hoe nagaan of overleden vader nog schulden heeft?

Nessie75
Topic Starter
Berichten: 10

hoe nagaan of overleden vader nog schulden heeft?

#1 , 10 feb 2009 13:49

Mijn vader is overleden. Hij werd destijds veroordeeld voor frauduleus faillissement.
Waar kan ik als erfgename nagaan of hij tengevolge van zijn faillissement nog schulden heeft?

dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke
Berichten: 400

#2 , 10 feb 2009 17:10

De nalatenschap aanvaarden "onder het voorrecht van de boedelbeschrijving" via de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg van het arro. van uw woonplaats.. na raadpleging en tussenkomst van een individueel vrij te kiezen notaris!
Het een en ander wordt vervolgens gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en de potentiële schuldeisers hebben alsdan 3 maanden de tijd om de alsnog openstaande schulden bekend te maken aan uw notaris!
Aan de "akte" bij de Griffie en de "akte" bij de notaris is een relatief beperkte kost verbonden.
U zal, na verloop van de voorziene termijn (zo'n 3 maanden) nooit meer moeten betalen dan uw aandeel in de nalatenschap!
Als u overtuigd bent van een grotere schuldenlast (andere dan de verplicht op te hoesten kosten.. zoals hospitalisatie, begrafenis..) dan kan u nog altijd (bij dezelfde Griffie) de nalatenschap verwerpen.. U is te lezen als alle reservatoire erfgenamen!
Maar opgelet.. wees voorzichtig en stel (ook niet stiekem) een daad van aanvaarding; bijv. de auto van de overledene op uw naam zetten of deze onderhands verkopen en de verkoopsom op zak steken.. alsdan ondermijnt u uw eigenbelang.. t.t.z. de verklaring bij de griffie!!!

Nessie75
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 11 feb 2009 17:15

dat is inderdaad een optie maar dan zal ik successierechten moeten betalen op de schulden.

Ik ben hoogstwaarschijnlijk onterfd. Alles werd op naam van mijn stiefzus en stiefbroer gezet. Mijn vader heeft zogezegd niets. Hij heeft anders wel al die jaren een aannemingsbedrijf gerund (met bestuurders mijn stiefzus en stiefbroer) waarvoor hij geen inkomen kreeg, zogezegd. Ik weet niet of hij daar in het zwart werkte.

Ik zou moeten kunnen aantonen dat mijn vader geen schulden meer had tengevolge dat faillissement, dan gaat de zogezegde verarming hier waarschijnlijk om onterving.
Indien mijn vader nog wel schulden had, was zijn manier van werken zich opzettelijk verarmen tov zijn schuldeisers.

Indien ik boedelbeschrijving vraag en dit komt in he B.S. is dit nog geen garantie dat ik te weten kom of hij nog schulden had. Indien de schuldeisers bv niet reageren?

Of zie ik dit verkeerd?

Reclame

Fabi
Berichten: 440

#4 , 18 feb 2009 20:48

Gewoon alles aftekenen, je kan zelfs tegenwoordig niet meer aansprakelijk zijn voor je ouders als ze je zo achterlaten, je kan zéker géén schulden erven , dus....
Ik zou gewoon alles aftekenen, geen zorgen, zelfs de begrafenis komt bij t ocmw, als je kan bewijzen dat je geen contact meer had dan gaat dit wel!
Ik heb een buur die zo vaart, vader heeft haar mishandelt, en zij heeft zich nu reeds veilig gesteld tegen schulden ed, erfenis aftekenen enz! Vraag het es aan je notaris, die kennen die achterpoortjes wel!

Terug naar “Handelspraktijken”