Insolventie recht ook voor éémanszaken

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

Insolventie recht ook voor éémanszaken

#1 , 04 mar 2021 14:59

Hallo iedereen,

De nieuwe insolventie recht is zeer onduidelijk dat vind ik nochtans.

Ik ben 4j kapper geweest maar door de coronacrisis heb ik echt serieuze schulden opgebouwd al dit zijn eigenlijk schulden naar de overheid toe (belastingen, sociale zekerheid, etc...)

Nu vroeg ik mij af kan ik mijzelf als éénmanszaak failliet verklaren en achteraf heropstarten? Ik kan niet meer verder zo, ik ben zo emotioneel als iets, depressief, vooral als ik naar mijn kinderen kijk.

Stel ik verklaar mij dan failliet (indien mogelijk) zullen ze dan aan mijn persoonlijk bezit komen en dan vooral bezit van mijn kinderen? kan de rechter bijvoorbeeld de personenbelasting kwijtschelden zonder dat ik hier achteraf nog voor vervolgd wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 04 mar 2021 18:59

Een éénmanszaak blijft verantwoordelijk ten persoonlijke titel , na een faling .
Wat zegt uw boekhouder ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2021 22:30

Hoe lang bent u zelfstandige? Heeft u een aanvraag om crisisoverbruggingsrecht ingediend?
Was u voor uw zelfstandige activiteit werknemer? Het lijkt me in uw situatie opportuun om uw zaak stop te zetten en uw rechten op werkloosheid te laten onderzoeken. Hierdoor verzeker je je van een inkomen. Het lijkt me opportuun dat je dringend contact opneemt met het caw of uw plaatselijk ocmw om samen naar een oplossing te zoeken voor uw financiële problemen, vrijstelling van bijdragen enz..... opstellen van een afbetalingsplan enz.....
Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2021 07:36

Als je failliet verklaart word als eenmanszaak kan je de dag nadien opstarten met een nieuwe zaak volgens de wet van 1 mei 2018, Als wat je bezit op het moment van het vonnis kan je dus kwijt zijn, of terug kopen bij de curator.

De dag na het vonnis mag je terug beginnen op een nieuwe lei, en men kan NIET MEER aan je INKOMSTEN voor de schulden van VOOR het VONNIS!!

Als je de aanvraag doet via de REGSOL moet je ook onmiddellijk u aanvraag indienen voor de KWIJTSCHELDING.

Als je eigendommen heeft ben je deze zeker kwijt

Alles van je kinderen daar kan men niks van nemen .

Dus alles van voor het vonnis ben je kwijt


De RESTSCHULDEN die worden kwijtgescholden !

Alles wat men verdiend na het vonnis kan men je niet meer af nemen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2021 10:42

Ik zou toch voorzichtig zijn met uitspraken over de kinderen. Immers indien uit onderzoek blijkt dat er roerende en/of onroerende goederen werden "doorgesluisd" naar de kinderen, zal men deze zeker aanspreken. Als je persoonlijk wordt aansprakelijk gesteld kunnen je persoonlijke roerende en onroerende goederen altijd aangesproken worden. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Lees ook: https://www.elfri.be/artikel/onbeslagba ... llissement
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2021 11:09

Als je failliet verklaart word als eenmanszaak kan je de dag nadien opstarten met een nieuwe zaak volgens de wet van 1 mei 2018, Als wat je bezit op het moment van het vonnis kan je dus kwijt zijn, of terug kopen bij de curator.

De dag na het vonnis mag je terug beginnen op een nieuwe lei, en men kan NIET MEER aan je INKOMSTEN voor de schulden van VOOR het VONNIS!!

Als je de aanvraag doet via de REGSOL moet je ook onmiddellijk u aanvraag indienen voor de KWIJTSCHELDING.

Als je eigendommen heeft ben je deze zeker kwijt

Alles van je kinderen daar kan men niks van nemen .

Dus alles van voor het vonnis ben je kwijt


De RESTSCHULDEN die worden kwijtgescholden !

Alles wat men verdiend na het vonnis kan men je niet meer af nemen !!
Bedankt voor de reacties!

Dus als ik het goed begrijp gaan zij mijn inboedel afpakken, maar wat als er niet zoveel te rapen valt? Dus stel ik heb schulden van €15.000 euro en mijn inboedel is maar €3000 waard?

bobabc40
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mar 2021 20:12

Ik ben 1,5 jaar geleden in faling gegaan. Ze hebben mijn inboedel komen opschrijven. Ik kreeg toen de keuze dat men deze kwam "ophalen", of ik moest een tax betalen. Dat was toen zo'n 350euro.

Ik woon op een gehuurd appartement, en mijn meest waardevol item was mijn computer.
Ik heb dus alles gewoon nog.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mar 2021 20:30

ja alles neemt men niet mee hoor er is een hole lijst wat ze niet mogen nemen, maar een auto dit hebben ze zeer graag, geen speelgoed tafel kasten geen TV dus als men niks van dure meubelen heeft word er niks mee genomen !!.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AFFN
Topic Starter
Berichten: 74
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2021 17:28

Ik ben 1,5 jaar geleden in faling gegaan. Ze hebben mijn inboedel komen opschrijven. Ik kreeg toen de keuze dat men deze kwam "ophalen", of ik moest een tax betalen. Dat was toen zo'n 350euro.

Ik woon op een gehuurd appartement, en mijn meest waardevol item was mijn computer.
Ik heb dus alles gewoon nog.

Mag ik vragen hoeveel de schuld was op dat moment? En heeft de rechtbank alle andere schulden dan kunnen kwijtschelden?

Terug naar “Handelspraktijken”