldoende voor zijn boekhouding.
Doch hier is het geen mecenas, want er wordt in de vorm van publiciteit een tegenprestatie geleverd. Dan lijkt vzw en facturatie mij de correcte oplossing.
LeenW,

Absoluut mee akkoord. Want het gaat dan stilaan toch de bedoeling zijn van grotere bedragen en investeringen in materiaal en dergelijke. Ook zijn bij die wedstrijden vergoedingen of prijzen te verdienen ? Hobby of grotere ambities ? En welke toekomstplannen ? De ouders kunnen desnoods een VZW oprichten voor de sport van hun kids, en mogelijks gelijkgezinden hierin betrekken ( andere crossers ).

Met die kwitantie wou ik TS een huidige uitweg bieden gezien het in het prille begin is en de bedragen nog zeker niet oplopen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jan 2022 13:24

https://justice.belgium.be/sites/defaul ... /devzw.pdf

De vzw schept allerlei mogelijkheden indien de motorcross microbe van de kids ambitieus is en toekomst gericht. Brengt wel administratie met zich mee. Zie brochure.

vw_speedsterke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee
Locatie: Pelt

#9 , 01 jan 2022 13:51

in de jeugdbond zijn er geen geld prijzen te winnen.
Wij als starters gaan ook geen grote geldbedragen krijgen van sponsors, dit is alleen maar voor die gene die echt aan de top rijden.
wat onze doelen zijn dat zal er juist afhangen hoe de kinderen vorderen en of ze het ook gaan blijven doen, nu is het enkel voor de hobby

dat ik geen factuur, bonnetje of kassabon kan uitschrijven daar was ik mij uiteraard van bewust.
dus zo'n kwitantie zou voldoende zijn, pak voor bedragen onder de 500€?
om nu al meteen een vzw op te starten voor onze 2 kinderen dat zie ik precies niet zitten met alles wat daar bij komt kijken...
maar met zo'n vzw, kan ik dan ook zelf btw aftrekken op onderdelen,brandstof,.... ik ken daar gewoon te weinig van van deze zaken

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 01 jan 2022 17:04

Het gaat hem niet om de bedragen, maar om de regelmaat. Artikel 4 van het btw-wetboek zegt immers:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in het Wetboek zijn omschreven.

Als ik het goed begrijp, zal de publiciteit hier bijna continue gemaakt worden door middel van de t-shirts en website.


De reden dat ik de vzw aanraad, is omdat u dan via Artikel 44 van het btw-wetboek voor een vrijstelling kan gaan. Dat kan niet als u dit als eenmanszaak zou doen. Bovendien zou dit dan ook invloed hebben op uw personenbelasting. Dus mits een vzw moet u zich niet druk maken in het btw-verhaal. De rest van de boekhouding is dan vrij eenvoudig.

Terug naar “Handelspraktijken”