invoerrechten te betalen

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

invoerrechten te betalen

#1 , 05 mei 2021 12:33

Mijn vriendin gaat een bescheiden online handeltje beginnen met invoer en verkoop van Afrikaanse klederen, lederen sandalen en accessoires...
ze gaat eind deze maand die spullen ophalen in Kenya.
mijn vragen :
dient ze zich bij aankomst in Zaventem bij de Douane aan te bieden ( desk "iets aan te geven") ?
dient ze invoerrechten te betalen? zo ja , hoeveel % van de waarde van de goederen?

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 05 mei 2021 13:17

Heeft ze een ondernemingsnummer en een BTW nr?
Uw vriendin voert uit van buiten de EU...
Mogelijk vallen zelfs een aantal producten onder andere wetgeving wegens hun samenstelling.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#3 , 05 mei 2021 13:46

ja , mijn vriendin heeft een ondernemingsnummer en een BTW nummer
ja, ze gaat naar Kenya en brengt dan 2 valiezen producten mee ( lederen sandalen, oorringen, accessoires...)

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 05 mei 2021 13:57

Inderdaad aangeven, invoerrechten en btw betalen. Betaalde btw op de handelsgoederen mag dan ook afgetrokken worden in de volgende btw-aangifte (indien btw-plichtig).

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#5 , 05 mei 2021 14:14

een idee van hoeveel die invoerrechten zijn? en die BTW ? is dat de Belgische BTW van 21%? op het factuurbedrag van de aankoop?

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 05 mei 2021 14:17

http://www.invoercalculator.be/

Hier is een schatting. Kan volgens mij ook op de geschatte waarde indien het factuurbedrag onrealistisch laag is.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#7 , 05 mei 2021 15:14

wordt die te betalen BTW verrekend bij de eerstvolgende BTW aangifte?

meestal worden dergelijke produkten gekocht van lokale ambachtsmensen ( die werken met hun handen onder een afdakje in Kenya). Ik kan me voorstellen dat er van facturatie niet veel sprake zal zijn

MetenIsWeten
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mei 2021 19:32

Hoe gaat u dan de kosten die u maakt fiscaal kunnen aftrekken? Deze moet u kunnen bewijzen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mei 2021 21:35

Ik heb een 3 tal weken its ingevoerd van 27€ uit New-york en ik heb aan de postbode 35€ invoer rechten moeten betalen.
Dus had had het beter in Belgie gekocht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mbbs1024
Berichten: 474

#10 , 05 mei 2021 22:39

Die € zijn voornamelijk dienstverleningskosten die Bpost je aanrekent om de douaneformaliteiten voor jou af te handelen.
Een klein deel daarvan zijn invoerrechten.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 05 mei 2021 22:51

Ik heb een 3 tal weken its ingevoerd van 27€ uit New-york en ik heb aan de postbode 35€ invoer rechten moeten betalen.
Dus had had het beter in Belgie gekocht .
en als ge bpost (en ombudsman) moet geloven als ge de formaliteiten zelf wilt doen moet ge bpost daarvan op de hoogte stellen de moment dat ge de tracking code hebt

alleen staat dat nergens op enige site van bpost . . .

Terug naar “Handelspraktijken”