Bedrijf niet BTW plichtig maar wel factuur met BTW

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

Bedrijf niet BTW plichtig maar wel factuur met BTW

#1 , 30 nov 2021 11:45

Ik heb van een bedrijf, die diensten hebben uitgevoerd, een factuur gekregen waar BTW mee wordt aangerekend. Bij het ingeven van het bedrijf in mijn boekhoudpakket krijg ik de melding dat ze een vrijstelling hebben op BTW aangifte.
Dit heb ik ook nagekeken via InterVAT en het bedrijf (eenmanszaak) heeft als BTW regima: VR (vrijgesteld van indiening van aangiften ingevolge een omzet lager dan25.000,00 €).
De factuur heb ik reeds betaald (inclusief het BTW bedrag) maar wat zijn de gevolgen voor mij? Ga ik bij een BTW/Belasting controle hiermee last hebben? Kan ik de BTW terugvorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 30 nov 2021 11:54

Er is hier nog de mogelijkheid dat het bedrijf ten tijde van de facturatie nog onder de normale regeling viel en nu niet meer, of dat ze sinds kort de drempel van 25.000 euro hebben overschreden en hierdoor reeds btw moeten aanrekenen ook al staan ze nog op VR regeling. Best eens navragen bij die leverancier.

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 30 nov 2021 12:18

Leverancier gebeld maar dit zegt dat volgens boekhouder alles in orde is...

De factuur is van gisteren, de kans dat InterVAT niet up-to-date is, is inderdaad een mogelijkheid. Ik hou het nog even in de gaten.

Maar stel nu dat het effectief zo is dat ze BTW aanrekenen en vrijgesteld zijn. Wat zijn de gevolgen voor mij?

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 30 nov 2021 12:24

Leverancier gebeld maar dit zegt dat volgens boekhouder alles in orde is...

De factuur is van gisteren, de kans dat InterVAT niet up-to-date is, is inderdaad een mogelijkheid. Ik hou het nog even in de gaten.

Maar stel nu dat het effectief zo is dat ze BTW aanrekenen en vrijgesteld zijn. Wat zijn de gevolgen voor mij?
Niet-verschuldigde btw is niet aftrekbaar. Dus in theorie kan de btw controleur uw aftrek verwerpen en dan moet u de reeds betaalde btw zien terug te krijgen bij de leverancier.

Ik zou dus nogmaals horen bij de leverancier of hij inderdaad recent van of naar VR regeling is veranderd, en het geen geval is van "bijzonder toegestane winst".

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2021 14:38

Een firma die minder dan € 25000.00 omzet heeft, is niet verplicht vrijstelling van BTW aan te vragen. Het mag maar is geen verplichting. Dus mag zulke firma BTW aanrekenen en aftrekken. Is hun keuze, en heeft dus geen uitwerking op u.

Wat maakt het voor u toch uit : leverancier rekent BTW = bij af te trekken BTW aangifte.
U factureert met BTW = te betalen op BTW aangifte = nuloperatie. Waarvan dan wakker liggen.

Zie wel dat de factuur niet volledig is ingeboekt ( met BTW -) in de kosten, of aankopen

gebrnaam
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2021 14:28

Ik dacht dat een bedrijf dat de btw vrijstelling gebruikt op zijn factuur een vermelding moet maken "btw vrijstelling kleine ondernemingen"

Terug naar “Handelspraktijken”