Digitale marketing tegen woekerprijzen

Benny Lewi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Digitale marketing tegen woekerprijzen

#1 , 22 mar 2021 21:46

Beste,

Welke bescherming bestaat er de dag van vandaag tegen social media (Facebook) campagnes waarbij de prijzen de pan uitswingen?
Het verhaal is als volgt:
Een café-uitbater heeft op 25 juni 2019 een contract aangegaan om zijn zaak te adverteren bij de lokale bevolking.
Het spreekt voor zich dat iemand, zoals ik, die op zo'n 40 kilometer afstand woont geen behoefte heeft aan reclame van een lokale onderneming. Het kost de eigenaar per klik/view enkel maar meer geld.
Daarnaast heeft het geen enkel nut om zulke reclame te maken tijdens een pandemie waarbij het kleinste kind weet dat alle horeca zaken momenteel gesloten zijn.

Initieel spraken ze over een contracttermijn van 2 jaar, wat ze achteraf verdraaid hebben naar 48 maanden.
Bij het begin werd er 179€ aangerekend en vervolgens kwam daar nog zo'n 130€ extra bij.
We zijn nog geen 2 jaar verder en de teller staat ondertussen al op 16000€ (and counting).

De kans is uitermate klein, maar heeft deze uitbater een mogelijkheid om zoiets juridisch aan te vechten?
Het is voor een uitbater van een horeca zaak vandaag de dag al ontzettend moeilijk om het hoofd boven water te houden.
Dat vervolgens geldwolven zonder enige empathie de strop verder gaan aanspannen, daar komt mijn haar recht van omhoog.
Ik verneem graag van jullie experten verdere vragen/info/feedback.

Voor de persoon die hierin kan verder helpen, wacht vanzelfsprekend een financiële beloning.

Fijne dag nog!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 mar 2021 22:12

Dat wordt moeilijk, u hebt immers een getekende overeenkomst met een van de grootste bedrijven ter wereld.

- De afstand is iets dat ter sprake moet komen voor u tekende. Voor sommige zaken rijdt men 40 kilometer, voor anderen niet. Staat hier niets van in de algemene voorwaarden?
- Contracttermijn, waardoor is de verwarring ontstaan? Niets over opzeg? Hier ontbreek de info om er een gefundeerde mening over te geven.
- Een pandemie is natuurlijk niet iets waar het bedrijf iets aan kan doen. Er zijn ook veel horeca zaken die nu takeaway doen, ik kan natuurlijk moeilijk oordelen of dat bij u opportuun is.
- Empathie, tja. Een bedrijf dat enkele honderden miljarden waard is, is waarschijnlijk niet op empathie gebouwd.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 22 mar 2021 23:23

Maar welke firma is de verkoper in BE ... en van wie komen die vele kliks van India????
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... echt_ADCB/
Ook uw licht eens opsteken bij Horeca Vlaanderen misschien nog firma's die daar een probleem mee hebben.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2021 06:32

Dat wordt moeilijk, u hebt immers een getekende overeenkomst met een van de grootste bedrijven ter wereld.
LeenW, ik ga ervan uit dat de TS geen overeenkomt heeft met Facebook, maar met een marketingbureau dat Facebook advertenties voor hem plaatst.

Dat kan heel waardevol zijn als je weet waarmee je bezig bent. Het kan ook heel snel je geld verbranden aan nutteloze kliks. Voor een café heeft het sowieso heel weinig waarde. Iedereen met een minimum aan ervaring in online marketing, kan je dat direct vertellen

Het gaat om een overeenkomst tussen zelfstandigen, dus geen consumentenbescherming. Dit is van hetzelfde niveau als advertenties in boekjes of bedrijvengidsen, die helemaal geen grote oplage hebben of niet gelezen worden door de gewenste doelgroep.

Is dat verwerpelijk: ja. Zal het blijven bestaan zolang zelfstandigen dit soort contracten tekenen zonder hen te bevragen: zeker en vast.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 mar 2021 06:45

Als je een contract hebt voor een dienst, staan daar toch de voorwaarden en prijzen is ?

Die kunnen niet éénzijdig gewijzigd worden, tenzij contract zoiets voorziet.

Je komt dus steeds terug op :

Wat is er getekend ?
Welke voorwaarden zijn tussentijds veranderd - en waarom is contract dan niet opgezegd ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mar 2021 07:38

Maar welke firma is de verkoper in BE ... en van wie komen die vele kliks van India????
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... echt_ADCB/
Ook uw licht eens opsteken bij Horeca Vlaanderen misschien nog firma's die daar een probleem mee hebben.
Ik zit op een groot 33700 leden horeca platform dit is ons nog niet gemeld, en ook nog nooit ergens gelezen, want eerlijk ik heb nog nooit een horeca zaak reclame tegen gekomen op google of facebook.?? dit is mij totaal onbekend

Ik ben daar beheerder en ik zou dit zeker al gelezen hebben daar ik bijna alles lees .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 23 mar 2021 14:53

Klopt zoals de boekjes die 'zogezegd' van bepaalde overheidsdiensten zijn zoals douane, politie brandweer financiën enz enz... allemaal oplichting.
Net zoals die 'studenten' die aan kruispunten staan met boekje over strips voor de firma een goudmijn voor de 'studenten' wel een probleem gezien geen contract.

Terug naar “Handelspraktijken”