overeenkomst met marketing bureau

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

overeenkomst met marketing bureau

#1 , 21 nov 2021 07:52

Half maart 2021 neemt mijn bedrijf een marketingbureau onder de arm.
Het marketing bureau stelt voor om een samenwerking op te starten van 1 jaar met een proefperiode van 6 maanden, met maandelijks abonnement facturen. Mijn akkoord hiervoor wordt gegeven met een “OK” per mail, zonder meer.
Na 6 maanden en 3 dagen geef ik aan dat ik niet in een jaarcontract wil stappen en dat de proefperiode dus beëindigd is en dus ook onze overeenkomst.
Het marketing bureau geeft aan dat ik binnen die 6 maand had moeten aangeven om te stoppen en dat het contract nu verder loopt.
Ondertussen is mijn vertrouwen dermate beschadigd dat ik onmogelijk nog met hen kan samenwerken. Ze sturen me maandelijks een factuur waarop ik reply: “deze factuur wordt geprotesteerd”.
Ze dreigen om naar de rechtbank te gaan. Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan want:
• Er is zelfs nooit een getekend contract gemaakt enkel een “ok” per mail.
• Enkele dagen na die 6 maanden gaf ik aan te willen stoppen.
Hoe sterk staat het marketing bureau en wat kan ik nog extra doen?

Dank voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 21 nov 2021 08:59

Wat is dan wel uw definitie van een contract? Er was een voorstel (mail?) en u antwoordt OK. Daar is toch niets verkeerd te verstaan?

En er wordt gesproken van een "proefperiode " van 6 maand, in een jaarcontract. Ik begrijp daaronder dat het proefcontract ZES maand duurt, en dat het dan omgezet is in een jaarcontract; u presteert het om zelf die zes maand te laten voorbijgaan, en pas daarna, lees "te laat" , laat u weten dat de proefperiode beëindigd is.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2021 09:05

TS : het marketingbureau is in zijn recht. U moet de proefperiode beëindigen voor de laatste dag van de 6 maanden. En geeft zelf aan dat het 6 maanden en 3 dagen was = te laat.
U moet dus het jaarcontract uitdoen.
U heeft het contract bevestigd per mail met OKE = ook al niet zo zakelijk.

Ik denk dat u tamelijk zwak staat en in de toekomst toch eens een striktere administratie er op na houden. Bevestiging met oké = niet zo zakelijk. En einddata opvolgen of vervaldagen is een must in een goed lopend bedrijf.

Zie ook Bosprocureur was mij netjes voor.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2021 09:54

Ze sturen me maandelijks een factuur waarop ik reply: “deze factuur wordt geprotesteerd”.
Dit is geen geldig protest. U moet ook zeggen waarom u meent dat de factuur niet moet betaald worden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2021 10:07

Wat is dan wel uw definitie van een contract? Er was een voorstel (mail?) en u antwoordt OK. Daar is toch niets verkeerd te verstaan?

En er wordt gesproken van een "proefperiode " van 6 maand, in een jaarcontract. Ik begrijp daaronder dat het proefcontract ZES maand duurt, en dat het dan omgezet is in een jaarcontract; u presteert het om zelf die zes maand te laten voorbijgaan, en pas daarna, lees "te laat" , laat u weten dat de proefperiode beëindigd is.
In hun voorstel staat letterlijk dat ik na 6 maanden kan beslissen of ik al dan niet in een jaarcontract stap. Ik ben letterlijk akkoord gegaan met de proefperiode van 6 maanden. Dergelijke samenwerkingen zijn vooral gebaseerd op een goede verstandhouding en vertrouwen. Ik heb natuurlijk niet het hele dossier hier gezet, want dat brengt ons te ver, maar het was wel degelijk de bedoeling dat we na 6 maanden zouden evalueren, maar zij hebben dat niet gedaan.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2021 10:08

Dit is geen geldig protest. U moet ook zeggen waarom u meent dat de factuur niet moet betaald worden.
Ik veronderstel aangetekend met motivatie?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2021 10:18

Aangetekend is niet verplicht, maar wel sterk aangeraden. Wel duidelijk vermelden waarom u niet betaalt.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2021 10:21

Aangetekend is niet verplicht, maar wel sterk aangeraden. Wel duidelijk vermelden waarom u niet betaalt.
Ik stel mijn brief als volgt op (namen vervangen door xxx en YYYY).

Geachte,
Betreft uw facturen 0000 en 0000

Deze facturen worden formeel geprotesteerd.
Er staat geen enkele prestatie tegenover deze facturen.
XXX probeert een jaarcontract of te dwingen, doch hiervan is geen sprake. Er werd nooit een formeel jaarcontract ondertekend; er werd enkel een goedkeuring gegeven voor een proefperiode van 6 maanden waarin duidelijk vermeld staat: “Daarna beslis je of je in een jaarcontract stapt of niet.”.
Deze laatste goedkeuring werd nooit gegeven.
Meer nog, 6 maanden (15/03/2021 – 15/09/2021) na de start werd er door YYYY aangegeven hier niet mee verder te willen gaan.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2021 10:38

Aangetekend is niet verplicht, maar wel sterk aangeraden. Wel duidelijk vermelden waarom u niet betaalt.
Ik stel mijn brief als volgt op (namen vervangen door xxx en YYYY).

Geachte,
Betreft uw facturen 0000 en 0000

Deze facturen worden formeel geprotesteerd.
Er staat geen enkele prestatie tegenover deze facturen.
XXX probeert een jaarcontract of te dwingen, doch hiervan is geen sprake. Er werd nooit een formeel jaarcontract ondertekend; er werd enkel een goedkeuring gegeven voor een proefperiode van 6 maanden waarin duidelijk vermeld staat: “Daarna beslis je of je in een jaarcontract stapt of niet.”.
Deze laatste goedkeuring werd nooit gegeven.
Meer nog, 6 maanden (15/03/2021 – 15/09/2021) na de start werd er door YYYY aangegeven hier niet mee verder te willen gaan.
TS : ik volg u niet in uw redenering.
In topic vermeldt u dat u akkoord ging met een 1 jaar contract met 6 maanden proefperiode. Dus u ging volledig akkoord met het contract voorstel : zie uw OK ( wat ik een zeer zwakke besluitvorming is om een contract af te sluiten, weinig zakelijks ).
U bevestigde hiermee wel hun voorwaarden. Nu u zelf in de fout gaat, betwist u de voorwaarden. Zelfs geen argumentatie voor stopzetting ?? Weinig business gevoel.

Indien u niet voor de vervaldag van 6 maanden opzegt, is het contract van 1 jaar geldig.
De goedkeuring voor het éénjarig contract volgt uit het laattijdig opzeggen. U had binnen de termijn van 6 maanden moeten opzeggen dat u niet verder wilde met jaar contract en de samenwerking zoals overeengekomen stop zet.
En facturen per maand waar geen tegenprestaties voor staan, zijn wel geldig. Zie hiervoor ook advocaten jaarcontracten ( zij moeten ook niet alle maanden diensten verlenen, de ene maand veel een andere maand niets, maar de maandvergoeding blijft staan ).
Dat zijn abonnementscontracten per maand = de ene maand misschien veel beroep doen op hun diensten en een andere maand niets.

U moet ook eens duidelijk zulke contracten lezen en ontleden voor een simpele OK te geven.

Zal enkel van hun goodwill afhangen of zij het contract willen stopzetten en de facturen annuleren.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2021 12:21

Weinig business gevoel.



U moet ook eens duidelijk zulke contracten lezen en ontleden voor een simpele OK te geven.
Ik heb niet veel begrip voor bovenstaande opmerkingen. U oordeelt zonder hier iets van af te weten. Ik ben een kleine zelfstandige met een uitstekend business gevoel, maar misschien met te weinig juridische kennis. Mijn zaak draait door samenwerkingen met klanten en leveranciers, vooral op vertrouwen. Als dat niet wederzijds is, dan stopt het voor mij.
Misschien is dergelijk manier van zakendoen in uw ogen een slechte manier en inderdaad in grote bedrijven werkt dat niet, maar in mijn bedrijf werkt dat uitstekend.

Daarnaast heb ik GEEN OK gegeven op een contract (dat er niet is); ik heb mijn OK gegeven op een proefperiode van 6 maanden, waarin duidelijk stond: “Daarna beslis je of je in een jaarcontract stapt of niet.” Het marketingbureau heeft helemaal geen contract opgesteld.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 nov 2021 13:02

#10 TS u schrijft duidelijk in uw start topic : samenwerking met marketing bureau voor 1 jaar met proefperiode 6 maanden. Daarna kunt u beslissen tot een contract van 1 jaar.
Dus u geeft een OK op een niet bestaand contract : dus ook geen voorwaarden, prijszetting, prestaties te leveren ??
TS : wil even duidelijk stellen indien u een topic start op het JF ( of elders ) zijn de forumleden nooit op de hoogte van al uw elementen of situaties. Wij geven allen een advies/reacties op wat wij voorgeschoteld krijgen.
En mijn opmerkingen zijn gebaseerd op jarenlange ervaring in handelscontracten en aan- en verkoopcontracten, contracten met overheidsinstellingen, ministeries ... Contracten lezen, interpreteren en correct opstellen en beoordelingen zijn een punt voor mij.

Indien u in zee gaat met een firma zonder contract of bindende voorwaarden en tekent per mail voor OK = problemen zoeken, niet present zijn in de huidige bedrijfswereld.
Uw topic meldt tevens : UW BEDRIJF en het onder de arm nemen van een marketingbureau = duidt toch op tamelijk belangrijke zaken ( want die werken zeker niet gratis ). Nu verduidelijkt u dat u een kleine zelfstandige bent.
Ik weet dat corona de reukzin kan aantasten maar helderziend ben ik niet.

U vroeg om advies, en die heb ik trachten te geven. Dus mijn advies is : gebruik het bureau voor wat u nodig achtte en doe die termijn uit ( enkel 1 jaar met incluis die 6 maanden proef ). En doe zeker de opzeg voor einde contract volgens gangbare normen. Rechtbanken gaan geen soelaas vormen.

En als u regelmatig het JF volgt, zult u ook hebben kunnen vaststellen dat handel drijven op basis van enkel vertrouwen ( met zowel klanten als leveranciers, of andere instellingen ) dikwijls negatief aflopen. De forum leden hebben daar ook al menig maal voor gewaarschuwd en op gedrukt. Buikgevoel is verraderlijk.

Het is met de beste bedoeling dat ik mijn reacties heb geplaatst, niet om u onnodig optimisme te geven. De tegenpartij is ook niet bekend.
TIP : contracten zijn belangrijk, en vereisen de nodige controle en ontleding bij voorbaat en niet nadien.
Reacties geplaatst met de beste bedoelingen en steeds in het kader om een TS behulpzaam te zijn.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 nov 2021 13:14

Het marketing bureau stelt voor om een samenwerking op te starten van 1 jaar met een proefperiode van 6 maanden, met maandelijks abonnement facturen.
Zonder letterlijk te zien wat het marketing bureau voorstelde is het niet mogelijk hierover een advies te geven.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mbbs1024
Berichten: 474

#13 , 21 nov 2021 13:21

In Uw eigen woorden zegt U
"Het marketing bureau stelt voor om een samenwerking op te starten van 1 jaar met een proefperiode van 6 maanden, met maandelijks abonnement facturen. Mijn akkoord hiervoor wordt gegeven met een “OK” per mail, zonder meer.
Als U een werknemer aanwerft, met een proefperiode van 6 maanden, gaat dit na die 6 maanden ook over naar een permanente arbeidsovereenkomst, anders had U een overeenkomst van beperkte duur moeten afsluiten.

Vervolgens spreekt U van vertrouwen, het marketing bureau vertrouwt er dus op dat U zich aan Uw OK houdt in plaats van U aan de samenwerking te onttrekken nadat de proefperiode voorbij is, en het omgezet is in een periode van 1 jaar.

Misschien moet U Uw eigen woorden eens enkele malen goed herlezen, en hier lessen uit trekken om in de toekomst betere overeenkomsten af te sluiten.
Goede afspraken maken goede vrienden, terwijl halfslachtige, onduidelijke afspraken een recept zijn voor moeilijkheden achteraf, zoals U nu ondervindt.

Hoe sterk U staat in Uw argumentatie of net niet, zal afhangen van wat er exact in het voorstel van het marketing bureau stond, waar U OK op gemaild heeft, maar zoals U het hier hebt voorgesteld, lijkt het erop dat U zelf in de fout gegaan bent door U niet te houden aan het tijdig opzeggen van de overeenkomst.

Ik heb jaren in een groot bedrijf als pre-sales engineer gewerkt in een business to business context, en daar offertes berekend en opgesteld voor complexe technische installaties, en het belangrijkste criterium waarop we geëvalueerd werden, was de duidelijkheid van de afspraken, zodat achteraf allerlei discussies zouden vermeden worden, voorkomen is stukken beter dan genezen.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 nov 2021 13:55

In Uw eigen woorden zegt U
"Het marketing bureau stelt voor om een samenwerking op te starten van 1 jaar met een proefperiode van 6 maanden, met maandelijks abonnement facturen. Mijn akkoord hiervoor wordt gegeven met een “OK” per mail, zonder meer.
Als U een werknemer aanwerft, met een proefperiode van 6 maanden, gaat dit na die 6 maanden ook over naar een permanente arbeidsovereenkomst, anders had U een overeenkomst van beperkte duur moeten afsluiten.

Vervolgens spreekt U van vertrouwen, het marketing bureau vertrouwt er dus op dat U zich aan Uw OK houdt in plaats van U aan de samenwerking te onttrekken nadat de proefperiode voorbij is, en het omgezet is in een periode van 1 jaar.

Misschien moet U Uw eigen woorden eens enkele malen goed herlezen, en hier lessen uit trekken om in de toekomst betere overeenkomsten af te sluiten.
Goede afspraken maken goede vrienden, terwijl halfslachtige, onduidelijke afspraken een recept zijn voor moeilijkheden achteraf, zoals U nu ondervindt.

Hoe sterk U staat in Uw argumentatie of net niet, zal afhangen van wat er exact in het voorstel van het marketing bureau stond, waar U OK op gemaild heeft, maar zoals U het hier hebt voorgesteld, lijkt het erop dat U zelf in de fout gegaan bent door U niet te houden aan het tijdig opzeggen van de overeenkomst.

Ik heb jaren in een groot bedrijf als pre-sales engineer gewerkt in een business to business context, en daar offertes berekend en opgesteld voor complexe technische installaties, en het belangrijkste criterium waarop we geëvalueerd werden, was de duidelijkheid van de afspraken, zodat achteraf allerlei discussies zouden vermeden worden, voorkomen is stukken beter dan genezen.
Goede reactie. Dat is wat ik met andere woorden ook duidelijk wou maken aan TS.
Indien hij het voorstel van het marketingbureau hier moest plaatsen ( zoals ook Scorpioen meldt ) zou ons advies zeker sluitender zijn.
En zoals u ook uit ervaring meldt, is het gewoon weg up to top. Dat is de werkwijze.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 nov 2021 14:14


Goede afspraken maken goede vrienden, terwijl halfslachtige, onduidelijke afspraken een recept zijn voor moeilijkheden achteraf, zoals U nu ondervindt.
Ja, dat besef ik nu ook wel. Ik besef nu ook dat het marketing bureau me een contract wou geven met onduidelijke afspraken. En hier voel ik me bedrogen. Ik was er van overtuigd dat dit voor 6 maanden was, maar zij interpreteren het anders. Nogmaals ik heb geen contract getekend, enkel een OK op wat hieronder in dit bericht staat.

Ik besef ook dat het voor jullie niet evident is om te oordelen of advies te geven als je niet alle gegevens hebt. Sorry hiervoor, maar bij een opstarten van een topic krijg je de raad om het zo kort mogelijk te houden.

Voor alle duidelijkheid geef ik hier nu exact weer waarvoor ik mijn OK gegeven heb (ik laat hier en daar zinsdelen weg omdat die niet relevant zijn).

"We stellen voor te starten met het minimum budget, en bij te factureren wanneer nodig." ..."We stellen voor te starten met een testperiode van 6 maanden."
..."Vanaf deze maand werken we dan zes aansluitende maanden voor jou. Daarna beslis je of je in een jaarcontract stapt of niet."

Ik versta hier uit dat we vertrokken zijn voor 6 maanden en die hebben we ook gedaan.

Dank voor jullie advies, ook al is die soms confronterend. Ik meen recht in mijn schoenen te staan, maar blijkbaar heeft het marketingbureau andere normen.

Terug naar “Handelspraktijken”